Rijtest

Rijtest: Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 110

De SUV-hype is al lang voorbij. Gelukkig maar volgens sommigen. VAG heeft dit ook door en de Yeti valt dan ook moeilijk te categoriseren onder de noemer SUV. In België won hij nog de award voor beste SUV, maar in the UK won hij bijvoorbeeld al "family car of the year". Een meer passende award, volgens ons.

De Yeti heeft de MPV trekjes van de Skoda Roomster. God zij dank dat dit zich niet vertaalt in uiterlijke kenmerken. De Yeti ziet er stukken beter uit de Roomster. Hij heeft met zijn grote mistlichten en aluminium verstevigingstrips zelfs een karakter meegekregen, wat toch een beetje nieuw is voor een Skoda. Desondanks heeft hij nog steeds een zekere ingetogenheid, waar de gemiddelde Skoda rijder meestal wel naar op zoek is. Zijn ingetogenheid haalt hij vooral uit zijn standaard vorm. Alhoewel “standaard”, zo’n rechte achterklep komen we minder en minder tegen.

De Yeti is amper 4,22 meter lang, maar door zijn lijn slikt hij enorm veel bagageruimte. 405 liter op precies te zijn, en maar liefst 1760 liter met de zetels naar beneden. Ook over de ruimte op da achterste zetels valt niet te klagen. Zijn MPV trekjes zorgen er namelijk voor dat alle stoelen verstelbaar zijn. Nog meer te spreken zijn we over de afwerking en gebruikte materialen van het interieur. Binnenin moet de Yeti niet onder doen voor de Superb, zelfs niet voor de concerngenoten van VW. Aangezien de Yeti toch wat hoger staat, is de zit vooraan ook wel een stuk hoger. Zo’n hoge zit gaan veel mensen appreciëren, al vonden wij het daardoor moeilijk de juiste hoek te vinden om het gaspedaal te bedienen. Iets waar andere Skoda’s geen last van hebben.

De Yeti is verkrijgbaar in twee benzine en drie dieseluitvoeringen. Wil je een benzine dan kan je terecht bij de 1.2 liter turbo die 105 pk en 175 Nm voortbrengt. De 1.2 is er alleen als voorwielaandrijver, maar voor een DSG-automaat kan wel geopteerd worden. Die andere benzine motor is de 1.8 liter turbo. Die levert 160 pk  en 250 Nm, en is alleen met 4x4 verkrijgbaar.

Dieselen kan met een 2.0 TDI die als 110 pk, 140 pk of 170 pk verkrijgbaar is. Wij reden met de vierwielaangedreven versie van de 110 pk sterke 2.0 TDI. Hoewel hij de zwakste van de drie is kom je toch geen kracht tekort. Dankzij zijn 250 Nm trekt hij noch behoorlijk vlot, pas boven de 70 km/u begin je verschil te voelen met de 140 pk en 320 Nm sterke versie van de 2.0 TDI. De 170 pk en 350 Nm sterke 2.0 TDI is met zijn 8,4 seconden naar 100 km/u dan ook bijna een Hot Hatch/MPV/SUV te noemen. Ondanks dat we het hier over de nieuwe common rail-diesels hebben, maakt hij een stuk meer lawaai dan in de VW’s en Audi’s. Verschil moet er zijn, zullen we dan maar denken. Echt zuinig is hij ook niet. Let wel, aan de foto’s kan je zien dat het verre van de ideale weersomstandigheden waren. Zonder te overdrijven, haalden wij een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100km. Voor de opgegeven 6,1 l/100km zal je warmere oorden moeten gaan opzoeken.

Dat de Yeti gebaseerd is op het VW Golf-platform merk je meteen een zijn rijgedrag. Door de solide basis rijdt de Yeti zeer goed. “Goed” is een heel abstract woord, maar het dekt de lading. De Yeti is comfortabel genoeg, en rijdt zeer voorspelbaar. Je voelt dat ze hem net iets harder in de veren hebben gezet om het overhellen van de hogere koets tot een minimum te beperken. Hij moet op rijeigenschappen dan wel iets onder doen voor zijn VW-neef, maar daar staat tegenover dat de Yeti over een redelijke bodemvrijheid beschikt. Met de juist banden, kan je nog wel redelijk uit de voeten op het onverhard.

De Skoda Yeti begint vanaf € 17.990. Maar dan heb je de basis 1.2 benzine zonder 4x4. De meeste mensen zullen dan ook naar de 2.0 TDI met 4x4 grijpen. Die begint met de 2.0 TDI 4x4 110pk “Active” al een stuk hoger (€ 23.890), en dan zit je met de laagste uitvoering. Wij zouden voor de 140 pk sterke 4x4 “Ambition” gaan. Maar aangezien die begint bij € 27.990, zie je de totaalprijs al snel naar de € 30.000 gaan. Niet echt de prijspakker van weleer dus, ook jammer dat ze bij VAG gekozen hebben om de 2.0 TDI niet als 136 pk uit te brengen. Wel begrijpelijk, want door de kwaliteiten van Skoda zouden Volkswagen-kopers wel eens de overstap willen maken.

Alles samen heeft deze Yeti de goede kwaliteiten van een MPV zeer goed te mengen met die van een SUV, zonder dat daarvoor een rare koets in de plaats is gekomen. Zijn afwerking en ruimte gaan veel mensen overtuigen. Voor gespekte versies gaan de prijzen wel naar omhoog, waardoor Skoda niet meer echt het budgetmerk genoemd kan worden. Maar als de badge op de motorkap voor jou niet belangrijk is, is hij het zeker waard.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens
Dank aan Skoda Import D'Ieteren

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen