Rijtest

Rij-impressie: BMW i3

BMW-puristen vinden het maar niets dat hun geliefde merk zich gaat bezighouden met elektrische aandrijvingen. Hun kritiek komt nu echter meer dan 3 jaar te laat, want in 2009 presenteerden de Duitsers al hun Mini E.

Om de i3 te ontwikkelen begon BMW echter met een leeg blad. De vereisten waren elektriciteit, achterwielaandrijving en rijplezier. En na de presentatie kunnen we zeggen dat ze op elk vlak geslaagd zijn, ja, zelfs op dat laatste.

BMW nodigde ons uit in Amsterdam voor de presentatie van hun nieuwe elektrische stadsauto. De Randstad (regio Amsterdam, Rotterdam, Den Haag & Utrecht) is niet alleen uiterst geschikt voor elektrische wagens vanwege de vele oplaadpunten maar ook omdat er in de verste verte geen berg of heuvel te bespeuren is. Zo'n drukke, vlakke metropool is het ultieme speelterrein voor een elektrische wagen.

Image

Aparte styling

Elektrische wagens mogen er niet uitzien als gewone wagens, zo denken veel merken, inclusief BMW. De i3 krijgt dan ook - licht uitgedrukt - een aparte styling mee. In het begin durfden we het woord mooi niet in de mond nemen - en al zeker niet toen de eerste foto's eind juli het internet op lekten - maar in het echt valt de elektrische rakker een pak beter mee.

Ondanks de Fiat Multipla-vergelijkingen die we van enkele omstaanders hoorden kan de voorkant ons best wel bekoren. De blauwe accentlijn in de grille past perfect bij die van het BMW logo en is een leuk detail dat zeer futuristisch aandoet. Enkel aan de nieren en het logo kunnen we nog herkennen dat het om een BMW gaat want de stadswagen laat ook de angel eyes achterwege. In diens plaats krijgen we U-vormige LED strepen rond de full-LED koplampen.

Image
bmw-i3-electric-1

In profiel ziet de i3 er nog het vreemdst uit - en al zeker op foto - maar in levende lijve lijkt de gedurfde styling wel te werken. De achterzijde is een lijnenspel van zwart en oranje met verzonken gladde achterlichten. Met zo'n excentrieke styling is het niet moeilijk dat hij aandacht trekt als een fluostift in de Bijbel. En daar houden we van.

Image

Het koetswerk meet een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.578 mm. Makkelijk om in een stad rond te rijden en toch nog een zee van ruimte binnenin. De i3 heeft dankzij zijn sterke constructie van carbon-fiber-reinforced-polymer (CFRP) ook geen B stijl nodig wat in- en uitstappen via de tegenover-elkaar staande (suicide) deuren - zoals bij de Mini Clubman - heel makkelijk maakt.

Image

Gerecycleerde materialen, geen gerecyleerd design

Het interieur is volgens ons het mooiste aan de i3. Waar traditionele BMW interieurs meestal degelijk maar inspiratieloos zijn pakt deze i-pionier het helemaal anders aan. Een golvend stuk hout spant zich over de hele breedte van het dashboard en omvat onder andere ook het handschoenenkastje. Het navigatiescherm lijkt te zweven in het interieur gemaakt van hernieuwbare en gerecycleerde grondstoffen. Het comfortabele stuur - dat maar twee spaken heeft in plaats van de voor BMW gebruikelijke drie - ligt perfect in de hand om de stadswagen geruisloos door nauwe situaties te sturen.

Nauwe situaties? Toen we de draaicirkel aan het testen waren tussen kegels verbaasde de draaicirkel ons keer op keer. Omwille van de korte overhang en de kleine draaicirkel van 9,68m is het makkelijk om hem zelfs op de kleinste plaatsen gedraaid te krijgen.

Professioneel ecorijden

Hij wordt aangedreven door een elektromotor (360V DC, koeling met koelvloeistof, maximum 12.000 rpm.) die dicht op de aangedreven achteras staat gemonteerd. Ja, de i3 is achterwielaangedreven. En combineer dat met 170 pk en 250 Newtonmeters die onmiddellijk beschikbaar zijn en je krijgt wel een heel pak fahrfreude.

In de i3 heb je keuze tussen een comfort stand, een eco pro en een eco pro+ stand. Geen sport of sport+ dus, dat is tegen de ideologie van de i-reeks. In comfortstand schiet de wagen weg met een tikkeltje wheelspin - al kunnen we dat toewijzen aan het natte wegdek - om in 7,2 seconden 100 km/u te bereiken. Topsnelheid is begrensd op 150 km/u en in de eco pro+ stand zelfs op 90 km/u. Alles voor een maximumbereik, want die laatste schakelt ook zelfs de klimaatcontrole uit.

Image
bmw-i3-electric-5

De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 18,8 kWh (21,6 kWh nominaal) en heeft volgens BMW een autonomie van 130 tot 160 km. Wij reden een 110 - 120 km op één lading, een mooi getal gezien ons sportief rijgedrag. In de eco pro+ stand zagen we de actieradius wel terug gestaag klimmen naar zelfs 148 km.

Bestaat elektrische fahrfreude?

Om tijdens het rijden de batterij op te laden bezit de BMW i3 over een sterke recuperatiemodus waardoor rijden op één pedaal een mogelijkheid is. Aan een rond punt moet je dikwijls zelfs je rempedaal niet aanraken om tot stilstand of bijna-stilstand te komen.

Dankzij het lage zwaartepunt, de niet zo zachte vering en de achterwielaandrijving kan de i3 een kinderachtige glimlach op je gezicht toveren. Je moet het natuurlijk wel niet te ver gaan zoeken, want de 155/70 R19 Bridgestone's hebben ook hun limieten, en die liggen een pak lager dan hun bredere familieleden.

Image

De wagen kan je opladen aan je gewone stopcontact thuis. Een volle batterij heb je dan in 6 tot 8 uur. Met snelladers van 32 A met gelijkstroom kan je de batterij zelfs in slechts 30 minuten tot 80 % krijgen.

Om de befaamde range anxiety te verhelpen biedt BMW ook een range extender aan in de vorm van een 650 cc tweecilinder motor die ze zijn gaan lenen bij BMW Motorrad. Deze kan met zijn 34 pk en een brandstoftank van 9 liter de autonomie vergroten tot 300 km.

Multifunctionele app

De BMW is niet alleen vooruitstrevend op het vlak van aandrijving maar ook op het vlak van technologie. Zo biedt het navigatiesysteem (ConnectedDrive) ook intermodale routing aan waarbij het openbaar vervoer kan aanbevelen om je bestemming te bereiken. De remote app is eveneens een fijn voorbeeld van de technologie in de i3. De wagen staat steeds in verbinding met de BMW servers in München waarnaar hij zijn gegevens zoals verbruik, autonomie en locatie (uit te schakelen) upload. Deze gegevens kan je dan bekijken via een smartphone app (voorlopig enkel beschikbaar voor Android en iOS) in een aantrekkelijke interface. De app beschikt ook over de mogelijkheid om de kortste weg naar je wagen weer te geven (of dit nu te voet of via het openbaar vervoer is). Je kan zelfs van op afstand je airconditioning starten, de lichten laten branden of de toeter laten afgaan.

Premium elektrisch, premium prijs

De twee i3's (standaard en met een range extender) zijn telkens beschikbaar met twee uitvoeringsniveaus, normaal en advanced. Een basisversie heb je vanaf 35.500 euro inclusief 21% BTW. Met een range extender vanaf 39.990 euro. De wagen waar wij mee reden kostte maar liefst een 45.875 euro. Allemaal te danken aan de optielijst, typisch Duits. Vergeet bij het bestellen ook geen laadkabel voor publieke oplaadpunten aan te kruisen (210 euro), want anders ben je daar ook niets mee.

Image

Premium elektrisch rijden, het kan dus, maar je moet er wel een hoge prijs voor betalen. De i3 kan met zijn afwerking en rijgedrag de prijs nog enigszins excuseren maar toch verwachten we niet dat de auto veel op onze wegen te zien gaat zijn. En dat vinden we toch wel een beetje spijtig.

Specificaties

Vermogen170 pk
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 270 kg
Topsnelheid150 km/u
Prijs testwagen€ 45 875
Prijs basismodel€ 35 500
0 tot 100 km/u7.20 sec
Min. kofferinhoud260 L
Max. kofferinhoud1 100 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen