Autonieuws: Varia

400 kilometer laden in 10 minuten: deze nieuwe accu komt begin 2024 op de markt

Elektrische auto’s hebben flink wat voordelen, maar het opladen is er geen van. Zo duurt het zelfs bij de snelst ladende EV’s nog een half uur voor je er weer goed en wel mee op weg kan, en dat is lang in vergelijking met de gemiddelde brandstofauto. CATL belooft daar echter heel binnenkort iets aan te doen.

Zegt de naam ‘CATL’ je niks, dan heb je vast nog niet onder de bodem van de gemiddelde EV gekeken. Dat Chinese bedrijf is namelijk ’s werelds grootste leverancier van batterijcellen, en tussen hun klanten vinden we dan ook klinkende namen als BMW, Mercedes, Volkswagen, Hyundai en zelfs Tesla. De EV’s van die merken halen hun stroom dus allemaal uit accu’s van CATL, en die accu’s staan aan de vooravond van een nieuwe generatie.

Zelfde densiteit, snellere laadtijd

CATL heeft namelijk zijn zogenaamde ShenXing-accu voorgesteld, en die zou de auto-industrie wel eens grondig door elkaar kunnen schudden. Zo zal de nieuwe batterij volgens de fabrikant in staat zijn om 400 kilometer rijbereik bij te laden in amper 10 minuten, en daar doe je tegenwoordig nog pakweg een half uur over. Dat zijn ook niet zomaar best-case scenario-cijfers want de accu moet het kunstje zelfs kunnen doen wanneer het buiten -10 graden Celsius is. Qua densiteit zou alles dan weer redelijk vertrouwd blijven, want CATL spreekt over een rijbereik van hoogstens 700 kilometer wanneer de batterij helemaal volgeladen is. Het gaat dan ook om een doorontwikkeling van hun huidige LFP-techniek, en niet om bijvoorbeeld de innovatieve ‘Condensed Battery’ waar de Chinezen ook aan werken.

Image
CATL fabriek Duitsland 2023

Hoe CATL dan toch zo’n groot verschil kan maken qua laadtijd, is op dit moment nog niet duidelijk. Wat echter wel duidelijk is, is dat deze nieuwe batterij al in het eerste kwartaal van 2024 in productie gaat. Waar dat zal zijn weten we nog niet, want naast zijn Chinese productielijnen heeft CATL inmiddels ook al een batterijfabriek in Duitsland. Als die laatste site gekozen wordt, is de hele keten weer net dat beetje korter om deze innovatieve accu tot in onze Europese modelletjes te krijgen…

Reacties

Mercedes ook klant? Mijn nieuwe EQE300 had reeds na minder dan 100km een over-verhitte batterij. Na twee maanden nog niet hersteld. Productieprobleem... slechte batterij?

door Flor Goossens
26/08/2023, 15u11


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen