De Transporter krijgt binnenkort zijn nieuwe California-kampeerversie, maar op een ID.Buzz met daktent is het nog lang wachten. De reden? Een ID.Buzz California is te zwaar... en geraakt niet ver genoeg op een volle batterij.
Vorige week kondigde Volkswagen nog de komst aan van de nieuwe California, die de Duitsers baseren op de huidige Multivan en die als plug-inhybride voor het eerst ook een stekker krijgt. Maar voorlopig blijft het bij die stekkerversie, zo weet het al even Duitse Edison Media. Op de langverwachte en volledig elektrische ID.Buzz California is het immers nog even wachten.
Rijbewijsgevaarlijk
De reden daarvoor laat zich niet al te moeilijk raden: gewicht. De ID.Buzz laat zonder kampeeruitrusting al een leeggewicht van 2,5 ton in zijn medisch dossier noteren. Het toevoegen van de nodige ombouwattributen die eigen zijn aan een California zal dat gewicht alleen maar doen toenemen. Het uitklapdak dat het bed herbergt, weegt bijvoorbeeld al snel 100 kilogram.
De ID.Buzz California stevent dus af op een leeggewicht van 3 ton, en dan moet je de passagiers en bagage er nog bijtellen. Doe je dat, dan komen de limieten van je rijbewijs B wel akelig dicht in de buurt. En dat gaat natuurlijk compleet voorbij aan de bedoelingen van de compacte kampeerauto. Temeer omdat je met een dergelijk gewicht veel sneller aan de laadpaal zult staan dan met de gewone ID.Buzz.
Pas vanaf 2030?
In Hannover, waar Volkswagen Nutzfahrzeuge zijn vestiging heeft, zien ze de ID.Buzz California dus nog niet meteen van de band rollen. Meer zelfs: dit decennium wordt zelfs al krap. In Hannover rekenen ze immers op een technologiedoorbraak die zowel gewicht, rijbereik en prijs aanpakt. Toch geven ze daar de hoop nog niet op, maar in de tussentijd wrijven onafhankelijke toeleveranciers van mobiele kampeerconversies voor de ID.Buzz zich alvast in de handen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen