Autonieuws: Overheid

China legt "one pedal drive" aan banden

Een nieuwe Chinese wet verbiedt dat nieuwe (elektrische) auto's automatisch gebruik maken van een one pedal drive-functie waarbij het voertuig volledig zelf tot stilstand kan komen door regeneratie. De nieuwe regel past in een grotere "remmenwet" die binnenkort in voege gaat.

China is de grootste automarkt ter wereld, waardoor elke wet of verplichting richting autobouwers die daar in voege gaat, ook gevoeld zal worden in de rest van de wereld. China heeft een nieuwe "nationale standaard voor autoremsystemen" goedgekeurd. Die standaard - lekker bekkend GB 21670-2025 genaamd - legt one pedal driving bij EV's aan banden. Nu ja, niet helemaal.

Eigen verantwoordelijkheid

De nieuwe standaard, die gefaseerd in voege zal gaan, is verplicht voor auto's die zich vanaf 1 januari 2026 aanbieden voor typegoedkeuring op Chinese bodem. Vanaf 1 januari 2027 wordt het standaard aanbieden van One Pedal Driving verboden. Laat ons echter dat stukje "standaard" even toelichten.

Image
BYD Atto 2 prijs 2025

De nieuwe remwet verplicht bijvoorbeeld ABS op alle nieuwe voertuigen (in Europa is dat al verplicht sinds 2004) en het verplicht aangaan van de achterlichten bij een remkracht van meer dan 1.3 m/s² - ongeacht of dat nu via de klassieke remmen of via regeneratie gebeurt. Tenslotte - en daar draait het om in dit artikel - mogen automerken "One Pedal Drive" niet meer als de standaardinstelling gebruiken in een auto. De chauffeur zal dus telkens zélf one pedal drive moeten activeren in het voertuig.

Wat is one pedal drive?

Voor wie de voorbije jaren onder een steen heeft geleefd: one pedal drive is één van de grote paradepaardjes van de elektrische auto. Omdat een EV energie kan regenereren via afremmen, zijn er elektrisch auto's die zo ver gaan dat je door het stroompedaal los te laten helemaal tot stilstand komt - Tesla's bijvoorbeeld. Daardoor hoef je in theore amper 1 pedaal te gebruiken om te rijden, vandaar ook de naam One Pedal Drive.

Image
MG IM teaser Goodwood 2025

China hekelt echter het systeem en stelt dat daardoor chauffeurs een trage reactie hebben wanneer er plots een remmanoeuvre moet uitgevoerd worden. Tenslotte: remschijven remmen nog steeds een stuk beter dan die regeneratie. De kans is dus reëel dat vanaf 2027 ook in Europese EV's de one pedal drive wat naar de achtergrond verdwijnt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen