Elektrische wagens beginnen stilaan gemeengoed te worden in de line-up van Europese merken. Mercedes' inzending in de elektrische wereld gebruikt de B-Klasse als basis. Een juist keuze?
Sexappeal, dat schortte er aan de elektrische wagens van de laatste tien jaar. Want net zoals de eerste hybrides waren de eerste elektrische wagens een vooral visueel - lelijk - statement. Denk maar aan de Peugeot iOn & consoorten en de iets recentere BMW i3. Met de komst van de Tesla Model S, Renault ZOE en - waarom niet - de Volkswagen e-Golf komt daar stilaan verandering in. Dat groepje toont namelijk aan dat een elektrische wagen normale styling kan dragen en soms - in het geval van de Model S - sexy uit de hoek kunnen komen. Mercedes, die houden het veilig en bouwen hun meest grijze model, de B-Klasse, om tot een elektriciteitsvreter.
Fluo-schaduw
Technisch gezien is Mercedes niet bezig aan haar proefstuk, want in 2013 stelde de sportafdeling AMG de SLS Electric Drive voor, een op de SLS gebaseerde supercar met maar eventjes 751 elektrische pk's. In wezen is de B Electric Drive dus eigenlijk de eerste elektrische Mercedes voor de massa. Visueel staat hij alvast in de schaduw van de fluogele elektrische SLS. De Electro-B ziet er namelijk gewoonweg uit als een B-Klasse.
Dat vertaalt zich in de bekende monovolume-vorm die al enkele jaren meegaat op de B. Wil je als eigenaar toch uit de band springen en in mensen hun gezicht douwen dat je elektrisch aan het rondzoemen bent, dan heb je nog het Electric Art-pakket. Dat zwiert een vleugje blauw op de grille en de zijspiegels, plaatst een 'Electric Drive' sticker op de flank en plaatst het geheel op sierlijke 18-duims velgen.
Ruimtelijk
Binnenin is het ook vertrouwd B-Klasse. Met voldoende ruimte voor inzittenden, een uitmuntende hoofdruimte en een vormgeving die nog best goed mee kan maar wordt voorbij gestoken door die dekselse rakker van BMW, de 2 Reeks Active Tourer.
De elektrische invloeden uiten zich in de instrumentencluster. Die bestaat namelijk niet meer uit de normale snelheids- en toerentalmeter maar wel uit een snelheids- en powermeter. Op het infotainmentschermpje krijg je dan weer een extra tabblad met informatie over verbruik. Stap je uit een B met verbrandingsmotor, dan heb je alvast niet veel tijd nodig om op je positieven te komen.
Tesla Model B
Hart van de Electric Drive - en onze rijtest - is uiteraard de aandrijving. Want in plaats van een verbrandingsmotor te gebruiken, doet de B beroep op een set batterijen en elektromotor. Niet in eigen huis ontwikkeld trouwens, wel afkomstig van Tesla Motors. In se toer je dus eigenlijk rond met een Tesla Model B. Verwacht echter geen bakken pk's of 'insane' modi. De B-Klasse Electric Drive pakt uit met een sensibele 180 pk en 340 instant Newtonmeters.
Genoeg om de 1.725 kilogram zware B-Klasse in gang te houden. Al moet 'ie het vooral hebben van de stoplichtsprintjes tot zo'n 70 km/u. Daarboven vloeit de kracht wat weg, getuige de sprint naar de honderd van 7,9 seconden. Desalniettemin stuurt de elektrische B misschien wel fijner dan zijn andere B-broertjes. Mede door het lineair karakter van de kracht en de best wel strakke sturing. De limieten zoekt 'ie echter liever niet op, want dan wordt de achterophanging wat wispelturig. Daarenboven bieden de stoelen niet genoeg steun voor zwaar stuurmanswerk.
De theoretische range prikt Mercedes op 200 km. In realiteit klokten we veelal af op zo'n 130 stuks. Waarmee we meteen het pijnpunt bereiken van deze electro-Mercedes. Honderddertig kilometers brengen je ver van huis maar binnen geen tijd staat de teller op zo'n 70 kilometer waarna de 'range anxiety' toch wat toe slaat. Straf, want van de Tesla-invloeden hadden we meer verwacht.
Dure vogel
Net geen 40.000 euro moet je neerleggen om elektrisch rond te toeren met een ster op de neus. Onze testversie tikte af 49.561,60 euro. Dat is een aardige duit voor een wagen waar je niet mee naar de zee en terug kan. Concurrentie zoals de BMW i3 (35.500 euro), Volkswagen e-Golf (36.630 euro) en Renault ZOE (21.550 euro) raken in principe niet zo veel verder maar schaden je bankrekening wel een stuk minder.
Conclusie
De B-Klasse Electric Drive is Mercedes' eerste steen in de poel van de elektrische wagenwereld. Zoals de meerderheid zal 'ie echter geen schokgolf nalaten. Daarvoor is de elektrisch B te duur zonder die meerprijs te counteren met een grotere range dan de concurrentie. Het lijkt veelal dan ook eerder een proefproject uit Stuttgart waaruit ze lessen gaan trekken voor de toekomst. De toekomst is elektrisch... maar momenteel nog niet bij Mercedes.
Specificaties
Vermogen | 180 pk |
---|---|
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 725 kg |
Topsnelheid | 160 km/u |
Prijs testwagen | € 49 561 |
0 tot 100 km/u | 7.90 sec |
Rijtaks | 77 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen