Autonieuws: Varia

Renault verkocht Lada-aandelen voor 1 eurocent, moet er nu 1,2 miljard voor neertellen

Weet je nog, wanneer Renault zijn AvtoVAZ-aandelen aan Rusland verkocht aan het begin van de oorlog? Wel, die aandelen blijken intussen flink in waarde gestegen. Zo zou Renault nu 1,2 miljard euro moeten neertellen als het zich weer in Lada's moederbedrijf wil inkopen, en dat terwijl het alles destijds liet gaan voor… 1 eurocent.

Begin 2022 rolden Russische tanks Oekraïens grondgebied binnen, en dat was ook westerse bedrijven niet ontgaan. Eén voor één trokken ze namelijk weg van de Russische markt om hun ongenoegen tegenover de invasie te uiten, zo ook de Renault-groep. Hoewel zij daar zo’n 30 procent van de totale automarkt in handen hadden, verkochten ze de hele boel toch voor het symbolische bedrag van 1 eurocent. Dat deden ze dan wel op voorwaarde dat ze alles na afloop van het conflict terug zouden mogen kopen… Maar of ze dat dan even goedkoop zouden mogen doen?

Voorlopig geen plannen

Nee dus. Wel integendeel: Renault zou vandaag een rekening van 112,5 miljard roebel — net geen 1,2 miljard euro — voorgeschoteld krijgen indien het zijn aandelen in AvtoVAZ terug zou willen. Dat laat de CEO van AvtoVAZ, Maxim Sokolov, weten aan Russisch persagentschap TASS. Ter herinnering: AvtoVAZ is het moederbedrijf van onder andere het iconische Lada en Renault had er voorheen bijna 70 procent van de aandelen in handen. Die werden dus allemaal voor 1 eurocent verkocht aan het Russische onderzoeksinstituut voor auto’s en aandrijflijnen, dat in de praktijk gewoon deel uitmaakt van de Russische staat.

Image
Lada Granta Classic

Die prijsstijging klinkt dus compleet van de pot gerukt maar volgens Sokolov zit er wel degelijk een redenering achter het bedrag. Zo verklaart hij dat Rusland sinds het overnemen van de aandelen in AvtoVAZ aanzienlijk meer investeringen gemaakt heeft in het bedrijf. In 2023 zou er bijvoorbeeld 290 miljoen euro en in 2024 meer dan 400 miljoen euro in gepompt zijn en dit jaar zou daar nog zo’n 500 miljoen bij komen. Voeg daar dan die ene eurocent aan toe en dat brengt de CEO dus op een som van net geen 1,2 miljard… Al is het nog maar de vraag of de beste man die berekening eigenlijk wel had moeten maken: Renault lijkt voorlopig nog niet van plan om zijn Russische activiteiten terug op te starten.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.