Autonieuws: Varia

De eerste elektrische Renaults komen er aan: Fluence ZE en Kangoo ZE

De productieversies van de elektrische Renault Fluence ZE en Kangoo ZE zijn af. De afkorting ZE staat voor Zero Emission, het zijn dus geen hybride's maar volledig elektrische wagens.

Fluence ZE
De Fluence is de sedan versie van de Renault Mégane, al staat die Mégane wel op een hoger plan. De Fluence is meer bedoeld voor de Oostbloklanden en Turkije. In Turkije wordt hij dan ook gefabriceerd, de productie start in de tweede helft van 2011.

De elektromotor van de Fluence levert 95 pk en een koppel van 226 Nm. De elektromotor legt zo'n 160 kg in de schaal en in totaal weegt de Fluence 1543 kg. Met volle batterijen kan je 160 km ver rijden. Je topsnelheid wordt begrensd op 135 km/u. Het terug opladen duurt tussen de 6 en 8 uur via het stopcontact. Met een snellader moet het in zo'n 30 minuten lukken. Heb je geen snellader en geen tijd dan kan je nog altijd de batterij gaan vervangen in een speciaal station.

Om alles te huisvesten is de Fluence ZE maar liefst 13 cm langer dan de gewone Fluence. Op de foto's is duidelijk te zien dat de koffer extra lang is gemaakt met achteraan een grote overhang.

Kangoo ZE
De Kangoo ZE komt er al sneller. Die zou de eerste helft van 2011 al beschikbaar moeten zijn. De Kangoo ZE heeft 60 pk, maar ook 226 Nm aan koppel. Hij kan net als de Fluence ZE 160 km ver zonder te herladen. De Kangoo is dan weer begrensd op 130 km/u. De Kangoo verliest ondanks de batterijen geen laadruimte, veel batterijen zitten namenlijk onder de laadvloer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen