Sinds de vorige generatie is de cabriolet niet meer weg te denken uit het Audi-gamma. Sinds deze generatie heeft Audi hem ook de looks gegeven die hij verdient. Eens kijken of deze A3 Cabriolet de hoofden meer doet draaien dan zijn voorganger.
Audi liet de A3 Cabrio 20 centimeter groeien. Dat kwam niet alleen de inzittenden ten goede, Audi maakt ook komaf met de gedrongen vorm van de vorige generatie die wel gekopieerd leek van de Volkswagen Golf Cabriolet.
gestrekte lijn
Deze nieuwe lijn werd overgenomen van de A3 Berline en krijgt met de juiste carrosseriekleur een extra vleugje elegantie over zich heen. Vooraan contrasteert de aflopende bolle neus met de achterzijde van de auto.Verder krijgt de A3 Cabriolet ook de poep van de A3 Berline, inclusief ingewerkt spoilertje in de kofferklep. Wij zijn alvast fan van het totaalbeeld, al schreeuwt het geheel wel om grotere velgen.
gekopieerd interieur
Het interieur neemt de Cabrio over van zijn A3-broertjes, lekker makkelijk voor Audi. Dat is ook niet erg, want de A3 zit goed in elkaar en heeft een goed uitgedachte ergonomie. We waren wel wat ontevreden over de stoffen zetels die vooral bij langere afstanden voor weinig steun in de rug zorgden. Daardoor waren we niet op en top fris bij aankomst. Een leuk item is dan weer de nekverwarming in de zetels, een extra blazer zorgt ervoor dat je minder nadeel ervaart van de turbulenties die je krijgt met het dak open, voor zover je daar in deze cabrio al last van hebt.
Zo'n cabrio moet je open rijden, al is gesloten rijden tegenwoordig niet zo'n straf. Want Audi draagt zorg voor het comfort van de inzittenden door de isolatie van de kap te verbeteren. In optie kies je zelfs voor een nóg beter isolatie van de stoffen kap, waardoor je helemaal geen last van omgevingsgeluiden meer hebt. Toch lieten we de kap het liefst open, zodat we konden genieten van de zomerse dagen. Op dat moment hoor je de motor op de achtergrond terwijl je amper last hebt van windgeluiden, tot zelfs snelwegsnelheden toe. Openen - en sluiten -gaat in 18 seconden, niet zo snel dus als je in een plotse plensbui terechtkomt. De kap vreet wat kofferruimte weg, met geopende kap bedraagt de laadruimte van de A3 Cabrio 275 liter, met het dak dicht bedraagt die 320 liter.
gekende motoren
We kregen de 1.4 TFSI met 125 pk als testwagen mee. Geen knaller als het op vermogen aankomt, daarvoor hebben ze bij Audi de 1.8 TFSI met 180 pk of de S3 Cabriolet met 300 pk maar wel voldoende wie van rustig cruisen houdt. Dat was geen probleem, al hoef je geen topprestaties van deze motorisatie te verwachten. 0-100 km/u haalt hij in 10,2 seconden, de topsnelheid ligt op 211 km/u.
comfortabel sturen
Dat comfortabele gedrag van de motorisatie wordt ook doorgetrokken in de ophanging. De elektronisch bekrachtigde besturing voelt nog steeds wat klinisch aan, waardoor je nooit helemaal het gevoel hebt dat de communicatie tussen stuur en wielen erg strak zit. Dat is het echter wel, de wielen reageren direct op bewegingen van het stuur, alleen mis je dat gevoel wat.
voor de centen
Een gevoelig punt bij Audi zijn altijd weer de prijzen van de wagens. Een A3 Cabrio begint op 30.999 euro en met wat opties erop kom je al snel een heel stuk hoger uit. Wij onthouden de nekverwarming (538 euro) en het multifunctiestuur (205 euro), aangezien de configurator zich bij onze testwagen ingehouden heeft. Voorlopig heeft de A3 Cabrio het in het premiumsegment nog voor het zeggen, in afwachting van concurrentie van de BMW 2 Reeks Cabrio.
conclusie
De nieuwe generatie A3 Cabrio heeft een lijn om de vingers bij af te likken. Alleen al voor de looks zou je deze wagen op je verlanglijstje zetten. Als je dat doet, kies dan een iets steviger motor dan diegene in ons testmodel, want de 125 pk zijn net genoeg om hem op een rustig tempo vooruit te krijgen, wil je wat meer dan kan je opteren voor 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling en 140 pk of, waarom niet, de 2.0 TDI met 150 pk. Een ander sterk punt van deze A3 Cabrio is de afwerkingsgraad, al betaal je daar natuurlijk een prijs voor.
Specificaties
Vermogen | 125 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 320 kg |
Topsnelheid | 211 km/u |
Prijs basismodel | € 30 999 |
0 tot 100 km/u | 10.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 275 L |
Max. kofferinhoud | 320 L |
CO2-uitstoot | 124 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen