Of we geen zin hadden in een test met een GT-R, vroegen ze bij Nissan. "Niet zomaar eentje hoor..." En zo komt het dat wij van de kers op de taart in de Nissan-vloot proefden.
De GT-R, daar is niks nieuws aan. De supercar rijdt al rond in zijn huidige looks van toen Gran Turismo 4 pas in je Playstation zat. Nissan heeft zich echter de meesterkunst eigen gemaakt om hun supercar elke keer hier en daar wat bij te schaven. Tegenwoordig is de Track Edition de nieuwste toevoeging. Tuurlijk, die had je al in 2013, maar sindsdien zijn er erg veel dingen veranderd aan de Japanner. Tijd dus voor een nieuwe Track Edition. Eentje die het beste van andere versies overneemt.
strak edition
De aandrijving bijvoorbeeld. Daarvoor gaat hij lenen bij de Nissan GT-R Nismo. Ook de ophanging en dikke 20-duimsvelgen worden uit de Nismo-stal gehaald en op deze Track Edition gemonteerd. Dat zorgt er dus voor dat Nissan nog eens een nieuwe GT-R in het uitstalraam kan plaatsen, om zo het sportieve imago wat meer in de verf te zetten. Track Edition wil ook zeggen dat alles snoeihard vastgezet is. Vergeet comfortabel cruisen op de snelweg, want met de ophanging in eender welke stand voel je nog steeds je ruggenwervels rammelen tegen de Recaro-zetels. Je hebt dan wel de mogelijkheid om met de schakelaars te spelen, maar enkel de 'SAVE'-modus van de versnellingsbak doet wat hij laat uitschijnen: je behoeden voor een nieuw tandartsbezoek vanwege weggesprongen tandvullingen.
Niet zo fijn op de Belgische wegen dus, maar gelukkig zijn daar circuits en binnenwegen die een glimlach op ons gezicht toverden die we nog steeds niet uitgevaagd krijgen. Bedenk dit maar eens, een spinnende V6 met twee turbo's, die 570 pk en 637 Nm aan de oppervlakte haalt, goed voor een tijd van 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Een duw in de rug waar je bij een elektrische wagen van kan dromen en een uitzicht op een tellerpartij alsof je echt in een Playstation 4-spelletje zit. Voorin is de place to be, want met de Recaro-zetels is er geen mogelijkheid om ze naar voor te klappen, waardoor de achterbank eigenlijk een overbodig hoekje wordt. De kofferruimte is met 315 liter even groot als de GT-R snel is.
Tot die beleving draagt ook de aankleding van de wagen bij. Nissan voorziet hem optioneel van een carbon kofferspoiler in koetswerkkleur, en desgewenst ook met een zwart carbon dak. Ook de kofferklep kan in carbon worden uitgevoerd. Dat alles komt de circuitwaardigheid ten goede, want het laat het gewicht dalen. Voor alles is er echter een prijs, want je komt niet weg voor minder dan 4.000 euro. Voor de twee laatstgenoemde opties bedoelen we dan. Zit er nog geld in je zakken? Dan willen de Japanners dat graag voor de keramische schijven van liefst 12.000 euro en ook de eerder vermelde Recaro-zitjes kosten je nog een aardige duit. Tel al die dingen op bij een basisprijs van 119.000 euro.... en je zit nog altijd een fiks stuk onder de prijs van de Duitse concurrentie uit Zuffenhausen, die natuurlijk wel een wagen aanbiedt die pas sinds de Playstation 5 werd aangeboden. Fiscaal is zo'n supercar weinig interessant, en dat is ook de reden dat je er steeds minder ziet rijden, ook al is de aankoopprijs niet hoger dan die van een Duitse premium-SUV.
Conclusie
De Track Edition is een zoethoudertje van Nissan, tot ze de volgende GT-R uitbrengen. Gezien het gewijzigde klimaat voor dit soort auto's is het niet onwaarschijnlijk dat dat een hybride wagen zal zijn, al moet Nissan dan nog wat doorsparen om die te ontwikkelen. Zolang ze tot dan dit soort Track Edition op de straten en het circuit gooien, vinden wij dat geen probleem.
Specificaties
Vermogen | 570 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat, 6 versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 745 kg |
Topsnelheid | 315 km/u |
Prijs testwagen | € 144 250 |
Prijs basismodel | € 119 000 |
0 tot 100 km/u | 2.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 315 L |
CO2-uitstoot | 311 g/km |
BIV | € 11 391 |
Rijtaks | 2 674 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen