Hoewel het bon ton is om Volkswagen van saaiheid te betichten, kan je niet ontkennen dat het enkele begeerlijke modellen in haar line-up heeft staan. Zo is de Arteon één van de knapste sedans die je in zijn segment tegen kan komen. Een facelift brengt een 320 pk sterke R-variant en een fiscaal vriendelijke plug-inuitvoering op de markt.
Al in 2008 sprong Volkswagen op de trend van de vierdeurscoupé met de Passat CC, een auto die middenklasrijden bij Volkswagen een stuk spannender moest maken. Of toch op z'n minst op vlak van design. In 2017 werd die Passat CC - na even door het leven te gaan als gewoon CC - opgevolgd door de Arteon. Een auto die zich nog verder van de Passat wil positioneren. Met de facelift die VW nu uitrolt lijkt dat plannetje volmaakt. Arteon is hier om harten te stelen
Streepje voor
Het design van deze Arteon facelift moet namelijk het visitekaartje zijn van het nieuwe Volkswagen. Te beginnen met de - en dat zie je goed - doorlopende lichtstreep op de snuit. Die is evenwel optioneel maar dost de Arteon uit met een volstrekt unieke blik in autoland (als je de veel hogere Mercedes EQC even vergeet). De grille, die neemt steeds het merendeel van het voorsteven in beslag en het nagelnieuwe logo van VW prijkt fier in het midden van de lichtstreep.
Achteraan is de update iets subtieler. Zo spreekt Volkswagen van een nieuw lichtsignatuur en aangepast bumperwerk afhankelijk van de uitvoering. Zo krijgt het merendeel van de varianten "valse uitlaten" onder de bips. Het merendeel, behalve het R-derivaat. Maar daarover later meer. Want er is evenwel nog een andere grote wijziging aan de achterkant! Zo kan je vanaf de facelift ook kiezen voor een Arteon Shooting Brake. Alle info daarover kan je HIER lezen.
Rebellie
Terug even naar de Arteon "sedan" dus. Naar het interieur bijvoorbeeld. Was de woonkamer van de Passat CC nog identiek aan die van de reguliere Passat, dan verschilt die van deze nieuwe Arteon danig van zijn boekhoudersbroertje. Het is te zeggen; de middentunnel met startknop en versnellingspook is identiek aan die van de Passat, de ventilatieroosters en bediening van de klimaatregeling zijn uniek. Net zoals in de nieuwe Golf kom je in deze Arteon facelift voortaan streelstrookjes tegen voor de airco.
Het zijn alvast kleine details die klanten moeten verleiden om toch voor deze Arteon te kiezen. En als zo'n streelstrookje de klant niet kan opwinden, dan heeft Volkswagen nog wel een trucje of twee in haar broekzak! Jep, we hebben het uiteraard over de nieuwe Arteon R én GTE!
Ga je voor R?...
We smeekten er al sinds de lancering van de Arteon om, een potente versie die het kan opnemen tegen de Kia's Stinger van deze wereld. En hoewel de aandrijflijn tussen die Koreaan en deze Duits deerlijk verschilt (RWD versus FWD), heeft VW toch besloten ons te geven waar we om vroegen; de Arteon R. Dat nieuw vlaggenschip in de line-up debuteert met een gloednieuwe set-up die zonder twijfel ook naar de nieuwe Golf R door zal sijpelen.
In detail gaat het over de overbekende 2-liter viercilinder turbobenzine die het tegenwoordig tot 320 pk en 420 Nm schopt. Die stuurt zijn kracht via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de vier wielen. Dat 4MOTION-systeem is trouwens een evolutie op het systeem van vroeger. Zo is er niet enkel een split van vermogen tussen voor- en achteras maar kan de kracht die naar de achteras wordt gezonden ook nog eens verdeeld worden over beide wielen. R-Performance Torque Vectoring, noemt Volkswagen dit met een beladen woord. Wij noemen het liever een intelligent elektronisch sperdifferentieel. Maar hey, wij zitten niet in VW's marketingteam natuurlijk.
...of toch eHybrid?
Naast de performante R lanceert Volkswagen ook een plug-invariant. Een GTE dus, al moeten we volgens de strikte letters van VW's wet over de Arteon eHybrid spreken. Die gebruikt een 156 pk sterke 1.4-liter turbobenzine die samen met een elektromotor van 115 pk het systeemvermogen naar 218 pk tilt. Dankzij een accu van 13 kWh belooft VW een theoretische elektrische range van 50 tot 60 kilometer.
Belangrijker natuurlijk is het feit dat deze Arteon plug-in zonder twijfel binnen de fiscale spelregels zal vallen voor een lage VAA en 100% aftrekbaarheid. Of er op termijn ook een straffere GTE op de markt komt is niet helemaal duidelijk, al ligt de leasingrijder natuurlijk meer wakker van het fiscale kaartje dan extra pk's.
Ook diesel present!
Daarmee hebben we trouwens de motoren-line-up niet opgesomd. Want er is ook nog plaats voor andere motoren. Zo kan je ook nog een 190 pk sterke 2-liter benzine krijgen die VW koppelt aan voorwielaandrijving en een manuele zesbak. Daarboven staat een variant van die 2-liter met 280 pk die standaard wordt gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving.
Ook dieselrijders beschikken standaard over een automaat, ongeacht of ze voor de 2.0 TDI met 150 dan wel 200 pk gaan. Die laatste kan je evenwel nog uitrusten met vierwielaandrijving. De eHybrid plug-in, die kan je enkel krijgen met voorwielaandrijving. Of je daar als zakelijke rijder van wakker moet liggen in de file?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen