Rijtest

AF-VLOOT: MAZDA MX-5 1.5 SKYACTIV-G [DEEL 2]

Dag 10. De Rode Roadster heeft ons al meer dan een week in zijn greep. Brengen we hem vroeger terug of rijden we nog met even veel plezier rond als op dag één?

Het zwarte canvas dakje, we hebben het amper gezien de laatste dagen. Stralend weer dus, hup, weg met dat ding. En nog voor die zin is uitgesproken is het dak alweer open. Bij de vorige generatie (NC) ging dat zo vlot dat je het dak meteen in zijn slot kon werpen. Nu moeten we toch elke keer even na-duwen. Geen probleem, althans niet voor ons jonge veulens. We kunnen inbeelden dat anderen toch liever uitstappen omdat de arm wel heel ver achteruit moet. Toch geen slecht woord hierover. Het is het beste op de markt! Rij je op de autostrade en begint het plots te gieten en hagelen dan is dat dak nog sneller weer dicht dan het open ging. Timer bij de hand? START! Klik open, zwaai naar achter, klik. Vast! Klik los, trekken, klik. Vast! In letterlijk 6 seconden is zo’n dakje dus open en weer dicht - wel eventjes eerst parkeren hé...

Image
mx-5

De fiets?

Het kan misschien te maken hebben met het nieuwe van dakloos-rijden of met onze afkeer voor PK (pedaalkracht dan). Die gloednieuwe fiets hebben we al tien dagen niet meer aangeraakt. Zolang onze bankkaart aan de pomp “pip-pip” zegt, blijven we gassen en niet trappen. Ach binnen een dikke twee weken is hij weg. Profiteren dus! We verzinnen nog altijd redenen om even snel in de auto te springen...

Image
mx-5

Op lange termijn

Slijtage. Alles is onderhevig aan slijtage. De vraag is alleen wanneer laat dat slijt van zich horen. De lederen zetels bijvoorbeeld. Je moet bij het in- en uitstappen altijd nogal schuiven met je hele gewicht. De stiksels zien hier het meeste van af en wanneer die beginnen loskomen… Het leder zelf moet je elk jaar zeker twee keer een grondige kuisbeurt geven en het leder voeden. Doe je dat niet dan gaat de zon in combinatie met het eerder vermelde samen snel zorgen voor krakelerend en slap leder.

Image
mx-5

handsfree, of toch nie...

Het handschoenkastje (dat schoendoosje tussen de twee rugleuningen in het midden) kan je afsluiten met de sleutel. Nu hebben we een keyless-systeem en moet je dus die godvergeten-sleutel uit je afstandsbediening peuteren om dat vakje open en dicht te doen. De goeie ouwe sleutel die zich liet zien na een druk op het knopje had handiger geweest op dat vlak. Voor de rest hoef je je sleutel vrijwel nooit uit je broekzak te halen. De wagen sluit zichzelf af en openen doe je gewoon d.m.v. een knopje op de klink te duwen. Moderne tijden, ook in deze roadster. De kap doe je best telkens dicht wanneer je de wagen achterlaat. Trouwens ook het veiligste en geen moeite uiteindelijk.

Nog een nadeel ondervonden? Putjes/steenslag vormen nog altijd een lastig item. De lak lijkt er al wel op vooruit te zijn gegaan. De NC had een heel dunne laklaag. De ND kan net iets meer verdragen al is er toch al redelijk wat steenslag te bemerken op deze 20.000 km jonge kar. De "Jinba Ittai" dat de Mazda-goeroe's ademen is trouwens de oorzaak van de afwerking in carrosserie kleur aan de binnenkant van de deuren. Wij houden er wel van alleen weer een plekje meer om met je zonnecrème-handjes aan te zitten.

Image
mx-5

het kart-gevoel

Je hoort wel eens “dat kartgevoel” vallen, of men zegt: “dat rijdt als een kart!” Wij namen de proef op de som en gingen karten… Conclusie? Dat kart-gevoel heb je inderdaad tot je dus uit een échte kart stapt en enkele seconden later met de MX-5 gaat rijden. Het stuurgevoel is veel zachter dan je denkt. Scherpte/respons is prima! Vergelijk het met een Mini Cooper - de kart voor op de openbare weg - dan zit je zo goed als gelijk. Niet super scherp, niet te zwaar en algemeen gezien helemaal zoals wij het hier bij autofans graag hebben voor alledaags gebruik.

Sportief sturen doen we dus nog graag met onze rode duivel…

Gegevens
• Kilometerstand: 20.481 km
• Gereden kilometers: 756 km
• Verbruik: 7,2 l/100km
• Opmerkingen: Eerste tank benzine leeg na 520 kilometer, volgetankt met 95° van een goed merk.

Zijn er dingen die jullie we zeker niet mogen vergeten te testen laat het ons maar weten. (o.a. de maximale lengte van de bestuurder komt volgende keer aan bod)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen