Autonieuws: Varia

Nieuwe bazen, nieuwe wetten: brengt Stellantis de HEMI V8-motor terug?

Juich als je van grote motoren houdt, want één van de meest iconische blokken zou terugkeren. Zo schrapte Stellantis mondjesmaat alle HEMI V8-motoren uit zijn Amerikaanse auto’s maar de CEO die dat beslist had, heeft inmiddels het schip verlaten. Tijd dus voor een nieuwe koers… zijnde: de oude koers.

Drie jaar geleden greep zowat heel autominnend Amerika naar zijn fakkel en hooivork. Toen stelde Stellantis namelijk een vervanger voor de iconische HEMI V8-motor voor, maar dat was géén V8 meer. In de plaats daarvan zou de gemiddelde musclecar het moeten stellen met de 3.0-liter zescilindermotor die intussen al een thuis heeft gevonden in bijvoorbeeld de nieuwe Dodge Charger. Die mag dan wel pronken met 550 pk en een stoere ‘Hurricane’-bijnaam, maar toch is dat blijkbaar niet genoeg om de gemiddelde Amerikaan zijn V8 te doen vergeten.

Luisteren naar Amerikaanse klanten

Dat beseffen ze nu ook bij Stellantis zelf, want daar zou de HEMI V8 straks toch weer in productie gaan. Dat meldt Mopar Insiders op basis van — euh — insiders. Ze kleven er zelfs een startdatum op: Stellantis zou van plan zijn om de iconische V8 vanaf augustus dit jaar weer te gaan bouwen en dat moet gebeuren in de fabriek in Michigan. Daar was de 6.4-liter grote ‘Heavy Duty’-versie van de HEMI V8 nog steeds in productie maar die diende vooral voor bedrijfsvoertuigen. Die zou dus terug gezelschap krijgen van de 5.7-literversie, naast de 6.2-literblokken met supercharger. Het is nog niet helemaal duidelijk welke auto’s hun V8 dan terug zouden krijgen, al lijkt de RAM 1500 pick-up wel één van de ideale kandidaten.

Image
Stellantis HEMI terug 2025

Voorlopig gaat het hoe dan ook slechts om een gerucht maar dat is dan wel een gerucht dat we gemakkelijk kunnen geloven. Eind vorig jaar zwaaide Carlos Tavares namelijk af als CEO en naar verluidt was vooral hij voorstander om de HEMI V8 uit het gamma te halen. Tavares kreeg dan ook vaak het verwijt te horen dat hij de Europese takken van het concern zou voortrekken ten koste van de Amerikaanse. Nu Stellantis dus nieuw leiderschap heeft, lijkt dat leiderschap terug te willen inspelen op de noden van zijn cliënteel in de VS.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.