Na twintig jaar is het dan toch zover: BMW heeft eindelijk een M8. Wat die waard is, zoeken we uit aan de hand van zijn krachtigste versie: de maar liefst 625 paarden tellende M8 Competition.
Het verhaal van deze 8 Reeks hoeven we je niet in geuren en kleuren te vertellen. De vorige 6 Reeks verdween om plaats te maken voor de 8, waarmee BMW na bijna twintig jaar een naam van onder het stof haalde. Die krijgt nu voor het eerst een heuse M8, iets wat de Beiers met de vorige wel probeerden, maar nooit in de praktijk omzetten.
Eerder leerden we al dat de 8 moeilijk te plaatsen is. In die zin dat zijn cijfer iets anders aangeeft dan hij in wezen is. Geen echte coupé op basis van de 7 Reeks – al deelt hij het CLAR-platform met de 7, maar evengoed met de 5 – maar een spirituele opvolger van de 6 Reeks. Hij is immers iets korter dan de 6 van weleer, al doet zijn uiterlijk anders vermoeden. Maakt de kwestie nog moeilijker: zijn prijs concurreert met het meest luxueuze van Mercedes: de S-Klasse Coupé, en niet de E-Klasse Coupé.
Voor de M8 is dat niet echt anders. In het vooronder zit immers BMW’s 4.4 V8, die we kennen uit de M5. De ‘gewone’ M8 produceert 600 pk, onze M8 Competition 625 pk. Inderdaad, net als in de M5 en M5 Competition. Meer zelfs: de M850i gebruikt identiek dezelfde basis, maar dan uiteraard met minder pk’s. Verschil moet er immers zijn. Over de prijs van de M8 en Competition? Daar hebben we het meteen over.
Competition
Eerst een blik onder de motorkap van deze Competition. Daar plant BMW dus zijn 4.4 V8 biturbo in een uitvoering van 625 pk en 750 Nm. Dat koppel wordt breed uitgesmeerd: van 1.800 tot 5.800 tpm, waarna de M8 Competition de teugels volledig viert bij 6.000 tpm. De hele stoeterij gaat via een achttraps naar de vier wielen, maar net als bij de M5 is dat variabel: standaard is de M8 vierwielaangedreven, met de nodige rijmodi stuur je desgewenst alles naar achter.
Maar voor je het in je hoofd krijgt, Rudy: laat “2WD” voor wat het is, want alleen vierwielaangedreven krijgt de M8 zijn volle vermogen moeiteloos aan de grond en haalt hij 100 km/u in de opgegeven 3,2 seconden. Neem het van ons aan: die vierwielaandrijving is dus nodig. De V8 onder de kap is immers een nucleaire turbine: ultrakrachtig, bliksemsnel en... gevaarlijk voor je rijbewijs als je hem het volle pond geeft.
Eerlijk gezegd: dat geldt evenzeer voor de V8 in de M850i. Het verschil tussen de twee bedraagt misschien vlot 100 pk, maar gevoelsmatig voelen beide wel aan alsof ze teveel vermogen hebben. Wil je optimaal het onderste uit de kan halen? Dan lukt dat nooit op de openbare weg. Maakt de soundtrack het verschil tussen de twee? Ja en nee: de Competition krijgt standaard een sportuitlaat onder de poep geschroefd, maar diens stem wordt gesmoord door de huidige uitstootnormen.
Verschil moet er zijn
De M8 maakt onderhuids wel het verschil. Specifieke chassiscomponenten, een aangepaste achteras, stijvere antirolstangen, aangepaste adaptieve dempers, stuggere motorsteunen, negatief camber op de voorwielen,… Het lijstje gaat door, maar we geven vooral de remmen nog even mee: de remdruk kun je in twee standen instellen, waardoor de remmen naar wens op een comfortabele of messcherpe manier bijten.
Wat dat in de praktijk geeft? Een 8 Reeks die er opnieuw verdomd goed in slaagt om zijn gewicht te maskeren, in dit geval 1,9 ton. Met alle rijparameters in de juiste stand doet hij je beter rijden dan je zelf kunt, en voelt hij kleiner aan. Vierwielsturing vinden we hier niet terug, in tegenstelling tot de M850i, maar hebben we niet echt gemist: de M8 is scherper en prikkelt alle zintuigen net iets harder dan de M850i, al behoudt hij nog steeds een zeker GT-karakter in de rijbeleving.
Prijzen
Het prijskaartje? 157.500 euro voor de M8 Coupé met 600 pk, 171.500 euro als je voor de M8 Competition gaat. Het prijsverschil met de M850i loopt daarmee uit tot vlot 40.000 euro... Om je een idee te geven van de concurrentie: Audi vraagt 127.950 euro voor zijn nieuwe, 600 pk sterke RS 7. De prijs van de M8 Competition komt in de buurt van de 183.557 euro die Mercedes voor zijn AMG S 63 Coupé vraagt. En we blijven erbij: die laatste voelt specialer en luxueuzer aan.
Conclusie
Maar in tegenstelling tot de M850i is deze M8 wel een volwaardig M-product. Om het verschil tussen de twee ten volle te kunnen benutten, moet je al van goeden huize zijn of het circuit op. Toch leidt het geen twijfel dat er heel wat kopers zich laten verleiden door de uitstraling van de M-badge, en zeker de Competition-versie. Daar moeten ze dan wel een flinke meerprijs voor over hebben...
Specificaties
Vermogen | 625 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 960 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 171 500 |
0 tot 100 km/u | 3.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 13.30L/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen