Rijtest

AF-Vloot: Lexus RX 450h [vraag]

Een nieuwe kar in onze AF-Vloot en wat voor één. De nieuwe Lexus RX450h. Op het eerste blad van het infomagazine lezen we “Amazing in motion”. Eens kijken of dat niet wat overdreven is. En zoals altijd, jullie testen hem mee.

"Mee testen?" Nee, we komen je niet rond 7u30 thuis ophalen om je naar je werk te brengen, wij doen ons ding lekker zelf maar daarbij vergeten we nog al ééns wat. Als we naar vorige AF-vloot tests kijken zijn dat vragen zoals: “Gaat die airco nog altijd niet op standje X” of “Hoeveel bakken bier krijg je in die koffer” of levensvragen als “Als mijn kind op de achterbank zit, kan die belhamel mij dan de godganse rit van Hasselt tot Oostende liggen irriteren door met z'n voeten tegen de achterkant van mijn chauffeurszetel te stampen” Allemaal leuke vragen waar we alweer naar uitkijken...

Image
 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Laten we van start gaan

Een druilerige dag, voorbode op heel wat zware sneeuwval, zei Sabine Hagedoren nog. En ze had gelijk. Het duurde geen 48 uur of we reden stapvoets door Schoten dorp omdat het file was op de oprit van de autosnelweg 4 kilometer verder, nota bene. De Belg en wat sneeuw, we zijn er duidelijk nooit klaar voor. Gelukkig… reden we deze eerste sneeuwweek dus met de Lexus RX. Het “gelukkige” slaat natuurlijk op, luxe, comfort door onder meer zetel- en stuurverwarming en vierwielaandrijving. Jammer genoeg konden we een setje zomerbanden aantreffen. Ach met wat gezond verstand en die AWD kom je al aardig ver, ook al ligt er 5 centimeter sneeuw.

Image
 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

We merken al snel op dat het nooit écht koud is in de RX. Je kent het wel, -5°C buiten en met de eerste 5 à 10 minuten in je auto doorbrengen met de bibber op je lijf. Niet in de RX. Alsof het daarbinnen na een ganse nacht gewoon 10 graden warmer is gebleven. Ingenieus als de Japanners zijn beschikt de RX over een automatische functie voor zetelverwarming en zetelventilatie. Koud buiten? De zetelverwarming meteen vol in werking, buiten 25°C een comfortable briesje zorgt meteen voor verkoeling. En ja, stuurverwarming, het lijkt voor de meeste nog altijd wat “erover” maar wacht tot je het hebt ervaren.

Image
 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

ondertussen op temperatuur

Deze RX 450h is meteen ook de enige RX in het aanbod. Geen 350 bij ons, geen 500 en al zeker geen diesel. De RX 450h AWD brengt zichzelf in beweging met een stevige 3.5l V6 benzine motor, gecombineerd met clevere hybride aandrijving door middel van twee elektromotoren en een batterij onder de achterbank. Gecombineerd is dat goed voor 313 pk, 335 Nm koppel, een 0-100 km/h tijd van amper 7,7 seconden en 122 gram CO2 uitstoot. Dat laatste is in zijn soort een wat hoger nummer maar de concurrentie werkt veelal met plug-in-hybrides. De CVT drukt voor één keer de pret niet. Deze kar laat zich prima rijden zonder de gevoelsmatige nadelen van CVT techniek.

Image
 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Al snel merken we dat het goed vertoeven is hoor… Baanvast, snelle respons op het gaspedaal en krachtige set remmen. Weinig lawaai in de cockpit, alleen de motor die je onder belasting wel eens van zich laat horen met een zware grom maar niets nadelig. Een relaxe kar die zich subliem laat sturen. Het benzine verbruik is toch nog behoorlijk. Zo kregen we de RX in handen met slechts 557 gereden kilometers. Net niet nagelnieuw dus. De RX verbruikt met een normale rijstijl rond de 10,6 liter/100km. Bijna het dubbele van de opgegeven 5,5l/100km We reden al 342 km en het benzinepeil geeft nog net de helft aan, goed voor een bereik van rond de 300 kilometer.

Image
 lexus-rx450h-afvloot-deel-1

Komende week gaan we de rest ééns aan de tand voelen. Dat typisch Japanse interieur bijvoorbeeld… En zoals in het begin van deze test staat geschreven, laat van jullie horen! Wat willen jullie weten over de Lexus RX 450h AWD?

Specificaties

Vermogen313 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 100 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 82 440
Prijs basismodel€ 63 490
0 tot 100 km/u7.70 sec
Gemiddeld testverbruik10.60L/100km
Min. kofferinhoud539 L
Max. kofferinhoud1 612 L
CO2-uitstoot122 g/km
BIV€ 206
Rijtaks1 327

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen