Rijtest

Mini Aceman SE 2025 Getest - Lolbroek (maar verre van perfect)

Opzij Mini hatchback en Countryman, want de Aceman is hier om de perfecte mixed grille te worden tussen ruimte & fun en voegt daar als SE een pittige elektrische aandrijflijn aan toe. Weet hij echter lol en substantie te verzoenen?

Wat is dit?

Eens elke lente probeert Mini onder de veilige vleugels van BMW om een nieuw model naar voren te schuiven. De éne pakt daarbij al wat beter (Mini 5-deurs, Countryman) dan de andere (Coupé, Roadster). Met deze Aceman neemt het Britse merk weerom een gewaagde keuze. Want de Aceman is een compacte crossover die er enkel komt met elektrische aandrijflijnen.

Pros

  • Eigenwijs design
  • Speels rijgedrag
  • Verfrissend interieur

Cons

  • Matige range
  • Matig verbruik
  • Matig snelladen

We moeten er niet flauw over doen: de nieuwe generatie Countryman kreeg een dusdanige groeispurt (+13 cm), dat er terug ruimte ontstond tussen Mini hatch en Mini SUV. De Aceman neemt dus de plaats in die de Countryman heeft achtergelaten in de Mini line-up. Om de nieuweling verder te verantwoorden bij de aandeelhouders (en om zichzelf verder te distantiëren van Cooper en Countryman), komt de Aceman er uitsluitend met elektrisch aandrijflijnen.

Dat is veel om te ontleden. Waar beginnen we?

Laten we beginnen bij zijn positie in het gamma. De Aceman is Mini's kleinste SUV / Crossover (het is allemaal wat fluïde tegenwoordig, nietwaar?), maar met zijn lengte van 4,08 meter is hij nog steeds groter en ruimer dan de Mini 5-Deurs. Daarenboven is dit de eerste 100% elektrische Mini, in die zin dat er geen versie met verbrandingsmotoren op de markt zal komen. Dat is namelijk wel het geval bij de Cooper (zo noemt Mini tegenwoordig zijn hatchback) en de Countryman.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

Visueel wil de Aceman evenzeer het verschil maken. Zo heeft hij unieke lichtenclusters (oeh), opvallend riant getekende beschermplastic rondom (aah) en euhm... tja, dat is het zo wat (ooh). De rest van het design lijkt een gezonde mengeling van stukjes Countryman en stukjes Cooper. Grensverleggend is het allemaal niet meer, maar dat komt natuurlijk omdat je een Mini op elke hoek van het straatbeeld tegen komt.

Is het interieur ook copy/paste?

Jazeker! En in dit geval is dat een groot voordeel. Want ook hier krijgen we Mini's laatste interieur dat compleet komaf maakt van chroom en leder. Het resultaat is een cabine die warmte, sfeer en speelsheid uitstraalt. Met dank aan de stoffen details, het frivole design en die joekel van een ronde display centraal.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

Die display is alvast het centrale punt (heb je 'm?) voor een hoop discussies op de redactie. Mini is namelijk zo fier op het grootste ronde OLED scherm in serieproductie... dat ze eigenlijk vergeten te vragen zijn of dat überhaupt nuttig is. Het gros van de eigenaars gaat zonder twijfel Android Auto of Apple Carplay gebruik in zijn Aceman en de vierkante/rechthoekige weergave daarvan valt moeilijk te verzoenen met het ronde design van het scherm.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

Nu goed, we moeten Mini applaudisseren om iets compleets anders te proberen dan de rest. Laat je design even liggen en ga je kijken naar de kern, dan is de Aceman een eerder compacte crossover qua ruimte. De zithouding vooraan is relatief hoog (voor een Mini) en ook achterin is beenruimte aanwezig, maar geen uitgesproken luxe. Idem voor de koffer van 300 liter die adequaat is, maar geen bakens verzet. Zie deze Aceman dus als een Mini Cooper driedeurs die groeipillen heeft genomen.

Puur elektrisch zei je, wat zit er dan onder de kap?

De Aceman mag dan wel Mini's eerste 100% elektrische EV zijn, hij gebruikt de bekende techniek van de elektrische Mini Cooper. Het gaat dan over een accu van 38.5 kWh die spart met een elektromotor van 184 pk op de vooras en een accu van 49.2 kWh die zijn peut naar een elektromotor van 218 pk op de vooras stuurt.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

Het resultaat is dat de - respectievelijk genaamde - Aceman E en Aceman SE pronken met eerder neutrale cijfers. In het segment zijn tenslotte EV's met fors grotere batterijen (en range) en de tijd dat meer dan 200 pk in een elektrische auto wereldschokkend was, ligt ook al even achter ons. Daar komt nog eens bij dat de Aceman E genoegen moet nemen met laden aan maximaal 70 kW DC en de Aceman SE amper beter doet met maximaal 95 kW DC-laden.

Dat klinkt niet al te bijster?

Nee, dat zou je inderdaad denken. Al heeft de Aceman nog een trucje om uit zijn mouw te schudden. De Aceman rijdt namelijk zoals het een échte sportieve Mini betaamt! Want net zoals een reguliere Mini Cooper S nooit gebouwd werd om te choqueren in een rechte lijn, haalt de Aceman zijn pluimen terug in de bochten. Geen enkele moment heb je het idee onderweg te zijn met een net geen 1.8 ton wegende Mini.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

De stuurinrichting voelt direct aan, de ophanging communiceert duidelijk en de uitbrekende bips bij het lossen van het stroompedaal te midden van een bocht tovert een grotere glimlach op je gezicht dan wettelijk zou mogen. De Aceman SE druipt bijna over van de fun. En was dat niet altijd Mini's sterkte?

Kijk, dat klinkt al beter! En de range?

Doe zelf maar de wiskunde. De batterij van de Aceman SE is 49,2 kWh groot en we klokten af op een verbruik van 17.5 kWh/100 km. Gooi die cijfers in je telraam en je komt op een range van om en bij de 280 km. Nu is dat niet ongebruikelijk in het segment van kleine auto's. Maar dit is A) niet echt een kleine auto en B) ook geen goedkope auto.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

Zo start de Aceman aan 33.350 euro en ben je meteen 37.350 euro kwijt voor de Aceman SE met de grote batterij. Zonder opties! Onze testversie met wat extra toeters en bellen kroop over de 45.000 euro. Da's een prijs waarmee de Aceman zich in een moeilijk parket brengt. Enerzijds heb je voor dat geld auto's met stukken meer range (Kia EV3, MG4, Tesla Model Y), anderzijds geeft het de ruimte voor de Renault 5 E-Tech om klanten te stelen die op zoek zijn naar een hippe stadswagen, zonder zich blauw te betalen.

Conclusie

De Aceman SE is een geweldige Mini... maar geen geweldige EV. Want kijk je eenmaal voorbij het speelse rijgedrag, het kekke design en het frivole interieur, dan blijf je over met een elektrische auto die in zijn prijsklasse uitpakt met een eerder matige range, matig verbruik en matige oplaadsnelheden. Lol boven substantie dus.

Image
Mini Aceman SE test review 2025 Autofans

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen