Wat is dit?
Een ruime elektrische crossover, voor minder geld dan een elektrische Corsa. Dit is, kortom, hoe Opel de betaalbare EV voorstelt. De Frontera Electric komt daarbij in twee smaken (beiden onder de 30.000 euro): enerzijds heb je de Long Range, anderzijds deze "Standard Range". Heb je liever een verbrandingsmotor onder de kap? Dan kan dat ook.
Pros
- Prijs
- Ruimte
- Smakelijk voorkomen
Cons
- Plastic interieur
- Geen 7-zitter als EV
- Niet heel "future proof"
Verschil "Standard Range" en "Long Range"
De lak van de nieuwe Frontera is nog niet droog, of Opel heeft al een nieuwe versie toegevoegd aan het gamma. Naast de benzineversie was er namelijk al de Electric, maar nu komt daar ook nog de Electric Long Range bij. Het verschil in beide elektrische versies zit 'm uiteraard in de accu.

Beide versies gebruiken een LFP-accu, maar bij de "Standard Range" is die bruikbaar 43.8 kWh groot. De Long Range voert dat volume op tot 53.5 kWh. Klinkt miniem, maar procentueel gaat het over ruwweg 20% meer bruikbare accu. In rangetaal spreken we dan theoretisch over 307 km dan wel 404 km range. De elektromotor van 113 pk en 125 Nm is wel identiek tussen beide versies en drijft de vooras aan.
Bedankt voor de uitleg, wat moet ik nog weten?
Wel, dat beide elektrische versies NIET komen met twee extra zitplaatsen in de koffer. De Frontera werd dan wel in de markt gezet als een zevenzitter om de Dacia Jogger te bekampen, dat zal enkel het geval zijn voor de benzineversie. De elektrische versies voorzien geen twee extra plaatjes in de koffer. Nu goed, dat zijn toch noodzitjes, dus écht missen ga je die niet doen.

De Frontera Electric is dus een vijfzitter en een volwaardige ook! Want de ruimte valt riant te noemen. Met een koffer van 460 liter (tot 1.600 liter) doet hij veel premium Duitse stationwagens in het stof bijten en toont hij meteen welk streepje hij voor heeft op broeders ë-C3 en Grande Panda.
Klinkt goed, wat is de catch?
De catch is dat je aan ruimte geen gebrek hebt, maar dat je wel vrede zal moeten nemen met de afwerking binnenin. Dat is uitermate plastiekerig. Straf, want Dacia bewijst al langer dat goedkoop niet plastiek hoeft te betekenen. Gelukkig zal je dus niet worden van het interieur van deze Frontera. Al zeker niet als je voor instapversie Edition gaat. Dan wordt het infotainmentscherm buiten gezwierd en krijg je gewoon een plastiek plaat met smartphonehouder. Nu geen paniek, voor 1.250 euro krijg je een volwaardig schermpje centraal met Android Auto/ Apple Carplay en uiteraard een achteruitrijcamera.

Een andere optie zou zijn om voor de GS-uitvoering te kiezen. Al raden we die stiekem af. Opel rust die variant namelijk uit met hipper gestoffeerde stoelen, maar de vormgeving van het zitvlak (met twee hogere kussentjes) past niet voor ieders bips, waardoor je wel eens het gevoel kan hebben continu met een streepje stof in je bips te rijden.
Dat is, euhm, visueel. Dus gewoon voor de Edition gaan?
Jep! De Edition is goed genoeg en smeer met het uitgespaarde geld zelf de broodnodige opties bij. Rest nog de vraag of je nu voor de grote batterij of niet moet gaan. Wij namen de variant met 44 kWh (technisch gezien 43.8 kWh) mee om dat uit te zoeken. Opel geeft die variant een maximale range van 305 km mee. Dat komt dus neer op een verbruik van zo'n 14 kWh/100 km. Dat is zonder twijfel mogelijk bij ideale omstandigheden, maar neem in de realiteit maar genoegen met een range van zo'n 250 kilometer.

Gezien de relatief lage meerprijs voor de Long Range (+2.000 euro) zouden we zonder discussie voor die variant gaan. Niet enkel krijg je met de accu van 53.5 kWh een lap extra range, ook de restwaarde zal een stuk hoger liggen, omdat mensen in de toekomst de facto meer geld willen neerleggen voor een tweedehands EV met meer range. Al begint daar wat een schoentje te knellen...
Vertel?
De vraag is namelijk hoe future proof deze Frontera is. Met een batterij van maximaal 53.5 kWh, AC-laden aan 7,4 kW en DC-laden aan 100 kW kan je dit bezwaarlijk een vooruitstrevende elektrische auto noemen. De Frontera is dan wel gloednieuw, hij speelt qau techniek op het niveau van een MG ZS EV die 5 jaar geleden het levenslicht zag. Nu begrijpen we dat Opel en moederhuis Stellantis keuzes moesten maken om kosten te besparen, maar verschillende concurrenten tonen dat het best anders kan, zonder een arm en een been te kosten.

De elektrische Frontera lijkt dan ook tussen twee kampen te vallen. Ja: hij is spotgoedkoop voor de ruimte die je krijgt, maar technisch koop je geen vooruitstrevende EV. Komt nog eens bij dat je voor nét wat meer geld wél een EV kan krijgen met moderne prestaties/ afwerking (denk VW ID.3, MG4, Renault 4 E-Tech, BYD Seal, etc etc) en dat de gewone variant op benzine gewoonweg nog een pak goedkoper is. We moeten er dan ook niet flauw over doen, voor de particuliere klant is 22.740 euro of 27.739 euro gewoonweg een gigantisch verschil!
Dan maar geen Opel Frontera Electric?
Ben je op zoek naar een ruime crossover onder de 30.000 euro, moet 'ie elektrisch zijn en kan je leven met een brave afwerking? Dan mag je gerust rechts swipen! Je merkt echter meteen dat Opel - door de Duitse vormgeving - daardoor op een zeer nichemarkt mikt. In die zin hebben broeders Fiat Grande Panda maar ook concurrenten zoals de Renault 4 E-Tech het een stuk beter voor elkaar door de "meerprijs" tegenover een benzineauto op te vangen met een sloot charme. Wordt het dan toch een Frontera Electric, dan zouden we steevast voor de Extended Range gaan. Kijk, Autofans koopadvies van de bovenste plank!

Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen