Autonieuws: Varia

betaalbare cabrio's voor echte autofans

Toegegeven, het weer nodigt nog niet uit om met een wagen zonder dak rond te toeren. Toch is het momenteel het perfecte moment om tweedehands een cabrio aan te schaffen, want wanneer de zon verschijnt, gaan de prijzen recht evenredig naar boven.

Het is moeilijk om als autofan een betaalbare cabrio te vinden. Sommigen zien er nogal "gay" uit, anderen wobbelen over de weg als een lekke boot en veelal laat het weer het toch niet toe om er één aan te schaffen. Toch hebben ze een bepaalde je ne sais quoi die soortgenoten met daken soms missen. Wij verzamelden een aantal cabrio's die de Autofans Seal Of Approvall hebben.

Honda S2000

De bad boy onder zijn soortgenoten. Een 2.0 F20C benzinemotor met VTEC schreeuwt 241 pk en 205 Nm met liefde naar +/- 9.000 toeren per minuut. Gemaakt voor de 50e verjaardag van Honda is het een stuk techniek gemaakt als uitstalraam van hun kennis. Hij is zelfs "relatief" zuinig. Eigenaars spreken van een verbruik van 10L/100km. Niet slecht voor een sportkarretje dat menig coupe sportwagens zoek rijdt.

Prijzen springen, door zijn grote aantrekkingskracht, wel de pan uit. In België moet je al goed zoeken om er één te vinden onder de 15.000 euro. In het buitenland (lees: Duitsland) zijn er gelukkig nog wel wat te vinden. Ideaal zijn modellen van 2002. Deze hebben nog de hoogtoerige motor van de 1ste generatie maar hebben toch een aangepaste ophanging en een glasraam vanachter (in plaats van een plastic raampje).

Mercedes-Benz SLK

Een SLK van de eerste generatie weliswaar. Een knap gelijnde cabrio - als je van de Legoblokjesgeneratie bent - met een metalen cabriodak. Het beste van twee werelden dus. De SLK is er trouwens voor alle budgetten. Van een instapper SLK 200 tot een totaal van de pot gerukte SLK 32 AMG. Gekenmerkt als een redelijk strak sturend karretje moet je wel bereid zijn om soms bespot te worden met je "kapperswagen". Maar wat weten zij er van, toch?

De SLK to have is de 230 met compressor. Liefst van na 2000. Deze 2.3 met supercharger heeft 193 pk en 230 Nm koppel. Prijzen begingen bij 5.000 euro al zal je voor een goed model wel 8K kwijt zijn. Ga trouwens op zoek naar een handbak (vijf versnellingen). Wil je helemaal loos gaan, dan vind je relatief goedkoop (rond de 15.000 euro) een SLK 32 AMG in Duitsland. Daarmee heb je een zeldzaam brokje cabrio met een 354 pk/ 450 Nm sterke V6 met compressor.

Mazda MX5

Een lijst van cabrio's voor autofans zonder een MX5 er in? Onmogelijk. De best verkochte open tweezitter op heel de wereld biedt ongeveer de beste rijeigenschappen van zijn dakloze broertjes. Zeker met het prijskaartje in het achterhoofd. De wagen wordt sinds 1989 geproduceerd en heeft een hele resem aan generaties. Elke nieuwe interpretatie van de oer-MX5 verloor echter meer en meer ziel. Zeker het uiterlijk ging er op achteruit, of je bent fan van gigantische open smoelen natuurlijk...

Een foute aankoop doe je nooit met een MX5. De NA (1ste generatie) blijft wel de mooiste van de familie. Gouden regel is om bij de eerste twee generaties op zoek te gaan naar een 1.8. Bij het NA-model heb je een 1.8 met 131 pk en 152 Nm koppel, bij de NB krijg je van deze 1.8 141 pk en 162 Nm koppel. Bij de NC daalde de kracht van de 1.8 (126 pk) om plaats te maken voor een 2.0 met 162 pk. Hoewel die laatste iets zwaarder voorin lag. Prijzen beginnen bij een belachelijke 2.500 euro. Voor - sluikreclame alarm - 10.500 euro heb je trouwens de MX5 NC 1.8 van Autofans redacteur Yannick. Koopje!

Porsche Boxster

Ook wel eens de "poor man's" Porsche genaamd is de Boxster toch een zalig rijdende dakloze Porsche. Het is trouwens de enige in dit rijtje met de motor achterin (of zoals zij het noemen: "middenmotor"). De Boxster is qua styling gebaseerd op de tijdloze Porsche 550 waar hij onder andere de centrale uitlaat van leent. Zoek je een wagen waar je overdag mee kan knallen op de Nürburgring en 's avonds met je date - want die heb je met een Porsche - te gaan eten in stijl? Dan is de Boxster jouw partner in crime.

Goedkoop is een Porsche nooit. Zeker omdat je eigenlijk best opteert voor de Boxster van de 2de generatie (Interne codenaam: 987, geproduceerd vanaf 2005). Deze is een stuk knapper - wegens: stylingskenmerken van de Carrera GT - en het interieur is er een pak op vooruit gegaan.
Het klinkt dan ook raar dat we tegen eerder advies in vertellen dat je eigenlijk de 1st gen (986) moet nemen. Betaalbaar als Boxster S (van begin jaren 2000) en meer dan snel genoeg. Sweet spot is de Boxster S van bouwjaar 2003. Deze kreeg - net zoals bij de S2000 - een glasraam in het canvas in plaats van een plasticraam. Ook verdwenen vanaf dan de oranje knipperlichten. Prijzen zweven ergens rond de 10.000 euro.

Welke knappe, betaalbare roadster kennen jullie nog die je als echte autofan kan rijden? Laat het zeker weten in de reacties!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen