Autonieuws: Varia

Elektrische auto's mogen niet langer 'zero emission' genoemd worden in Australië

Merken die elektrische auto's aanbieden, moeten op hun taalgebruik gaan letten in Australië. Daar heeft de lokale consumentenwaakhond beslist dat EV's niet zomaar 'zero emission' meer genoemd mogen worden. Dat zou namelijk de indruk wekken dat de auto's doorheen hun hele levenscyclus niks uitstoten, en dat klopt natuurlijk niet helemaal.

We hoeven het je vast niet meer te vertellen maar we moeten met z'n allen minder gaan uitstoten, ook wanneer we met de auto rijden. Om dat te verwezenlijken kijkt zowat de complete autoindustrie tegenwoordig in de richting van de elektrische auto want inderdaad: die hoest geen grammetje CO2 op terwijl die rijdt. Daarom durven fabrikanten er wel eens 'zero emission'-logo's op kleven, maar daar moeten ze in Australië dringend mee ophouden.

Rijden op steenkoolstroom

De ACCC, kort voor Australian Consumer and Competition Commission, heeft namelijk beslist dat de term 'zero emission' gezien kan worden als misleidende reclame. Daarmee trekken ze niet in twijfel dat EV's niks uitstoten wanneer ze onderweg zijn, maar de stroom die ze tijdens het rijden verbruiken moet natuurlijk ook ergens vandaan komen. Die is niet altijd duurzaam opgewekt, en ook de energie de verbruikt wordt tijdens de productie van een EV mag niet vergeten worden. Volgens die redenering hebben EV's dus evenmin het recht om met 'zero emission'-slogans te dwepen als pakweg een stilstaande dieselmobiel, en fabrikanten die het toch doen zullen door de ACCC aangeklaagd worden.

Image
Volvo C40 XC40 opladen 2023

De kwestie ligt des te gevoeliger in Australië omdat het grootste deel van het land nog op steenkool draait. Zo zou meer dan 70 procent van de elektriciteit er afkomstig zijn van dergelijke centrales, en dan kan je een auto die op die elektriciteit rijdt natuurlijk moeilijk feliciteren met zijn nuluitstoot. In ons land liggen de zaken enigszins anders, want volgens de recentste informatie van de FOD Economie is maar ongeveer een kwart van de stroomproductie hier afkomstig van niet-hernieuwbare, thermische bronnen. Daardoor stoot een EV bij ons in theorie alvast minder uit... maar nog steeds niet niks. Moeten wij onze terminologie dan ook maar gaan aanpassen?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen