Volgende week (15 april) zal Mercedes een nieuw vlaggenschip wereldkundig maken. Die EQS moet het elektrische alternatief voor de huidige S-Klasse gaan worden. Met een reikwijdte van maar liefst 770 kilometer op één lading. Maar hoe realistisch is die range? We zoeken het even uit.
770 kilometer op één lading, Mercedes lijkt hét probleem van de elektrische auto te hebben opgelost met de EQS. Want de meeste auto's met klassieke verbrandingsmotor geraken niet verder op één volle tank duivelsstof. Alleen vragen we ons openlijk af hoe realistisch deze claim van Mercedes is. Want de EQS is verre van een petieterig eco-karretje. Nee, dit is een minimaal 330 pk sterke luxelimousine met alle bijhorende luxe aan boord. Kán een grote elektrische limousine dan zo ver geraken op één acculading?
Minder dan een MINI
Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe groot de accu in de EQS nu juist gaat worden. Want is die 300 kWh groot (3 keer groter dan wat je in een Tesla Model S kan krijgen), dan is het antwoord uiteraard: Ja. Echter, de grootste accu die je in de EQS kan krijgen is netto 107.8 kWh groot. Een accu groot genoeg volgens Mercedes om maar liefst 770 kilometer ver te geraken. Haal je de rekenmachine boven, dan impliceert dit dat de EQS amper 14 kWh per 100 kilometer zal gaan verbruiken. Om je een idee te geven: een Mini Electric verbruikt in realiteit minimaal 15.6 kWh.
Anders gezegd, Mercedes' elektrische luxelimousine kan volgens het merk met de ster zuiniger omgaan met elektriciteit dan een compacte elektrische auto. Niet in het minst, volgens het merk, omdat de EQS de meest gestroomlijnde productiewagen in de wereld is met een weerstandscoëfficiënt van amper 0.20 cd. Om dat cijfer te plaatsen; een eerste generatie Nissan Leaf legt 0.30 cd voor, een Opel Calibra uit de jaren 90 pronkte met 0.26 cd, de Porsche Taycan Turbo biedt 0.22 cd en de opgefriste Tesla Model S kan uitpakken met 0.208 cd. Om maar te zeggen dat dit cijfer indrukwekkend is... maar geen complete gamechanger.
Hey Mercedes
Oké, 14 kWh per 100 kilometer moet de EQS dus gaan verbruiken om die straffe claim van 770 kilometer op één lading te halen. Het is dan op z'n minst merkwaardig dat het merk zelf al WLTP-cijfers van de EQS heeft gecommuniceerd. Zo verbruikt de meest zuinige EQS, de EQS 450+, volgens de WLTP-cyclus minimaal 15.7 kWh. In combinatie met de accu van 107.8 kWh spreken we hier dus over een range van maximaal 687 kilometer. Waar Mercedes dus die 770 kilometer haalt, het is ons alvast een raadsel. Hopelijk verklaart het merk met de ster zich volgende week nader.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen