Autonieuws: Officieel

Officieel: Subaru WRX (2021)

Waren de eerste generaties WRX nog afgeleiden van de Impreza, dan is de WRX doorgegroeid tot een eigen product binnen de Subaru-familie. De nieuwe generatie bouwt op de fundamenten van de Levorg, krijgt eigen looks en introduceert een turbogeladen 2.4-liter viercilinder boxermotor met 275 pk en 350 Nm koppel.

In 1992 lanceerde Subaru een WRX-afgeleide van de Impreza. Die World Rally eXperimental moest tonen wat Subaru-ingenieurs in hun mars hadden en moest de successen van het merk in de rallywereld vieren. Ondertussen neemt Subaru al lang niet meer deel in de hoogste rallyregionen. WRX is echter zo'n huisnaam geworden dat het merk modellen met die term op de bips blijft uitrollen. De zesde generatie is nu hier!

Wachten op de tuningbrigade

Net zoals zijn voorganger deelt de nieuwe WRX geen DNA meer met de Impreza. Het is te zeggen: de WRX mag zijn eigen styling naar voor schuiven. De zesde generatie staat er nog steeds als sedan maar laat zich omhullen door stevige beschermplastic en een snuit die geïnspireerd is op het smoelwerk van de Levorg. Achteraan tekenen vier einddempers present die mogen schuilen onder een imposante diffuser. De luchtsleuf op de motorkap en de petieterige spoiler op de bips maken het plaatje af. Geen vrees, ook Subaru gaat er van uit dat de tuningbrigade hier al snel groter spoilerwerk op schroeft.

Image
Subaru WRX 2021

Binnenin wil Subaru met de WRX een stuk meer "upmarket" gaan. Of anders gezegd: de goedkoper plastic mag plaats maken voor iets minder goedkoper plastic. Er is zelfs plaats voor een imposant infotainmentscherm van 11.6-duim en fraai gevormde ventilatiemonden. Op de middenconsole tekent een manuele zesbak en lekker klassieke trekknuppel (lees: handrem) present. Desgewenst kan je ook voor een CVT-automaat kiezen. Echter: waarom in alles wat heilig is zou je dat doen?

275 pk

Hoewel WRX geen Impreza meer is en zich wil distantiëren van de Levorg staat hij op gedeelde fundamenten. Dat Subaru Global Platform zorgt er voor dat de WRX kan genieten van de meest moderne veiligheidssnufjes. Laat ons echter eerlijk zijn: je bent hier voor de motor! Dat is tegenwoordig een 2.4-liter viercilinder boxermotor met turbo. Goed voor 275 pk, 350 Nm koppel en het nodige tuningspotentieel. Een Subaru? Dat wil natuurlijk ook vierwielaandrijving zeggen. Uiteraard heeft deze WRX de laatste generatie Symmetrical 4wd aan boord. Dat permanente 4WD-systeem zorgt voor de nodige prestaties ongeacht de omstandigheden. Dankzij Active Torque Vectoring kan het koppel zo efficiënt mogelijk naar alle wielen worden gestuurd in de bochten.

Image
Subaru WRX 2021

Hamvraag blijft natuurlijk of deze WRX naar België (of überhaupt naar Europa) komt. Subaru België heeft alvast laten weten dat de goesting er is maar dat Europese emissieregels de lijn strak houden. Afhankelijk van het succes van de elektrische Solterra kan er wel eens CO2-ruimte komen voor deze WRX. Dromen... mag.

Image
Subaru WRX 2021

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen