BMW lanceert vandaag haar tweede generatie 4 Reeks Gran Coupe. Die 4 GC is het vierdeurscoupé-broertje van de reguliere 4 Reeks en kan je tegenwoordig zien als het klassiek aangedreven alternatief voor de elektrische i4. BMW belooft alvast een scherper weggedrag. Daarnaast heeft de 4 GC een serieuze groeischeut gekregen.
De in 2014 gelanceerde 4 Reeks Gran Coupe was een klein succes in zijn genre. Zo succesvol, dat BMW heeft besloten in deze SUV-tijden een tweede generatie te lanceren. Kijk, dat maakt ons blij. De nieuwe generatie 4 Reeks Gran Coupe schermt met een nagelnieuw platform, scherper rijgedrag, expressieve styling én een serieuze groeischeut.
Neusje van de zalm
Laat ons meteen de olifant in de kamer benoemen. Ja, deze 4 Gran Coupe is technisch gezien de eerste sedan van BMW met de nieuwe snuit. Voor of tegen, dit wordt dé designlijn van BMW de komende jaren. Voorts zien we een logische designevolutie. Want jawel, deze 4 Gran Coupe is in essentie een 4 Reeks Coupe met twee extra deuren. Kijken we naar broertjes 2 Reeks Gran Coupe en 8 Reeks Gran Coupe, dan valt het het op dat - buiten de grille - deze 4 Gran Coupe het meest ingetogen gestileerd is. Zonder twijfel om op die manier een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
Het interieur van de 4 Gran Coupe wordt één op één overgenomen van de 4 Reeks Coupe. Daardoor krijg je een kwalitatief dashboard met de nodige schermpraal en een riante middentunnel. Achteraan vind je - uiteraard - een volwaardige achterbank. Geen 2+2 dus, deze 4 GC. Ook niet onbelangrijk, de nieuwe 4 Gran Coupe is zo maar even 14 centimeter langer, 2,7 centimeter breder en meer dan 5 centimeter hoger dan zijn voorganger. Een fikse groeischeut die de ruimte in het interieur ten goede komt. Ook de koffer groeit met 39 eenheden tot 470 liter.
50:50
Een serieuze grob groter dus, de nieuwe generatie. Al belooft BMW een meer dynamisch rijgedrag. Daarvoor kan het natuurlijk teren op haar CLAR-platform dat dienst doet onder alles van Z4 tot X6. Dat platform zorgt voor een bijna 50:50 gewichtsverdeling en geeft de ingenieurs veel meer vrijheden voor het afstellen van het chassis en de ophanging. Volgens BMW is dit de best sturende 4 Gran Coupe die het ooit heeft gemaakt. Al zou het natuurlijk maar erg zijn als 'ie het slechter doet dan zijn voorganger. Waarom zou je anders een nieuwe bouwen, BMW?
Dat CLAR-platform brengt trouwens nog andere zaken naar deze 4 GC. Een uitgebreid assortiment aan veiligheidsnufjes en connectiviteitsfuncties. Bedenk het en deze 4 GC heeft het - buiten volledig autonoom rijden. Denk dan aan zaken zoals een rijstrookassistent, parkeerassistent en een adaptieve cruisecontrole met automatische assistent voor snelheidsbeperkingen, trajectcontroles en verkeerslichtdetectie. Die laatste functie - verkeerslichtdetectie - is evenwel enkel beschikbaar in Duitsland.
All the engines!
Wat is een BMW zonder een motor? Juist ja, dat dachten we ook! De 4 GC beschikt over diesel- en benzinemotoren, vier- en zescilinders. Onderaan staat de 20d, een 190 pk sterke viercilinder turbodiesel die je desgewenst kan koppelen aan xDrive-vierwielaandrijving. Daarnaast staat een 20i die gebruik maakt van een 2-liter viercilinder turbobenzine met 184 pk. Een trapje hoger mag de 30i 245 pk uit die viercilinder puren. Graag een zes-in-lijn? Dan moet je richting de M440i xDrive kijken. Die haalt uit zijn 3-liter zes-in-lijn benzine 374 pk en stuurt die kracht naar de vier wielen. Standaard beschikken alle versies over een 8-trapsautomaat.
Of er ook een fiscaal vriendelijke plug-inhybride of EV op de planning staat? Op dit moment is er geen sprake van een 4 Gran Coupe met stekker, al zijn er in principe geen technische hordes die dit tegen zouden kunnen houden. Een elektrische versie? Die is er al! Want BMW bouwt op dezelfde lijn - naast ook nog de 3 Reeks - de i4. Meer informatie over die i4 KAN JE HIER LEZEN.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen