Na 8 jaar trouwe dienst, is het tijd voor een nieuwe generatie van de Volkswagen Tiguan. De compacte SUV wil een premium rijervaring combineren met een indrukwekkend interieur en een gezonde dosis aan hybride aandrijflijnen. Evolutie... of revolutie?
Wat is dit?
Ach, heeft de Volkswagen Tiguan een introductie nodig? Het is al jarenlang ieders favoriete SUV en zelfs dé auto die hatchbackbroeder Golf van de troon wist te stoten. Dit is simpelweg de nieuwe generatie van het best verkopende model in het VW-gamma. Niet dat we je onder druk willen zetten, Tiguan mk.3.
Strak wordt zwierig
Onderhuids is de nieuwe Tiguan gebaseerd op een evolutie van het platform van zijn voorganger, het MQB EVO-platform. Dat werd op enkele punten onder handen genomen, maar de bouwblokken zijn eigenlijk zo goed als identiek. Desalniettemin is de nieuwe Tiguan 30 mm langer (4,53 m) en is de wielbasis identiek (2,68 m) aan zijn voorganger. Toch is het op het eerste gezicht onmogelijk om deze nieuwe Tiguan met de oude te verwarren. Als je je ogen dichtknijpt, zou je bijna een Touareg kunnen zien!
Deze fata morgana is te danken aan de nieuwe afgeronde vorm. Er is geen twijfel mogelijk: sinds de ID-familie heeft Volkswagen korte metten gemaakt met strakke lijnen! Heel eenvoudig, op de Tiguan bevinden de enige strakke vouwen zich boven de wielkasten. Dit alles heeft uiteraard invloed op zijn aerodynamische prestaties: de nieuwkomer vangt een stuk minder wind (luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 Cx i.p.v. 0,33 Cx) en komt daardoor zuiniger voor de dag.
Matrix vooraan, T-Cross achteraan
De nieuwe Tiguan is herkenbaar aan zijn gapende radiatorrooster. Op de R-Line modellen is het voorzien van een zwart honingraatpatroon, terwijl andere versies zijn versierd met een reeks horizontale chromen lijnen. Dit helpt om de auto een bredere uitstraling en meer aanwezigheid te geven. Zoals gebruikelijk bij VW bestaat de visuele signatuur uit een LED-balk die de lampen met elkaar verbindt. Deze kan ook worden uitgerust met LED Matrix technologie.
Terwijl de Tiguan er aan de voorkant uitziet als een Touareg, doet de achterkant ons denken aan... de T-Cross. Vooral die halfdoorzichtige plastic waarin de achterlichten zijn verwerkt doen een beetje Chinees aan. Je krijgt het op T-Cross... maar evengoed op een MG4.
Elektrificatie doorheen heel het gamma (bijna)
Een verbeterd platform betekent verbeterde motoren, toch? Jep, onder de motorkap van de Tiguan vinden we dezelfde motoren als in de nieuwste modellen van de groep en de standaard DSG-automaat. Bijna ongewijzigd ten opzichte van het vorige model is er een 2,0-liter viercilinder benzine- of dieselmotor. De eerste levert tussen 204 en 265 pk, de tweede tussen 150 en 193 pk. Naast de instapdiesel zet vierwielaandrijving de toon.
Het instapmodel, de 1,5-liter viercilinder benzinemotor, heeft een grote upgrade ondergaan door standaard over te schakelen op 48-volt lichte hybridisatie. Het vermogen varieert van 130 tot 150 pk, terwijl het officiële brandstofverbruik is vastgesteld op 6,1 en 6,2 liter/100 km. Tot slot biedt de Tiguan niet één, maar twee plug-inhybrides. Beide zijn gebaseerd op de 1.5-liter benzinemotor die wordt bijgestaan door een 115 pk sterke elektromotor in de DSG 6-versnellingsbak. Het resultaat is 204 pk (350 Nm) of 272 pk (400 Nm). De grote verandering is de dimensie van de batterij. Met een 19,7 kWh batterij - veel groter dan voordien - claimt de Tiguan eHybrid een actieradius van "meer dan 100 km". Dat gezegd hebbende, hij wacht nog steeds op officiële goedkeuring...
Knoppenrevolutie!
Terwijl de motoren en het platform evoluties zijn van de vorige Tiguan, zingt het interieur in dezelfde toon als de styling van het exterieur. Een revolutie! Het nieuwe horizontale dashboard van de Tiguan wordt volledig gedomineerd door schermen - het is tenslotte 2024. Een 10,25 duim instrumentenpaneel is standaard, met in het midden een 15 duim touchscreen (standaard 12,9 duim).
Achter dit grote scherm - dat nog steeds dat verfoeide streelstrookje onderaan herbergt - zit software die veel praktischer, logischer en ergonomischer is dan in de oude Tiguan en andere recente VW-modellen. Halleluja! En dat is nog niet alles: als de versnellingspook naar de stuurkolom verhuist, komt de middenconsole vrij om twee inductieladers voor je telefoon en een gloednieuwe draaiknop weer te geven.
Het ziet er misschien niet zo uit, maar de draaiknop is een echt juweeltje. Je kunt er meerdere functies mee bedienen, van volume tot rijmodi. Je hoeft het scherm niet te gebruiken! Knoppen zijn terug hip! Volkswagen lijkt dit eindelijk ook begrepen te hebben, want het stuur van de Tiguan heeft geen van die vervelende aanraakgevoelige knoppen meer.
Premium kunststof?
Naast technologie heeft VW aangekondigd de premium beleving te willen versterken. Toegegeven, het (nep)leder of alcantara met contrasterende stiksels op het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole dragen hier allemaal aan bij, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de harde kunststoffen op de bodem van het dashboard en de zwarte kunststof inzetstukken...
Voor de rest blijft de binnenruimte erg goed, gezien de buitenmaten. Er is veel ruimte op de achterbank en een schuifbank met een in drie richtingen verstelbare rugleuning. Qua bagageruimte biedt de Tiguan 37 liter meer dan voorheen (652 liter), maar met de subwoofer van het geluidssysteem is het onmogelijk om de hoogte van de vloer aan te passen. De oplaadbare hybride en zijn accu snijden ook in de bagageruimte, die bij de pluggers 490 liter biedt.
Comfortabel maar "veilig"
De nieuwe Tiguan is klaar... maar veel van zijn motoren moeten nog worden verfijnd en vooral een typegoedkeuring krijgen! Voorlopig hebben we alleen recht op de 1.5 eTSI en 2.0 TDI. Hoewel de laatste goed geschikt is voor een SUV van dit formaat, geven we de voorkeur aan de benzine. De diesel is veel te luidruchtig, terwijl de versnellingsbak nog net zo traag op gang komt. Of we de laatste jaren verwend zijn geworden door EV's?
De 1,5-liter benzinemotor, met zijn lichte hybridisering, maakt deze tekortkomingen goed. Hij is stil en werkt hard in zijn eigen hoekje, zonder ooit het passagierscompartiment te storen. Inhaalmanoeuvres zijn ongecompliceerd, er zijn geen gaten in het koppel (dankzij de 48-volt hybride) en het brandstofverbruik lijkt redelijk binnen de perken te blijven. Onze test eindigde met een gemiddelde van 6,8 liter/100 km, maar het zou makkelijk beter kunnen.
Als optie kan de Tiguan worden uitgerust met een nieuwe generatie pilootgestuurde ophanging met tweekleps dempers. Hoewel dit het comfort verbetert, biedt het niet hetzelfde comfortabele rijgedrag als de ID.7 (die met dezelfde technologie is uitgerust). De SUV is comfortabeler, maar nog steeds een beetje droog.
Precies goed
De nieuwe Tiguan ziet eruit als een baby Touareg, maar kost hij evenveel? Nou, nee! VW's compacte SUV is nooit de meest betaalbare op de markt geweest. Toch begint het instapmodel bij €37.100. Ja, de basisuitrusting is beperkt, maar de lichte hybridisering en automatische versnellingsbak zijn standaard. Dat is niet altijd het geval bij de concurrentie...
Conclusie
De Volkswagen Tiguan is de best verkopende Volkswagen ter wereld... ook al was het uitgaande model 8 jaar oud! Met de komst van deze nieuwste generatie, met verbeterde boordtechnologie en krachtige motoren, is de kans groot dat de geschiedenis zich opnieuw herhaalt. Hij verdient het, die Tiguan.
Reacties
door JL
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen