Autonieuws: Varia

Tweede duurste auto ooit geveild is… ook al een Mercedes

Vroeg je wat de duurste auto ooit geveild was, dan was het antwoord tot een paar jaar geleden simpel: het zou wel een Ferrari zijn. Toen werd de iconische 250 GTO echter van de troon gestoten door een Mercedes, maar daar blijft het niet bij. Een auto van datzelfde merk pikt nu namelijk ook de tweede plek in.

Drie jaar geleden gebeurde er iets bijzonders: toen ging één van slechts twee ooit gemaakte Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupés onder de hamer. Dat zegt ons gewone stervelingen misschien niet zoveel maar één persoon greep zijn kans en betaalde er maar liefst 135 miljoen euro voor. Daarmee werd die Mercedes de duurste auto ooit geveild, een titel die voorheen toebehoorde aan de Ferrari 250 GTO… En nu mag die Ferrari ook zijn tweede plek afstaan aan een Mercedes.

Gratis en voor niks

Op een veiling van RM Sotheby’s is afgelopen weekend namelijk een Mercedes W 196 R Stromlinienwagen onder de hamer gegaan. Dat is een racewagen uit 1954, maar dan wel eentje met een heel bewogen geschiedenis. Zo werd hij oorspronkelijk gebouwd als een typische circuitwagen zonder spatborden, en in die vorm won niemand minder dan Juan Manuel Fangio er de Grand Prix van Buenos Aires mee. Nadien werd hij omgebouwd tot de ‘Stromlinienwagen’ — patattenduits voor stroomlijnwagen — die we hier zien en met die extra gladde carrosserie reed Sir Sterling Moss er de snelste ronde mee in de Grand Prix van Monza in 1955.

Image
Mercedes Stromlinienwagen 2025

Deze Mercedes heeft dus al flink wat iconische namen achter zijn stuur gehad, en iemand had er een flinke som voor over om eveneens achter dat stuur plaats te mogen nemen. Zo strandde het winnende bod op 51.155.000 euro — inderdaad: eenenvijftig miljoen honderdvijfenvijftigduizend van je euro’s, graag. Daarmee komt hij nog niet in de buurt van ‘duurste auto ooit geveild’ Mercedes Uhlenhaut Coupé, maar stoot hij wel de Ferrari 250 GTO van de tweede plek die pas nog voor 48 miljoen onder de hamer ging. Het is trouwens de eerste keer dat zo’n Mercedes Stromlinienwagen in privéhanden terechtkomt want hij werd verkocht door het Indianapolis Motor Speedway Museum… En dat museum kreeg hem in 1965 van Mercedes zelf, gratis en voor niks.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen