Rijtest

Rijtest: Jeep Gladiator (2021)

30 jaar nadat Jeep de Gladiator-benaming in de koelkast stopte kwam er een nieuwe versie. Sinds kort landde de Amerikaan ook in Europa waardoor wij er een toertje mee konden gaan maken. Of beter: toer, gezien zijn ruime afmetingen.

Jeep heeft lange tijd geen pickup in het gamma gehad. De laatste pickup was de Comanche, een wagen gebaseerd op de Cherokee uit 1985 en deze werd zelfs niet officieel ingevoerd in België.

grote broer

De Jeep Gladiator ziet eruit alsof hij een grote versie is van de Jeep Wrangler. Eentje waar ze een laadbak hebben aangeplakt, zelfs. Dat mag uiterlijk zo lijken, Jeep stak toch heel wat tijd in de ontwikkeling van de Gladiator. Die zet de naam verder van de pick-up reeks die ze in de jaren 60 al begonnen waren. De reden waarom er 30 jaar geen pickup truck in het Jeep-gamma zat is volgens insiders het grote succes van de Wrangler waardoor er geen tijd en plaats was voor een extra pickup-lijn.

Image
Jeep Gladiator (2021) rijtest

bouwkit

Zo'n Jeep Gladiator ziet er dus massief uit, met zijn 5,5 meter lengte kan hij wedijveren met een Mercedes S-Klasse. Qua lengte dan toch, want de Jeep Gladiator heft iets weg van een ruige LEGO-bouwkit. Zo kan je ook op deze vijfzits pickup de voorste dakpanelen weghalen, kan je de voorruit laten zakken en heb je in de armsteun op de middentunnel een sleutelsetje om er zelfs de deuren van af te schroeven. Niet dat we dat ooit van plan zijn, want de kans dat we de lak van de Gladiator dan beschadigen is 100 procent. Het toont echter wel het hoge MacGyver gehalte van deze Gladiator, ondanks zijn lengte.

Image
Jeep Gladiator (2021) rijtest

Die lengte verdwijnt overigens in het niets als je hem gaat vergelijken met andere Amerikaanse pickups die het tot bij ons schopten. Een RAM 1500, om er maar één te noemen, is een stuk breder en lijkt ook nog boven de Gladiator uit te torenen. Dat maakt de Gladiator de kleinere, bijna gezellige pickup in het pak.

totaal verticaal

Vergis je echter niet, de Gladiator is een volwaardige pickup. Hij sleurt zonder morren 726 kilogram materiaal mee in de laadbak en durft rond de 2,7 ton massa aan de sleephaak slaan. Wat je ook niet zou zeggen is dat het interieur on point is. Amerikaans sober, maar wel on point. Zo heb je op het dashboard, dat slechts luttele centimeters achter de bijna verticale voorruit zit, een modern instrumentenpaneel ter beschikking.

Image
Jeep Gladiator (2021) rijtest

Digitale tellers heb je dan weer niet, daarmee moet deze Gladiator één van de laatste wagens zijn die nog niet uitpakt met dat snufje. Wel krijg je een UConnect multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm ter beschikking. Je kent het systeem uit de andere modellen van de Stellantis-groep, eerder nog FCA, al krijgt de Gladiator er een app voor offroadrijden bij waarbij je onder andere de hellingshoeken kan aflezen.

altijd de banden

Dat offroadrijden was bijna misgelopen, want onderweg naar de fotolocatie besloot een zelftappende schroef dat ze zich wilde zelftappen in onze voorband. Zo snel lieten we ons echter niet van de kart brengen, even een kleine tap erin en we konden weer verder. Offroad blijkt dat de keuze voor de Bridgestone H/T banden zich al snel vertaalt in volgelopen groeven die graag schuiven doorheen de weinige modder die we tegenkwamen. De banden blijken nog maar eens het belangrijkste keuze-onderdeel als je je Jeep niet wil vastrijden. Op de minder blubberige stukken zagen we dan weer dat de Gladiator zich als een trekpaard doorheen elke groef en heuvel trekt, terwijl de lange wielbasis voor stabiliteit zorgt en eerder een voordeel is. Wel oppassen als je een bergje af rijdt, de overhang vooraan is een pak korter dan die achteraan. Jeep maakt wel gebruik van camera's voor- en achteraan om je veilig over het terrein te loodsen. Het goeie nieuws is dat die zelfs beschikbaar zijn met powerwasher, zodat je de modder eraf kan spoelen zonder uit te stappen.

Image
Jeep Gladiator (2021) rijtest

Die camera's kan je ook gebruiken bij het inparkeren. Want hoewel het een rechttoe rechtaan Jeep lijkt, is het moeilijker om de ruime afmetingen van de Gladiator in te schatten. Je zit er ook liever in dan dat je ervoor staat want de uit de kluiten gewassen voorbumper komt bij ondergetekende net boven de knie. Op de weg gedraagt de Gladiator zich minder springerig dan de Wrangler waar hij op gebaseerd is en ook dat is een meevaller. Wij reden met de 3.0 diesel die met zijn 264 pk erg potent is. Dat hij af en toe rumoerig overkomt steken we op de achttrapsautimaat die Jeep hier standaard levert.

Image
Jeep Gladiator (2021) rijtest

58.200 euro, dat is de basisprijs van de Jeep Gladiator in de catalogus. De blauwe Overland die wij reden gaat al over de 64.900 euro. Inclusief BTW welteverstaan. Dat zet de Gladiator terug op het niveau van de RAM's in deze wereld. Een goed uitgeruste Ford Ranger Wildtrak kost dan weer 42.955 euro. Een blik op de Amerikaanse prijslijst leert ons dat de import van de Gladiator naar ons land een serieuze lap geld aan de vraagprijs van de Gladiator toevoegt.

Conclusie

Een Gladiator heb je niet nodig, die wíl je. Hij is niet de grootste uit de hoop en heeft ook niet de beste laadvermogens, hij is wel de pickup waarvan je elke ochtend weer blij bent dat je erin kan klimmen. Anders dan de concurrentie is deze Gladiator een way-of-life die ook nog eens nuttig uit de hoek blijkt te komen. Blijf er echter mee weg uit de stad, de grote afmetingen en dito dodehoeken zouden wel eens voor onprettige verrassingen kunnen zorgen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen