Rijtest

Special: Porsche 356 SC (1963)

Het is 125 jaar geleden dat de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De eerste die we u willen voorstellen is de Porsche 356 SC.

De Porsche 356 was de eerste auto die Porsche ooit maakte. Het was een lichte, kleine sportwagen waarbij de motor over de achterwielen lag. De 356 werd ontworpen in Gmünd, waar Volkswagen ingenieur Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog naartoe was getrokken. Hij was  in de jaren '30 betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Volkswagen Kever. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Kever, zoals de luchtgekoelde boxermotor. De Porsche 356 was een vierzitter, maar achterin werden alleen twee noodzitjes aangebracht.

In 1950 verhuisde de productie van de Porsche 356 naar het Duitse Stuttgart. In de loop der jaren werd het model een nog paar keer aangepast. Zo werd het motorvermogen verhoogd naar 1286 cc en later naar 1.582 cc. De Porsche 356 was tot 1965 in productie en werd opgevolgd door de Porsche 911.

Wij gingen op zoek naar een mooi exemplaar om onder de loep te nemen en kwamen uit bij deze 356 SC uit 1963. De C-variant was de vierde en laatste variant van de 356. De SC was de sporteditie. Hij perste 95 pk uit zijn 1.6 viercilinder en kreeg voor het eerst schijfremmen. Hij werd in 1963 geïntroduceerd en was uiteraard de meest doorontwikkelde 356. Dit exemplaar werd onlangs nog helemaal gerestaureerd en is bijna volledig orgineel. Het is een knappe en elegante verschijning in vergelijking met sommige moderne dozen op wielen.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Vermogen95 pk
Overbrenging4-bak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht935 kg
Topsnelheid180 km/u
0 tot 100 km/u12.00 sec
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen