Rijtest

Rijtest: Kia Sportage vs. Ssangyong Korando

In de kantlijn van het crossoverhoofdstuk staat sinds 2008 de Ssangyong Korando geschreven in zijn huidige vorm, terwijl de Kia Sportage niet weg te denken is uit het straatbeeld. Hoe groot is het verschil tussen deze twee Koreanen?

Want sta je voor de Korando dan zie je een degelijke SUV die veel waar biedt voor niet zo veel geld. Je ziet een scherp gelijnde terreinwagen die misschien wel wat smal en hoog lijkt maar toch binnen proportie is. De Kia Sportage is op zijn beurt laag en breed, de achterzijde lijkt zelfs wat uitgerokken tegenover de Korando. Beide wagens kregen recent een facelift en daardoor is de keuze qua uiterlijk wat moeilijker geworden, de Ssangyong Korando ging er sinds de facelift een pak op vooruit, terwijl bij de Sportage slechts kleine details gewijzigd werden.

Image

verschillende binnenzijde

Ook binnenin heb je het naar je zin in de Korando. Hij krijgt standaard een achteruitrijcamera, cruise control en airconditioning mee en als je niet te fel focust op het kunststof paneeltje in het midden van de middenconsole, valt de aanblik van het Koreaanse interieur best mee. Je krijgt een mooi stuur voor je en ook de infotainment unit is hanteerbaar...

Image

...Tot je er de Kia naast zet. Dan lijkt het plots of de Ssangyong werd al tien jaar geleden op de markt gezet. De Kia heeft alle items die de Korando ook heeft, maar combineert ze met een goede werking - bij de Korando kregen we soms de melding 'connection not found' bij het inschakelen van de achteruitrijcamera - en gooit er nog een mooi dashboard tegenaan. Want bij Kia is het kunststof onderbroken door zilveren accenten en de harde onderdelen werden vervangen door elementen met soft touch effect.

Image

Het zitcomfort in de Kia is iets beter dan bij de Korando, al heb je meer het gevoel in een zachte zetel te zitten en dat is iets wat op smaak neerkomt.

meer troeven

Ook qua rijgedrag is de Kia meester. De wagen stuurt minder vaag dan de Korando, al blijven beide SUV's wel een zweverig stuurgedrag vertonen. Kia biedt drie stuurmodi aan, al verkozen wij de comfortmodus omdat de beide andere modi plots veel te fel aangrepen. Het rijgedrag is bij de Korando wat strakker al dempt Kia's Sportage wel beter de putten in de weg.

Image

Op vlak van motorisatie klopt de Ssangyong de Kia dan weer. De 2 liter grote diesel heeft 154 paarden veil, dat zijn er een stuk meer dan de 115 van de Sportage. Toch heeft hij het niet helemaal voor het zeggen want de kortere Korando zet ook meer gewicht op de weegschaal dan de Sportage. Wij verkiezen echter het iets scherpere verloop van de Korando omdat de Kia nooit krachtig aanvoelt. Met beide wagens legden we hetzelfde parcours af en achteraf registreerden we een verbruik van 6 l/100 km voor de Kia en 6,4 l/100 km voor de Korando.

prijzenslag

Wie de prijzen van beide modellen naast elkaar legt, ziet dat de Korando ook hier voorop loopt. Voor een lager bedrag is de wagen scherper uitgerust dan de Kia, al kan je bij de Kia wel kiezen tussen meerdere motorisaties en versies. Algemeen genomen hebben de Ssangyongs nog steeds prijskaartjes die lager liggen dan bij de concurrentie maar je kon hierboven al lezen waarom dat vaak zo is.

Image

conclusie

Met de Kia Sportage koop je een degelijk afgewerkte SUV aan een prijs die marktconform is. Je betaalt wat meer maar krijgt er een modernere interface en beter uitgewerkt interieur voor in de plaats. Hij kan ook wat meer bagage slikken dan de Korando, die op zijn beurt weer een iets krachtigere motor kan voorleggen. De keuze is aan de koper, al mag die bij de keuze voor een Koreaanse SUV niet vergeten dat de Ssangyongs tegenwoordig lang niet zo slecht zijn als je zou denken.

Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen