Geef ons vooreerst even de kans om ons te verontschuldigen. Hoezo? Wel, volgens de creators van deze Escort RS, het Britse Boreham Motors, mogen we niet spreken van een restomod. Dit is namelijk een "continumod". Klinkt als een hoopje lariekoek om interessant te doen, maar ergens klopt het verhaal wel...
Continu-watte?
Boreham neemt namelijk geen oude Escort RS om 'm aan te passen. Nee, het kreeg van Ford de originele blauwdrukken van de Escort RS en maakt daardoor een gloednieuw exemplaar, met de goedkeuring van Ford. Doorheen het bouwproces voert Boreham evenwel wat updates toe. Zo zijn er voortaan led-lichten voor- en achteraan. Niet enkel voor de hippe looks, maar ook voor de veiligheid wanneer je bij het vallen van de avond de lokale buitenwegen onveilig maakt.
Onderhuids zijn de updates uiteraard extensiever. Vergeet de ouderwets achteras, de Borehams Escort RS krijgt er eentje van titanium en aluminium met daartussen een moderne sper. Verschillende onderdelen van de carrosserie (motorkap, kofferklep) zijn gemaakt van koolstofvezel en de velgen zijn van magnesium (nu ja, optioneel). Het resultaat van moderne bouwmethodes en ouderwetse dimensies? Een leeggewicht van 800 kg.
EV? Of dikke benzinemotor?
Euhm, geen van beide. Het is te zeggen: met een leeggewicht van 800 kg heb je uiteraard geen V12 nodig om vort te kunnen maken. Voorin kan je kiezen uit twee viercilinders. Enerzijds is er een 185 pk sterke 1.8-liter "Twin Cam" als ode aan het origineel, anderzijds is er een op maat gemaakte 2.1-liter viercilinder die - houd je vast - 10.000 toeren draait en daarbij 300 pk levert. Schakelen doe je - uiteraard - via een manuele vijfbak met "dogleg" verhoudingen. Of in mensentaal: Versnelling 1 staat waar normaal gezien versnelling 2 staat. Daardoor staan 2 en 3 in één lijn met elkaar, waardoor je op circuit sneller kan schakelen (want wie gebruikt de eerste versnelling op circuit?).
Hoewel het interieur wordt gemoderniseerd, is de ondersteuning dat niet. Je hebt dus geen snelheidswaarschuwing of vermoeidheidsdetectie in deze Escort RS Continumod. Je hebt zelfs geen ABS, ESP of stuurbekrachtiging. Amper 150 stuks zal Boreham maken, met een basisprijs van zo'n 360.000 euro. Heavy Breathing...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen