Autonieuws: Varia

Column YW: Esthetisch vs Praktisch

*Geschreven door Yves Wouters* - Dezer dagen krijgt de auto-industrie nogal wat kritiek over het feit dat wagens minder handig zijn en zich vooral esthetisch moeten profileren. Het perfecte voorbeeld hiervan is de gewilde coupélijn die tegenwoordig op elk soort auto wordt toegepast, gaande van een stadswagen tot een heuse SUV die drie ton aantikt op de weegschaal.

Ik ben altijd al een aanhanger geweest van mooie en dus esthetische wagens. Wil je een gebruiksvriendelijke wagen? Men neme een vierkant en we plakken er 4 wielen onder. Handiger gaat een auto niet worden. Wil je dat hij wat minder luchtweerstand heeft? We ronden de voorkant af et voilà, de Polo is geboren. De Polo is mijns inziens een perfect voorbeeld van een niet-esthetische wagen. Handig? Vast en zeker, althans tot op een zeker niveau....  Mooi? Niet bepaald. En mensen die nu steigeren omdat ze vinden dat de Volkswagen Polo een mooie wagen is, zet eens een Polo naast een DS3 en je begrijpt wat ik bedoel.

Puur praktische wagens hebben me nooit iets gezegd. Het is zo’n lamzakkige smoes om te zeggen: “Ik heb vier kinderen. Daarom moest ik een Opel Zafira kiezen”, of  “Met een baby op komst heb ik toch maar mijn 3 reeks cabrio weggedaan en hem ingeruild voor een VW Touran.”. Versta me niet verkeerd. Mensen die geen al te grote passie hebben voor auto’s mogen van mij de meest praktische wagen kopen die op de markt te vinden is. Dit is ook de reden waarom al die Kangoo-soortigen zo goed verkopen. Maar als je een klein beetje autoziel hebt weet je dat er altijd andere opties zijn Ik heb bijvoorbeeld meer respect voor iemand die met een Dacia Duster rijdt dan iemand die met een Renault Partner rijdt.

Er rijdt al genoeg grijze massa rond op onze wegen en het is zo makkelijk om te zeggen: “hoe duurder de wagen, hoe mooier.” In welke prijsklasse je ook winkelt, probeer toch te onderscheiden. Wat maakt het uit dat een setje mooie velgen meer kost? Awoert aan de wieldop! Zwart? Weg ermee! Kies eens voor donkerrood op je “zakelijke” leasingwagen! Wat maakt het uit dat een driedeurs minder makkelijk instapt voor de achterpassagiers? Hoezé de coupé! Hoewel die laatste uitspraak met een korrel zout moet genomen worden, want blijkbaar vallen tegenwoordig mastodonten met 3 ton en een lengte van 8 meter ook onder de noemer 'coupé', zolang je maar over die dalende en strakke lijn langszij beschikt.

Toch heb je altijd mensen die er van wakker liggen dat ze morgen misschien naar de Ikea moeten, een wondermooie kast tegenkomen en ze dan niet kunnen meenemen in hun wagen. Nu, je hebt altijd wel een vriend of een familielid die wel over een handige wagen beschikt en die te springen staat om je te helpen bij het inladen van je “eenmaal in elkaar, nooit meer uit elkaar” kast uit de Ikea. En daarbij, sommige winkels geven je de service een camionette te lenen, kostenloos, zolang je binnen een straal van 30 kilometer woont. Dàt noem ik nog eens service.

En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen