Hangt het van Europa af, dan rijden we binnen enkele jaren allemaal met een elektrische auto. Er schuilen echter nog wat praktische problemen in dat verhaal. Zo is A) een EV nog steeds duur, beschikt B) niet iedereen over de infrastructuur om een EV te laden en verdienen C) het gros van de merken geen enkele euro aan de elektrische auto. Brits onderzoeksbureau Rho Motion ging aan het cijferen en kwam met opvallend cijfers naar buiten.
Tesla, BYD... maar wie nog?
Het onderzoek van Rho Motion onderzocht de operationele inkomsten van enkele van de grootste EV-merken in 2024. Of simpeler gezegd: of een elektrische automerk winstgevend is. Gezien het enkel over elektrische merken gaat, werden andere grote EV-bouwers zoals BMW, Volkswagen en Stellantis niet opgenomen in de cijfers. Het gaat hier dus over EV-merken die zich als dusdanig in de markt zetten.

Met stip op één stond uiteraard Tesla, dat een operationele winst van 7.2% voor kon leggen. Daarmee blijft het voor op BYD, numéro 2 in dit verhaal. Opvallend is dat Tesla in 2024 net minder operationele winst kon boeken, terwijl die van BYD nét hoger lag. Analisten gaan er dan ook van uit dat BYD dit jaar over Tesla springt. Buiten Tesla en BYD waren er amper 2 andere merken winstgevend en die zullen je niet bekend in de oren klinken...
Wie namelijk Polestar, Zeekr of XPENG in deze lijst had verwacht is er aan voor de moeite. De enige andere twee winstgevende EV-bouwers zijn het Chinese Li Auto en Seres; twee merken die hier ab-so-luut niet bekend zijn. Van alle andere merken is Zeekr het dichtst bij winst met een verlies van -8,5% in 2024. Het Amerikaanse Lucid krijgt de twijfelachtige eer om de minst winstgevende EV-bouwer te zijn, met een operationele winst ratio van -374% in 2024.
Bron: Rho Motion
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen