Het knarst ook in ons brein: Ford wil zich opnieuw profileren van volumemerk naar nichemerk. Met een nadruk op "échte Amerikaanse auto's". De derde generatie Kuga is echter nog een auto die voor, door en in Europa werd ontwikkeld én wordt gebouwd. Een facelift brengt nu een nieuwe look en meer vermogen naar de SUV.
Geen ontdekkingsreiziger
Toen Ford vorig jaar het doek haalde van de elektrische Explorer leken we het nieuwe familiegezicht van Ford beet te hebben. Dat blijkt nu niet helemaal het geval, want de Kuga facelift loopt in tred met de Amerikaanse Escape die in 2022 al een nieuw gezicht kreeg. Da's eigenlijk niet al te gek, want de Escape is stiekem het (Amerikaanse) tweelingbroertje van de Kuga.
Er zijn nieuwe scherpe koplampen met modern lichtsignatuur, de grille wordt hoekiger en draagt met trots het Ford-logo. Conform de huidige lichttrends verbindt een led-streep de koplampen. Wie ook gehoopt had op een grondige wijziging aan de bips is er aan voor de moeite. Er is een subtiel gewijzigde kofferklep en een aangepaste invulling van de lichten. Uitrustingen Active of ST-Line geven respectievelijk een meer stoere dan wel sportieve look.
Meer display
Binnenin pakt Ford het grootste pijnpunt van de huidige Kuga aan. Daar gaat het eerder kleine infotainmentscherm op de schop en pronkt er voortaan op het dashboard een scherm met een diameter van 13,2-duim. Ook de digitale instrumentencluster van 12,3-duim is nieuw. Achter de schermen draait het systeem op SYNC4. Achterin vind je niet al te veel technische snufjes, maar wel een verschuifbare achterbank. Daardoor krijg je ofwel meer dan 1 meter beenruimte of groeit de koffer met 140 liter.
Is de koffer met zijn volume boven de 400 liter niet genoeg voor je? Dan stijgt ook het trekvermogen van de Kuga. Nu ja, van de plug-in. Dat stijgt naar 2.1 ton. Handig voor liefhebbers van de sleurhut.
Focus op elektrificatie
Onder de kap is het over en uit voor de 2-liter viercilinder diesel. Daardoor teert de Kuga verder op een 1.5-liter driecilinder benzine, een 2.5-liter hybride en een 2.5-liter plug-inhybride. Die eerste doet het met 150 pk voorwielaandrijving en een manuele zesbak, de hybride is 180 pk dan wel 183 pk sterk. Die drie extra paarden tovert Ford uit zijn hoed als je voor de versie met vierwielaandrijving gaat.
De plug-in ziet zijn vermogen dan weer stijgen tot 243 pk. Dankzij die extra toef vermogen en aangepaste software tik je daardoor de 100 km/u aan in 7,3 seconden. Da's zo maar even 2 seconden sneller dan voordien! De accu van 14.4 kWh blijft identiek, waardoor een elektrische range van maximaal 69 kilometer mogelijk moet zijn. De nieuwe Kuga is per direct te bestellen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen