Vergeet de BMW X2 die je voordien kende, want de nieuwe generatie zoekt het grootser, krijgt knappere coupé-allures en komt er ook met een volstrekt elektrische aandrijflijn. Maak kennis met de iX2.
Bij BMW hanteren ze een logische strategie: van elk nieuw model komt er ook een elektrisch derivaat. Daardoor geen submodellen met ingewikkelde namen of een apart design (we kijken naar jou, Mercedes en Audi), wel gewoon auto's die een i voor de naam krijgen. Zeg je dus X2, dan mag je meteen ook iX2 zeggen.
Liefdeskind
Die iX2 is uiteraard het coupé-broertje van de iX1. Al is er meer aan de hand, want BMW gaat niet alleen met de scalpel over de koffer. Het gehele koetswerk van deze iX2 ziet er een stuk agressiever uit. Als het liefdeskind van de iX en XM. En hoewel beide auto's op zichzelf niet meteen schoonheidsprijzen kapen, werkt het op deze iX2 plots wonderwel.
Met 4,55 meter is deze iX2 ook een serieuze scheut groter dan de vorige generatie X2. 19 centimeter om exact te zijn. Een groot deel van die centimeters gaan wel naar de overhang achteraan. Want omdat deze iX2 niet op een dedicated EV-chassis staat, kunnen de wielen niet ver naar de uithoeken worden geduwd. Al denken we niet dat de gemiddelde klant daar wakker van gaat liggen.
Mét koffer!
De buitenkant mag dan wel zijn eigen aangezicht krijgen, binnenin neemt de iX2 de genen over van de iX1. Dan hebben we het over de curved display op het dashboard en de zwevende middenconsole. Wie trouwens denkt dat de aflopende daklijn nefast is voor de inzittenden achterin en de kofferruimte is er aan voor de moeite. Want door pas te beginnen snijden na het achterwiel blijft er ook achterin genoeg hoofdruimte.
Meer nog, de iX2 kan meer kwijt in koffer dan de iX1! We hebben het dan over een koffervolume van een stevige 525 liter, terwijl de iX1 genoegen moet nemen met maar 490 liter. Met de achterbank plat spreken we zelfs over 1.400 liter. Jep, een SUV-coupé die praktischer is dan zijn klassieke variant. Dat we dit nog mee mogen maken.
Hoe ver gaat de iX2?
Onderhuids maakt BMW gewag van twee elektrische aandrijflijnen. Al is er bij de lancering enkel de xDrive30 beschikbaar. Die plaats 1 elektromotor op elke as en beschikt daardoor over een systeemvermogen van 313 pk en 494 Nm koppel. Cijfers waarmee deze knaap in amper 5,6 seconden de honderd weet aan te tikken vanuit stilstand. Door de accu van 64,7 kWh (bruikbaar) moet een range tot 449 km mogelijk zijn. Da's 11 km meer dan de minder optimaal gestroomlijnde iX1. Opladen gaat aan een correcte 130 kW DC en 22 KW AC. Al is dat laatste optioneel, want standaard doe je het met 11 kW AC.
Niet lang na de lancering verwachten we trouwens een model onder deze xDrive30. Net zoals bij de iX1 gaat het dan waarschijnlijk over de eDrive20 die een elektromotor van 204 pk op de vooras plaatst. Hoewel die voor minder flitsende prestaties zal zorgen, zal de range wel richting de 500 km kruipen. Kortom, een leasingtopper in wording!
Reacties
door FLP
door this
door Jos D.
door FLP
door Jos D.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen