Autonieuws: Officieel

Lynk & Co klaar voor langverwacht Belgisch debuut

Lynk & Co is klaar voor zijn Belgische debuut. Het Chinees-Zweedse zustermerk van Volvo wil zijn eerste model voor onze markt, de 01, aanbieden met een abonnementsformule. Het klassieke dealernet wordt daarbij grotendeels overgeslagen.

In China is Lynk & Co al stilaan een gevestigde naam, maar in Europa heeft het merk vooral gewerkt aan naamsbekendheid en aankondigingen. Het Chinees-Zweedse dochtermerk van Geely Automobile – en dus zustermerk van Volvo en Polestar – wil onze markt veroveren met de Lynk & Co 01. Dat is een compacte SUV op het CMA-platform van de Volvo XC40 en Polestar 2, die wordt aangedreven door een plug-inhybride en hybride aandrijflijn.

Image
Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Met of zonder stekker

De plug-inhybride Lynk & Co 01 die bij ons zal rondrijden, gebruikt een 1.5-driecilinder van 180 pk en 265 Nm in combinatie met een elektromotor van 60 kW (82 pk) en 160 Nm. Die ingrediënten kennen we onder meer van bij de Volvo XC40 T5 Recharge, en zijn in deze Lynk & Co 01 dus ook goed voor 261 pk en 425 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 17,6 kWh (waarvan 14,1 kWh bruikbaar), volledig elektrisch moet hij 69 kilometer ver geraken.

Die stekkerversie krijgt dus het gezelschap van een niet-oplaadbare hybride. Ook hij heeft een 1.5-driecilinder als basis (143 pk en 215 Nm), en combineert die met een elektromotor van 40 kW (54 pk) en 130 Nm. De lithium-ionbatterij heeft hier een capaciteit van 1,8 kWh, waarvan 0,7 kWh bruikbaar is. Gemiddeld moet deze klassiek hybride Lynk & Co 01 6,6 l/100 km verbruiken en 150 g/km aan CO2 uitstoten.

Image
Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Streamingmodel

Het bijzondere aan Lynk & Co is natuurlijk de manier waarop de auto aan de man wordt gebracht. Geen klassiek dealernetwerk of zelfs een klassieke verkoop, maar een maandelijks abonnement dat je online afsluit en op elk moment stop kunt zetten. Lynk & Co gaat dus nog een stapje verder dan Polestar met zijn spaces, en beschouwt zichzelf een beetje als het Netflix of Spotify van de autosector.

Voor een maandbedrag van 500 euro krijg je in ruil daarvoor een compacte SUV die hyperroyaal is uitgerust: een bekleding uit gerecycleerde materialen, panoramadak, verwarmde elektrische zetels, navigatie en connectiviteit, dashcam, en zowat alle mogelijk denkbare rijhulp. De enige knoop die je moet doorhakken, is die van de koetswerkkleur: zwart of blauw. Op die manier kan Lynk & Co de 01, die in China wordt gebouwd, snel leveren.

Image
Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Onderhoud en verzekering zijn eveneens inbegrepen, net als een kilometerlimiet van 1.250 kilometer per maand. Boven die limiet kost het je 15 cent per kilometer extra. Wil je die prijs drukken omdat je auto het grootste deel van de tijd stilstaat, dan kun je hem via een app delen met vrienden en familie, of zelfs gewoon verhuren aan vreemden (die een account moeten hebben en reviews krijgen) en zo je maandelijkse abonnementsprijs drukken. De verhuurprijs bepaal je zelf.

Wil je de Lynk & Co toch liever kopen, dan kan dat ook. De niet-oplaadbare hybride kost 36.000 euro, de plug-inhybride 42.000 euro. Wil je van een maandabonnement overschakelen op een aankoop, dan kan dat ook. Dan betaal je alleen nog het zogezegde restbedrag. In alle gevallen wordt de Lynk & Co 01 bij je thuis geleverd. Ook voor onderhoud hoef je zelf niet de deur uit: daarvoor schakelt Lynk & Co een erkende Volvo-garage in je buurt in.

Image
Lynk & Co 01 België prijzen abonnement

Buzzwoord

Lynk & Co probeert zich niet alleen als ‘duurzamer’ in de markt te zetten, maar ook als een ‘community’. Dat buzzwoord wil het niet alleen in de praktijk omzetten met apps en accounts – je zou bijvoorbeeld met je account een andere Lynk & Co kunnen huren – maar ook met zogenaamde ‘Clubs’. Beschouw die gerust als een soort Polestar Space, waar je de auto dus kunt ontdekken, maar ook als een ruimte waar er nog meer hippe lifestyle-events plaats kunnen vinden. De eerste clubs zijn al open in thuisstad Göteborg en in Amsterdam, later zouden er ook nog clubs volgen in Berlijn en Antwerpen.

Lynk & Co mikt in Europa in eerste instantie op zeven markten: semi-thuisland Zweden uiteraard, maar ook België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Aan interesse lijkt het voorlopig niet te ontbreken: naar eigen zeggen heeft het merk op de meeste van die markten zijn doelstelling voor dit jaar al bereikt. Je aanmelden bij Lynk & Co kan al sinds oktober, ten laatste volgende week worden de eerste modellen bij ons verwacht.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen