AC Cars is terug van weggeweest, al zou je dat misschien niet aan hun eerste nieuwe model zeggen. Deze Cobra GT Roadster ziet er namelijk bijna net zo uit als een exemplaar van pakweg 1962, maar dan zonder de kopzorgen. Want inderdaad: het gaat hier écht om een gloednieuwe auto.
AC mag dan één van de oudste autoconstructeur van Groot-Brittannië zijn, maar in de voorbije jaren of zelfs decennia hebben ze niet bijster veel van zich laten horen. Dat ligt er vooral aan dat het merk in de jaren ’80 in financiële moeilijkheden terecht kwam, en dan maar in delen verkocht werd aan Ford en een andere inversteerder: Autokraft. Die laatste kocht uiteindelijk zelfs de hele boel op, maar slaagde er nooit in om er echt iets van te maken. Bijna 40 jaar en een paar andere eigenaars verder is AC Cars echter terug, en de nieuwe Zwitserse investeerders willen de boel nu aanzwengelen als een piekfijne klok… Maar dan een stuk krachtiger.
Speelgoed voor… grote mensen?
Maak dus kennis met de nagelnieuwe AC Cobra GT Roadster, een auto die teruggrijpt naar het succes van de oorspronkelijke AC Cobra uit 1962. Voor de opmerkzame lezer is dat natuurlijk geen verrassing meer aangezien AC de auto al eens toonde in een overenthousiaste teaser, maar nu wordt de GT Roadster ook officieel gelanceerd. Daarbij krijgen we hem vanuit wat meer hoeken te zien en jawel: ook wij hebben twee keer moeten kijken om te geloven dat het hier niet om een restomod gaat. Zo zien de panelen uit koolstofkomposiet er net zo uit als die van weleer, terwijl er onderhuids een nieuw aluminium buizenchassis schuilgaat.
Nog niet overtuigd dat de AC Cobra GT Roadster echt nieuw is? Kijk dan maar eens naar de cockpit want inderdaad: daar vind je zowaar een aanraakscherm. Nu goed, dat display houdt het bij een best bescheiden 10,25 inch en verder bestaat de hele klokkenwinkel nog uit analoge tellers. Het stuur is wel weer een modern exemplaar met een airbag, en dat is niet het enige dat AC gedaan heeft om de nieuwe Cobra leefbaar te maken. Zo kleeft de fabrikant niet voor niks het ‘GT’-label op de auto, want volgens AC beschikt zijn roadster over moderne rijhulp én plaats voor inzittenden die zowaar iets meer dan 1,80 meter groot mogen zijn. Inderdaad: nu ben je vast niet meer zo trots op je lengte.
AC Cobra of gezinswoning?
Wat moeten de groteren onder ons dan precies missen? Wel, om te beginnen een mooie 663 pk en 780 Nm koppel. Die haalt de nieuwe Cobra uit een 5.0-liter V8-motor van Ford, of toch indien je de Supercharged-variant bestelt. Terwijl je toch bezig bent zouden we dat gewoon doen, want die katapulteert je naar de 100 km/u in een EV-kloppende 3,4 seconden. Daarnaast is er ook nog een atmosferische uitvoering van dezelfde V8, die het schopt tot een nog steeds respectabele 460 pk en 570 Nm koppel. In alle gevallen krijg je optioneel een tientraps automaat, maar de purist gaat natuurlijk voor de handgeschakelde zesbak. We kunnen ons namelijk wel voorstellen dat de nieuwe Cobra best wat rijplezier weet te bieden met zijn leeggewicht van minder dan 1.450 kilogram.
Hebben we je nu helemaal enthousiast gemaakt voor deze gloednieuwe klassieker? Maak dan maar een afspraak bij de dienst kredieten van je lokale bank, want AC geeft de Cobra GT Roadster niet voor niks mee. Een Belgische prijs kennen we niet, maar in Groot-Brittannië moeten ze er omgerekend 328.000 euro voor over hebben. Bovendien kan het wel even duren voor je je nieuwe Cobra in handen krijgt. Zo zegt AC er jaarlijks 250 te gaan bouwen, en het eerste productiejaar zit alvast helemaal vol.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen