Waar stopt "tuning" en waar begint "krankzinnigheid"? De lijn is vaak dun, zoals deze BMW M2 van het Britse R44 Performance illustreert.
Simpele missie, praktisch huzarenstuk
De missie was simpel: de snelste drag-BMW ter wereld bouwen. De weg daar naar toe? Eerder gecompliceerd. Zo is het op zichzelf al gek om een M2 als basis te gebruiken, maar R44 Performance houdt wel van een uitdaging. Stap 1 was de achterwielaangedreven M2 te zegenen met vierwielaandrijving. Af-fabriek biedt BMW dat namelijk niet aan. Gezien de M2 zijn fundamenten deelt met de M3 en M4 (en die wél met vierwielaandrijving komen) werd er een AWD-aandrijflijn gevonden van een M3 en onder de M2 gepleurd. Nogmaals, op het internet klinkt dat simpel, in de realiteit zorgde het voor een hoop slapeloze nachten.
Hoewel een M2 met vierwielaandrijving al een unicum op zichzelf is, kon R44 Performance moeilijk de motor voorin ongemoeid laten. Die 3-liter zes-in-lijn van 480 pk verliest zijn twee turbo's, maar krijgt in de plaats één joekel van een turbo. Samen met een uitgeboorde motor, versterkte ingewanden en extra koeling kan de zes-in-lijn een absurde 1.500 pk los laten op de vier wielen. Gek genoeg behoudt R44 Performance de 8-traps automaat van ZF, maar krijgt die wel sterkere onderdelen.
Hop naar Texas!
De joekel van een parachute achterop (in plaats van een joekel van een spoiler) maakt het duidekijk: deze M2 werd gebouwd om snel te gaan in een rechte lijn. Volgend jaar trekt R44 Performance richting het TX2K event in Texas waar straatlegale dragcars het tegen elkaar opnemen. Want o ja, deze BMW M2 is technisch gezien nog steeds straatlegaal. Daar hoopt het tuningsbedrijf de titel van snelste BMW ter wereld op hun conto te schrijven. Kijk hieronder ook even naar de YT-video van hoe de auto werd gebouwd. Kijkplezier gegarandeerd!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen