Rijtest

Rijtest: BMW X7 xDrive40i (2019)

Bij BMW heeft de 7 Reeks zijn meerdere gevonden. De X7 steekt met kop en schouders boven de rest van het gamma uit. Zo ver zelfs, dat hij het gezicht mag bepalen. Terecht?

Want die grille, dat is heus geen verzinsel van de klanten van de BMW 7 Reeks. Het is een item dat ervoor zorgt dat de BMW X7 niet met een stel te warm gewassen nieren voor de dag komt. De grille lijkt ook beter te passen op een X7 SUV dan op de 7 Reeks berline.

kolossus

Eerder deze eeuw had BMW het Britse Land Rover in haar portefeuille om met de Range Rover gigantische SUV-lovers te paaien. Land Rover kwam echter in Indische handen terecht en BMW teerde verder op de X5. Dat moest anders, vonden ze bij de ontwerpafdeling en prompt kwam daar de X7, als concurrent voor de Mercedes GLS-Klasse.

Image
bmw x7 2019 test autofans

Die ziet er alvast uit als een uit de kluiten gewassen X5, met zijn 5,1 meter lengte en zijn hoge daklijn. Vooraan typeren de uitgesproken grille de auto samen met de grote luchthappers, in contrast met de smalle koplampen. Achteraan is het niet eenvoudig geweest om het grote vlak een invulling te geven. Hoewel de achterlichten in hockeystick duidelijk de BMW-signatuur dragen, doet het geheel Amerikaans aan. De laadklep gaat in twee delen open, net als bij de X5.

Image
bmw x7 2019 test autofans

Alles elektrisch

Bovengenoemde laadklep gaat elektrisch open, net als de twee achterste zetels elektrisch opklappen. Ook de middelste rij schuift elektrisch naar voren bij een druk op de knop. Wie achterin zit, kan ook nog eens de hoek van de rugleuning elektrisch regelen. Zeiden we al dat er veel elektrische snufjes op de auto zitten? Het elektrische systeem neemt zijn tijd, zodat je altijd even geduld moet oefenen om de tweede zitrij naar voren te schuiven, of zelfs voor dat het raam de hele afstand naar beneden heeft afgelegd. Voorin kan je het dashboard uit de X5 herkennen, met het grote 12,1 inch display op de middentunnel. Gesture Control is aanwezig, zodat je minder vaak je vingers op het vetgevoelige scherm moet drukken. Verder straalt de X7 de luxe uit die je ook in en 7 Reeks verwacht, al gaat dat kristallen X7-versnellingspookje er wat over, BMW.

Image
bmw x7 2019 test autofans

De elektronica speelt ook een rol bij de perceptie van de X7 vanop de bestuurdersplek. Zo helpen de camera's rondom je de wagen goed inschatten en zijn er allerlei rijhulpsystemen die ervoor zorgen dat de X7 niet groter aanvoelt dan een X5, of zelfs een X3. De parkeerassistent beschikt over een functie waarbij je de X7 zelfstandig over een vooraf ingestudeerd parcours kan laten rijden, zonder dat je als chauffeur moet tussenkomen. Dat is handig als je hebt zitten sukkelen om je X7 in dat smalle parkeerplekje te wringen, en 2u later bij het uitrijden blijkt dat die witte Renault en aftandse Golf nog steeds voor en achter jouw auto staan.

comfy power

BMW bespaart niet op pk's als het op de basis-X7 aankomt. We reden namelijk de X7 xDrive40i, met 340 pk en 450 Nm aan koppel. Daarmee haal je vlot de 100 km/u in 6,1 seconden en duw je tegen de wind in maximaal 245 km/u uit het gaspedaal. Het voelt allemaal niet zo snel als het in werkelijkheid gaat maar dat mag je wijten aan de stevige isolatie die is aangebracht op de X7, tot dubbele beglazing aan toe. Ook de luchtvering zorgt er voor dat het allemaal eerder comfortabeler dan snel aanvoelt. Een derde reden is dat de wagen 2,3 ton weegt, na een copieuze maaltijd met het gezin mag je daar dus nog een pakje bij tellen. Offroad kan hij ook zijn mannetje staan, al durven wij er onze rubberlaarzen op verwedden dat dat vooral interessant om weten is voor de eigenaar, maar minder om daadwerkelijk wekelijks te gebruiken.

Image

Dat gewicht en het hoge zwaartepunt zorgen ervoor dat zo'n X7 qua rijervaring meer gemeen heeft met een X5 dan met de 7 Reeks waar BMW 'm zo graag mee associeert. Het rijcomfort is op punt al wordt de grootte van de auto voelbaar in de bochten en bij het remmen. Sportief wordt het dus nooit, al zijn ze bij BMW wel zo fluks geweest om naast de Comfort- en Eco+-stand ook een Sport-stand mee te geven met de versnellingsbak. Kwestie van soms toch eens het beest in je los te laten en de schakelpeddels niet te laten bestoffen. Zeecontainer als hij is, laat hij een verbruik van een goeie 11 l/100 km noteren. Niet voor ieders tankkaart weggelegd, dus.

Een BMW X7 heb je vanaf 86.800 euro. Dat is de prijs die je betaalt voor een 7 Reeks op hoge poten. Onze X7 xDrive40i tikt af op 108.525 euro. Daarmee zit de BMW op het niveau van de Mercedes GLS. De Range Rover, die kost je nog een stuk meer, om maar te zwijgen over de prijzen van die twee andere Britten, de Bentley Bentayga en Rolls Royce Cullinan.

conclusie

De BMW X7 verdient zijn plaats in het BMW-gamma. Al is het maar omdat het de grootste gemene deler is tusen de 7 Reeks en de X5. Met een zee van ruimte en een even grote zee aan luxe, terwijl je toch zeven inzittenden kan vervoeren. Het weggedrag is een beetje een domper op de feestvreugde, al kan je moeilijk anders verwachten van een 2,3 ton wegende mastodont. Toch kan je voor de prijs van een X7 wel twee zevenzitters van een goedkoper merk krijgen. Of hoe ging die reclame van die waspoeders ook alweer?

Image
bmw x7 2019 test autofans

Specificaties

Vermogen340 pk
Overbrengingautomaat dubbele koppeling, 8 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 295 kg
Topsnelheid245 km/u
Prijs basismodel€ 86 800
0 tot 100 km/u6.10 sec
Gemiddeld testverbruik11.00L/100km
Min. kofferinhoud750 L
Max. kofferinhoud2 120 L
CO2-uitstoot198 g/km
BIV€ 2 989
Rijtaks904

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen