Autonieuws: Tech

Sorry EV-hater: Batterijen van elektrische auto's gaan langer mee dan verwacht

Een nieuwe studie waarin data van 7.000 elektrisch auto's werd geanalyseerd schetst een interessant beeld over de gezondheid van hoogspaningsbatterijen. Het beeld dat elektrische auto's na 5 jaar onbruikbaar zijn, wordt daarbij zo goed als van tafel geveegd.

"Je geraakt er niet mee naar de zee, ze kosten ontiegelijk veel en alsof dat nog niet genoeg is zijn die ondingen na 5 jaar niets meer waard omdat de batterij kaduuk is." Geef toe, het zou zo een quote van je nonkel kunnen zijn aan de feesttafel. Wel vervelend nieuws, nonkel Rudy, want een grootschalige studie van Duits adviesbureau P3 in samenwerking met het Oostenrijkse Aviloo schetst een compleet ander beeld.

De grootste klap zit 'm in het begin

Adviesbureau P3 bekeek samen met Aviloo (de expert in onderzoek naar accudegradatie) naar data van meer dan 7.000 elektrische auto's die een zogenaamde "premium test" kregen. Daarbij wordt de auto geladen tot 100% en daarna ontladen tot 10% terwijl gemeten wordt hoeveel netto-capaciteit de accu nog beschikbaar heeft. De resultaten zijn alvast verrassend.

Image
Batterij EV elektrische auto kwaliteit degradatie onderzoek

Krijg je net zoals wij hoofdpijn van bovenstaande grafiek, sta ons dan toe om het in mensentaal uit te leggen: In de eerste 30.000 km krijgt een elektrische auto zijn grootse klap in batterijkwaliteit. Want al vrij snel daalt de gemiddelde State of Health (SoH) van de accu netto van 100% naar 95%. Er is een eenvoudige verklaring voor het snelle verlies in de beginfase: tijdens de eerste laad- en ontlaadcycli vormt zich een zogenaamde SEI-laag (solid electrolyte interphase) op de anode (de negatieve pool) in de batterijcel. Eenmaal die laag er is, is de "grootste schade" gedaan. Dat wordt des te meer duidelijk als je gaat kijken naar EV's met meer kilometers op de teller...

200.000 km? Geen probleem!

Des te meer km's je op en EV zet, des te minder degradatie van de accu je veroorzaakt. Zoals hierboven aangegeven zal de accu al binnen de 30.000 km gemiddeld dalen van 100% naar 95% netto SoH. Rond de 100.000 km is dat gemiddeld 90% SoH en tussen de 200.000 en 300.000 km zien we een gemiddelde van 87%. Ver boven het vaak aangegeven garantiecijfer van constructeurs. Anders gezegd: net zoals je in de eerste jaren het meeste waardeverlies hebt op een auto, geldt hetzelfde voor de batterijgezondheid van het voertuig.

Image
Batterij EV elektrische auto kwaliteit degradatie onderzoek

Al moet er nog een interessante kanttekening worden gemaakt. Want de kans is groot dat je die gemiddelde 10% à 13% nooit zal opmerken. Hoezo? Autobouwers merkten dit natuurlijk al eerder op tijdens de ontwikkelingsfases van EV's. Waardoor een EV beschikt over een accu met bruto- en netto-capaciteit. Dat eerste is het maximale laadvolume, dat laatste is het bruikbare volume, met vaak een verschil van enkele kWh's. Softwarematig kan een EV de brutocapaciteit "verkleinen" om zo meer nettovermogen toe te laten. Of in simpele wiskunde: stel dat je accu 110 kWh bruto groot is, waarvan 100 kWh netto bruikbaar en je 10% nettovolume verliest (= 90 kWh netto resterend), dan kan de accu een deeltje van het resterende brutovolume gebruiken om de schade op te vangen. Zodat je bijvoorbeeld toch nog 95% nettocapaciteit hebt.

Kritische noot

Hoewel het onderzoek grotendeels een positieve noot schets over de houdbaarheid van batterijen, moeten er toch twee belangrijke kanttekeningen worden gemaakt. Om te beginnen - zoals P3 ook aantoont - is de data over EV's met meer dan 200.000 km significant veel kleiner dan de data over auto's met relatief weinig km's. Daarenboven bestaat er ook zoiets als de "overlevingsvertekening". Want de EV's die getest werden met meer dan 200.000/ 300.000 km reden nog rond. EV's waarvan de batterij faalde op zulke km-standen werden niet opgenomen in de test. Waardoor het lijkt dat élke EV vlot 300.000 km aan kan.

Image
Batterij EV elektrische auto kwaliteit degradatie onderzoek

Cijfers van het Duitse ADAC (uit 2023) tonen echter dat pechverhelping voor EV's zeer uitzonderlijk het gevolg is van de accu die er de brui aan geeft. Pech door verkeerd gebruik, productiefouten of foutief laden/ parkeren voor langere tijd kunnen natuurlijk wel altijd voorkomen. Al vallen de fouten - langs constructeurskant - vaak binnen de garantieperiode.

Bron: Electrive

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen