Drie jaar geleden bouwde Volvo zijn sportieve dochter Polestar om tot elektrisch “performance”-merk, vandaag is het tweede product eindelijk aangekomen. En in tegenstelling tot de Polestar 1 is deze Polestar 2 geen plug-inhybride, maar een volledig elektrisch model. Hoog tijd voor een diepgaande kennismaking.
Dat vermaledijde virus stak er een stokje voor, maar de Polestar 2 kan dan toch aan zijn carrière beginnen. Polestar is immers niet alleen een dochtermerk van Volvo, maar ook van eigenaar Geely. Dat zijn nog steeds Chinezen, en dat betekent dat deze Polestar 2 in China gebouwd wordt. Net als de Polestar 1 overigens, de halo car waarmee het nieuwe Zweedse merk zichzelf op de kaart wilde zetten.
Bekijk hier onze video:
Maar in tegenstelling tot die Polestar 1 is deze 2 geen plug-inhybride. Polestar heeft voor zijn tweede product logischerwijs meer tijd gehad om het te ontwikkelen, en kan uiteraard nog steeds gretig een beroep doen op de kennis en kunde van moederhuis Volvo. Dat betekent dat deze Polestar 2 onderhuids verwant is aan de Volvo XC40, en meer bepaald diens nieuwe elektrische Recharge-versie.
Volvo-roots
De 2 staat immers op Volvo’s CMA-platform, dat ook dienstdoet onder de XC40. Dat platform begon zijn carrière in 2016, als Volvo Concept 40.1 en 40.2. Wie even teruggraaft in zijn geheugen, ziet dat die 40.1 de Volvo XC40 geworden is. En de 40.2? Daar zit je nu naar te kijken. Voormalig Volvo-designbaas Thomas Ingenlath mocht een van zijn kindjes dus meenemen naar Polestar, waar hij nu CEO van is.
Deze Polestar 2 heeft dus net als de Polestar 1 nog veel Volvo-designelementen, al mogen de teugels al wat vrijer gevierd worden. Het resultaat is een 4,61 meter lange fastback – de koffer telt immers als vijfde deur – die daardoor komt aankloppen aan het D-segment. Daar ziet Polestar zijn concurrenten rondrijden, de BMW 3 Reeks, Mercedes C Klasse, Audi A4 en... Tesla Model 3. Het profiel staat op hoge poten en neigt daardoor wat richting crossover, al is dat inherent aan het platform – maar daarover meteen meer. Vooraan zie je nog het “hamer-van-Thor"-design in de led-koplampen, achteraan zorgt een doorlopende led-strook voor verbinding.
De goede verstaander heeft intussen begrepen dat het CMA-platform geen volledig elektrisch platform is. De Volvo XC40, op dezelfde basis, heeft bijvoorbeeld ook klassieke benzine- en dieselmotoren. Dat betekent dat Polestar de 78 kWh grote batterij moet wegwerken, en dat dit inherente gevolgen heeft voor gewicht en binnenruimte. Het gewicht komt uit op een stevige 2.123 kilogram, de binnenruimte heeft daardoor geen volledig vlakke vloer.
Vrijere interpretatie
Wel laat die binnenruimte zien welke richting Polestar uit wil met zijn interieurs. Was de Polestar 1 binnenin nog een doorslagje van de Volvo V90 en S90 waarop hij gebaseerd is, dan zoekt deze 2 het ook op dit vlak al verderop. Het interieur combineert nog wel enkele Volvo-elementen (zoals de knopjes op het stuur, voor de ruiten en de zetelbediening) met eigen creaties, maar het geheel oogt minimalistisch en strak. Het instrumentenpaneel is 12,3 duim groot en volledig digitaal, die verticale tablet op de middenconsole 11,15 duim groot en volledig draaiend op Android.
Dat betekent dat je daar zowat alle functies op regelt, van airco over navigatie (via Google Maps uiteraard) tot de instellingen voor stuurgewicht en remenergierecuperatie. Verder blijft deze Polestar 2 gelukkig gespaard van rijmodi. Over-the-air-updates horen daar uiteraard ook bij, zowel voor het infotainment als voor de auto. Uiteraard haalt Polestar daarvoor de inspiratie uit Silicon Valley.
Tenzij je bijbetaalt voor lederen zetels is het interieur overigens volledig gemaakt uit diervriendelijke materialen, en die voelen doorgaans kwalitatief aan (een detail, zoals de sleutel, niet te na gelaten). Dat geldt ook voor de assemblagekwaliteit en het zitcomfort. Hou wel rekening met een matig zicht naar achteren door de forse C-stijlen, maar de Polestar 2 krijgt standaard een arsenaal aan camera’s mee om dat zicht makkelijker te maken. Die C-stijlen en de vorm van de achterklep hebben trouwens hun weerslag op de kofferruimte: 405 liter (en 1.095 liter met de achterbank neer) is matig, het opbergvak vooraan van 35 liter voegt niet veel extra toe.
Cijfermateriaal
De verwantschap met de Volvo XC40 Recharge betekent dat deze Polestar 2 niet alleen diens platform deelt, maar ook diens aandrijflijn. Een lithium-ionbatterij van 78 kWh dus, en twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. Samen zijn die goed voor 408 pk en 660 Nm. 100 km/u haalt de Polestar in 4,7 seconden, de topsnelheid ligt op 205 km/u. Volvo mag zijn modellen dan wel al op 180 km/u begrenzen, Polestar doet daar vreemd genoeg nog niet aan mee.
Een laatste rondje cijfers? Polestar geeft een WLTP-rijbereik op van 470 kilometer. Opladen kan aan 11 kW, snelladen aan 150 kW, waardoor je in 40 minuten tot 80 procent vol moet kunnen laden. Je raadt het al: deze Polestar 2 probeert te tippen aan het rijbereik en de laadtijden van de Tesla Model 3 waarmee hij willens nillens vergeleken zal worden, maar moet in een Model 3 met equivalente batterij zijn meerdere erkennen.
Snel en zwaar
Onze eerste kennismaking met deze Polestar 2 was overigens te kort om een gedegen oordeel te vellen over het rijbereik en het verbruik in de praktijk. Een groot gedeelte van ons traject bestond uit snelwegen – niet de uitverkoren habitat van EV’s - en op het einde van de dag lazen we 23 kWh af van de boordcomputer. Wel blijkt dat deze 2 sprint als alle andere elektrische auto’s: snel, stil en efficiënt, en dat tegen alle snelheden.
Het is alleen even wenen aan het gaspedaal, dat zich wat zwaarder laat bedienen. Met de remenergierecuperatie op volle kracht heb je dat andere pedaal, de rem, overigens zelden tot nooit nodig. Sturen doet deze Polestar 2 overigens verrassend goed en scherp, al kan die in de bochten zijn zware aard niet helemaal verbergen.
Een van de weinige opties in de optielijst van deze 2 is trouwens het Performance-pakket, dat sterkere Brembo-stoppers toevoegt, 20-duimsvelgen op breder rubber in plaats van de standaard 19-duimers, goudkleurige remklauwen, ventieldopjes en veiligheidsgordels, en verstelbare Öhlins-dempers. Inderdaad, net als op de Polestar 1. Die dempers verstel je manueel, waardoor je dat in de praktijk wellicht zelden tot nooit zult doen en het op één setting zult houden.
De Polestar 2 mikt meer op zakelijke rijders dan de 1, dus als je het ons vraagt heeft dat Performance-pakket weinig meerwaarde. Temeer omdat, op het kaliber Vlaamse betonweg, de 2 wat nerveuzer wordt over de dwarsnaden. Benieuwd hoe een standaard-2 zonder Performance-pakket dat op zijn 19-duimers oplost. Andere merken doen dat middels luchtvering, maar dat zou de prijs van deze 2 de hoogte indrijven.
Prijzen
Over de prijs gesproken: Polestar vraagt 58.900 euro voor deze 2. Dat is bijna 4.000 euro onder de prijs van de verwante Volvo XC40 Recharge, en daar komt nog eens een volledige standaarduitrusting bovenop. Zetel- en stuurverwarming, een panoramadak, elektrische achterklep, elektrische zetels, uitgebreide rijhulp – de basis blijft tenslotte een Volvo – digitale radio en het volledige infotainmentsysteem met Harman Kardon-installatie zijn bijvoorbeeld allemaal standaard. De basisprijs van de Tesla Model 3 (Standard Range Plus) ligt een zowat 10.000 euro lager, terwijl een Long Range ook nipt onder de prijs van deze Polestar 2 blijft.
Conclusie
De Polestar 1 mag dan wel een halo car geweest zijn die door zijn exuberant prijskaartje een zeldzaamheid zal blijven, de Zweden zetten zich met deze Polestar 2 een stuk beter in de markt. Meer dan moederhuis Volvo probeert Polestar voorzichtig nieuwe dingen op vlak van connectiviteit, design en verkoopkanalen, waarbij het weliswaar niet kan ontkennen goed naar grote concurrent Tesla gekeken te hebben. Maar voor een zelfverklaarde start-up is dit eerste product dat écht aanleunt bij wat het merk wil doen veelbelovend. Al kijken wij vooral uit naar de basisversies van deze Polestar 2, die in 2021 moeten volgen.
Specificaties
Vermogen | 408 pk |
---|---|
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 123 kg |
Topsnelheid | 205 km/u |
Prijs testwagen | € 66 800 |
Prijs basismodel | € 58 900 |
0 tot 100 km/u | 4.70 sec |
Min. kofferinhoud | 405 L |
Max. kofferinhoud | 1 095 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen