De grootste winterpiek ligt achter ons, dus het is stilaan tijd om te denken aan de bandenwissel… Maar wat als je oude zomerbandjes helemaal op waren? Geen nood, want de knapste autokoppen van Duitsland weten welke je moet kopen: dit zijn de beste zomerbanden van het moment volgens de ADAC.
Zie jij door het bos de banden niet meer? Dan begrijpen we je best, want tegenwoordig zijn er meer merken dan ooit op de markt. Zo zijn er natuurlijk de gevestigde waarden à la Michelin, Continental en Goodyear maar vind je tegenwoordig ook allerhande budgetrubber onder noemers zoals Ceat, Giti en Doublecoin — we verzinnen het niet. Maar is er dan echt zo’n verschil tussen al die banden?
Lagere score betekent betere band
Om dat uit te zoeken, onderwierp de ADAC maar liefst 18 zomerbanden met de maat 225/40 R 18 aan een reeks tests. Die Allgemeine Deutsche Automobil-Club kan je zo’n beetje vergelijken met onze eigenste VAB op één verschil na: Duitsland is zowat het grootste autoland van de autowereld. Er werd dus geen half werk geleverd want alle 18 banden werden tot in het extreme getest. Zo reden de Duitsers er zo klein mogelijke donuts mee op zowel droog als nat wegdek, lokten ze aquaplaning uit en legden ze met elk type band dezelfde 15.000 kilometer af waarbij ze om de 2.500 kilometer de profieldiepte nakeken, om maar een paar voorbeeldjes te geven.

Het resultaat drukken ze eerst uit in twee cijfertjes: eentje voor veiligheid en eentje voor duurzaamheid. Die cijfertjes werken omgekeerd dan pakweg op school, want een lagere score staat voor een beter prestatie. De veiligheid weegt dan voor 70 procent en de duurzaamheid voor 30 procent door in de totaalscore en dat brengt ons eindelijk bij hetgene waarvoor je hier bent: een ranglijst van beste zomerbanden van het moment.
Ja, goedkoper is vaak slechter
Daar komt de Continental SportContact 7 als winnaar uit de bus met een score van 1,8. Dat dankt hij vooral aan zijn uitmuntende veiligheid, die enkel geëvenaard wordt door de nummer 2 van de test: de Bridgestone Potenza Sport. Die doet het dan wel iets minder goed qua duurzaamheid waardoor hij strandt op een totaalscore van 1,9. Op de derde plek staat trouwens nog een grote naam: de Michelin Pilot Sport 5 met eveneens een score van 1,9. Die is dan wel duurzamer dan de nummer 1 en 2 maar hij scoort iets minder goed qua veiligheid. Die Michelin is trouwens ook de duurste band van de test aan 146 euro terwijl de Bridgestone 121 euro en winnaar Continental 133 euro per slof kost.

Is een goedkopere band dan echt een minder goede band? In veel gevallen blijkbaar wel want naarmate de prijzen dalen, worden de scores ook slechter. Eén band springt er op dat vlak echter tussenuit want dat is niet alleen de goedkoopste, maar ook de slechtste. Zo laat de Doublecoin DC-100 een score van 5,5 optekenen waarmee hij een aanzienlijke afstand neemt van de andere deelnemers. Vooral qua veiligheid gaf de ADAC hem een dikke onvoldoende met een remweg die meer dan 10 meter langer bleek dan die van de op één na slechtste scoorder, en bijna 17 meter langer dan de nummer 1. Anderzijds kost zo’n Doublecoin je wel maar 76 euro en gaat hij blijkbaar het langste van alle banden mee… Of hoe noemen ze dat, een dubbeltje op zijn kant?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen