Rijtest

Rijtest: Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet

Geef hem een nieuwe neus en de klanten zullen als bij bosjes vallen voor onze crossover. Dat moet zowat elke autoconstructeur denken als ze aan de facelift van een model toe zijn. En bij Suzuki lijkt het nog te werken ook.

Want was de S-Cross vroeger een model dat de gaatjes in de verkoopscijfers van Suzuki opvulde, dan onderging hij bij de facelift een hele metamorfose waardoor klanten hem nu plots wel zien staan. Zo fel zelfs dat de Vitara moet gaan opletten als het om het bestverkopende model van het gamma gaat.

De S-Cross ruilde de anonieme glimlach voor een opvallend pronte en boze chromé snuit. Het geeft de wagen alvast een pak meer uitstraling dan voordien, of je het nu mooi vindt of niet.

Image

Maar het is natuurlijk niet alleen de snuit die de kentering op gang trok bij de S-Cross. Want tegelijk met de facelift gooide Suzuki er de 1.0 BoosterJet in. En nu zetten ze hem ook met de 1.4 BoosterJet uit de Vitara op de markt. Dat zorgt ervoor dat de S-Cross plots een erg aantrekkelijk motorenaanbod krijgt. Tel daar nog eens bij op dat je het model zowel met twee- als vierwielaandrijving kan krijgen en je spreekt een breed publiek aan.

Image

jeckyll & ride

Wij reden ditmaal met de 1.4 BoosterJet. Die motor met 140 pk doet zijn werk geruisloos en goed, zonder uit te blinken op vlak van acceleraties. Dat hoeft ook niet want hoewel de 140 pk niet bijzonder weinig is, moet je in gedachten houden dat de S-Cross intussen geen kleine auto meer is. Het rijgedrag is vrij strak, waardoor rijden over dwarsrichels nogal droog in het interieur wordt overgebracht. We zien ook dat het stuur iets preciezer stuurt dan voorheen, maar dat er nog steeds een Jeckyll & Hyde-tegenstelling in zit. Bij hogere snelheden is de rechtuitstand ronduit vaag te noemen, terwijl het stuur bij lagere snelheden dan weer aan die middenstand lijkt te zijn vastgekluisterd.

Image

Als je instapt in de S-Cross zou je hem niet geven dat hij een vanafprijs van 16.799 euro heeft. Al geeft Suzuki altijd wel wat korting, hou hun website dus in de gaten. De harde plastics en zachte zetels boezemen niet veel vertrouwen in, al wordt dat vertrouwen tijdens het rijden hersteld. Het ietwat vreemde gevoel komt overigens door de hoge zit en vrij rechte en lange zitvlakken. De malse zetels blijken voldoende steun te geven en de harde plastics herbergen heel wat technologie. Wat dacht je van een afstandsradar voor het crash-warning systeem? Waarschuwen doet het systeem je bij een nakende aanrijding, al moeten we stellen dat het wat wispelturig is. De ene keer krijg je een piepsignaal terwijl je nog ruim de tijd hebt om tot stilstand te komen, de andere keer bots je bijna op je voorligger voordat het systeem in actie schiet.

Image

Ook het aanraakscherm van de nieuwe navigatie kende goede en slechte momenten. Daarnaast kan je dan weer wel beschikken over zetelverwarming voorin. Laden kan je achterin van 430 tot 1.270 liter. Niet de grootste van de klasse maar wel naar de wens van menig supermarktbezoeker. Een voordeel is dan weer dat de laadvloer vlak is, zodat je niet te diep hoeft te bukken om in te laden.

Image

conclusie

De facelift van de Suzuki S-Cross was een goeie zaak. Het muurbloempje heeft een pak extra karakter gekregen en krijgt nu de kans om zijn goeie punten wat extra in de verf te zetten. Een aangename uitrusting voor een correcte prijs, die wordt aangevuld met een leuke 1.4 motorisatie, alleen al voor de BoosterJet-naam erbij.

Image

Specificaties

Vermogen140 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 215 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 26 299
Prijs basismodel€ 16 799
0 tot 100 km/u10.20 sec
Gemiddeld testverbruik6.90L/100km
Min. kofferinhoud430 L
Max. kofferinhoud1 269 L
CO2-uitstoot127 g/km
BIV€ 248
Rijtaks200

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen