Audi heeft er een nieuw model bij, of toch ongeveer. Dit is namelijk de Q6 e-tron Sportback, in essentie dezelfde Q6 e-tron die we al kenden maar dan met een schuiner aflopende daklijn. Dat levert dus een iets minder ruime cabine op maar geen nood, want daar krijg je tientallen kilometers extra range voor in ruil.
Je kan er tegenwoordig prat op gaan: lanceert Audi een nieuwe SUV, dan volgt er vast ook een variant met een schuin aflopende daklijn. Zo kent de Q3 al langer zo’n ‘Sportback’-model en hetzelfde geldt voor de elektrische Q4 e-tron, terwijl de Q8 Sportback onderhuids een afgeplatte Q7 is. Ook de kersverse Q5 krijgt straks terug een dergelijke versie maar eerst is het de beurt aan het nieuwste cijfertje in Audi’s SUV-gamma: de Q6 e-tron.
31 kilometertjes erbij
Maak dus kennis met de Q6 e-tron Sportback en ben je een beetje vertrouwd met Audi’s naamgeving, dan hoeven we je al niet meer uit te leggen waar je hier naar kijkt. In vooraanzicht ziet de nieuwkomer er namelijk identiek uit ten opzichte van de Q6 e-tron die we al een halfjaartje kennen, maar achteraan loopt de daklijn vanaf de B-stijl een stuk schuiner af. Dat geeft deze versie het sportieve silhouet van een SUV-coupé maar die looks zijn niet de enige reden om zo’n Q6 e-tron Sportback te overwegen. Zo zakt de luchtweerstandscoëfficiënt ook naar 0.26 ten opzichte van de 0.28 die een gewone Q6 e-tron laat optekenen — of in mensentaal: deze Sportback is aerodynamischer.
Het resultaat zou zich ook effectief laten voelen onderweg want terwijl de verst rijdende Q6 e-tron SUV het bij een rijbereik van 625 kilometer houdt, schopt diezelfde ‘Performance’-versie van deze Sportback het tot maar liefst 656 kilometer. Toch beschikt die gewoon over dezelfde 94,9 kWh-accu en over dezelfde enkele elektromotor op de achteras met 306 pk. De basis-Q6 e-tron Sportback doet het ook hier met 252 pk en haalt 545 kilometer uit z’n 74,8 kWh-pakket en de vierwielaangedreven Quattro-versie schopt het tot 636 kilometer met dezelfde 388 pk aan boord. Ook de Sportback is er tenslotte als oppermachtige SQ6 e-tron, goed voor 490 pk en 607 kilomer range.
156 litertjes eraf
Het is echter geen complete goed-nieuwsshow in deze Q6 e-tron Sportback want voor dat extra rijbereik en die extra sportieve looks moet je wel iets anders opgeven. Die schuin aflopende daklijn neemt namelijk wel wat kofferruimte weg, al blijft de schade op het eerste gezicht beperkt. Zo belooft Audi een laadvolume achter de achterbank van 511 liter, ten opzichte van 526 liter voor de Q6 e-tron SUV. Dat laadvolume is echter wel maar gemeten tot aan de afdekking van de kofferruimte dus leg je de achterbank plat en meet je tot aan ’t plafond, dan verlies je 156 liter. Zo stouw je maximaal 1.373 liter aan bagage achterin deze SUV-coupé.
Stoort dat je echter niet, dan moet je ergens rond nieuwjaar jouw nieuwe Q6 e-tron Sportback kunnen bestellen. Prijzen zijn er op dit moment nog niet maar verwacht dat die Audi-gewijs iets hoger komen te liggen dan voor de SUV-variant. Dia laatste haal je momenteel in huis vanaf 64.650 euro.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen