Pros
- Absurd snellaadvermogen
- Scherpe prijs
- Complete uitrusting
Cons
- Anoniem design
- Generisch rijgedrag
- Naamsbekendheid
Wat is dit?
De zoveelste Chinees die het wil maken in Europa met een elektrische SUV. Ben je eenmaal voorbij de collectieve zucht, dan zal je zien dat deze K800 enkele veelbelovende kwaliteiten onder zijn eerder braaf koetswerk verbergt. Dit is namelijk de goedkoopste EV met 800 volt boordnetwerk in ons land... en dat zorgt voor verrassend hoge snelheden aan de laadpaal.
Is dat dan zo belangrijk, "snel" laden?
Kijk, terwijl élke niet-EV-rijder zijn beklag doet over de beperkte range van elektrische auto's, weet elke verstokte EV-rijder dat niet per se de range, maar wel het snellaadvermogen van tel is. Want als je op een hup en een gauw je EV terug kan volladen, dan maakt het toch eigenlijk niet uit dat die nu 300 dan wel 600 km ver geraakt op een lading?

Insert Skyworth, een Chinese elektronicagigant die al bijna vier decennia huishoudtoestellen maakt - van koelkast tot tv - en sinds een jaartje of acht auto's in elkaar schroeft. Het merk begrijpt niet waarom auto's voor de modale gezinnen niet snel mogen laden aan de laadpaal en waarom dit enkel voorbehouden is voor mensen die een dure EV op hun oprit kunnen parkeren. De K800 zag het levenslicht... en die 800 in de naam geeft al wat informatie prijs.
Deze K800 teert namelijk op een 800 volt boordnetwerk - zoals pakweg een Porsche Taycan, BMW iX3 of Hyundai Ioniq 5 - en kan daardoor lekker snel zijn accu van 65,71 kWh laden. Hoe snel? Skyworth geeft alvast DC snelladen aan 240 kW op en in de praktijk is dat een understatement Zo hingen we de K800 met nog 44% in de accu aan een snellader en stroomde er binnen de minuut meer dan 225 kW vermogen via de kabel naar de auto. Bij 60% piekte de K800 pas met 241 kW om dan bij 82% accu nog steeds 216 kW (!) te trekken. Pas vanaf 83% nam het laadvermogen een duik... al ging het nog steeds over een vlotte 106 kW. Bij lagere batterijpercentages is het zelfs niet onrealistisch dat je 280 kW op de laadpaal zal zien verschijnen.
Dat klinkt allemaal wat... Chinees voor me
Ben je inderdaad niet thuis in EV-land, dan zeggen die cijfers niet veel natuurlijk. Heb je wel al wat elektrische km's onder de gordel, dan moet je toegeven dat dit voortreffelijke cijfers zijn. Kijken we dan naar andere EV's in de prijsklasse van de K800 (en zelfs een stukje daarboven), dan is er op dit moment geen énkele auto die sneller kan laden.

Laden zou daardoor in theorie (en van wat we in de praktijk hebben kunnen ondervinden) vaak niet langer dan een kwartiertje moeten duren. In ruil krijg je dan zo'n 380 km aan range - als je ons verbruik van 17.2 kWh/100 km er even bijneemt. Da's niet grensverleggend natuurlijk, maar als je pijlsnel kan laden, wat maakt het dan nog uit?
Oké, begrepen, maar is de K800 ook een goede auto?
Hier komen we in de "zone der gewetenskwestie". We reden de K800 begin december 2025 en op dat moment was er nog veel dat beter kon. "Ten minste 29 punten!", aldus Skyworth - wat opmerkelijk eerlijk is voor een automerk. Het bedrijf laat weten via Over The Air-updates alle verzamelde kritiek/ klachten van de voorbije maanden weg te werken. We moeten het merk dan ook op hun woord geloven dat dit daadwerkelijk gebeurd is tegen dat jij deze test leest. Het lukt ze waarschijnlijk wel, gezien zowat alles waar je over kon zaniken het gevolg was van software die nog wat liefde nodig heeft.

Denk aan een inconsistente recuperatie van energie als je van het stroompedaal gaat, de overcorrigerende actieve rijstrookassistent en het beter laten invloeien van het koppel van de elektromotor op de vooras. Nu geeft de K800 meteen zijn volle vermogen, waardoor de voortrein hopeloos naar grip zoekt wanneer je snel een zijstraat uit wil slaan. Dat geeft weinig vertrouwen als je een manoeuvre uit moet voeren.
Dus de Skyworth K800 rijdt niet goed?
Da's niet de conclusie die je mag trekken. De Skyworth K800 rijdt... zoals je van een betaalbare Chinees verwacht. De elektromotor van 201 pk (330 Nm) op de vooras kwijt zich van zijn taak (soms gewoon wat overijverig) en het stuurgevoel is vaag, maar solide genoeg om 80% van het Belgische koperspubliek te overtuigen. Op veel manieren voelt dit aan als de eerste iteratie van de MG ZS EV die in 2020 onze kant op kwam. Wat niet gek is, gezien deze auto stiekem al het levenslicht zag in 2021 als de Skyworth EV6. Een naam die het merk uiteraard hier niet kan gebruiken... want Kia.

Zo braaf de aandrijflijn echter, zo uitgekiend het onderstel. De K800 voelt uitstekend gedempt en afgeveerd aan voor onze Belgische wegen en ook op kasseiwegen valt hij niet door de mand. De relatief compacte accu zorgt er eveneens voor dat hij lichtvoetig voelt. Waardoor je niet het idee hebt met een loodzware EV onderweg te zijn. Vraag je het Skyworth, dan weegt de K800 twee ton en wat wisselgeld, onze Google translate heeft het eerder over 1.930 kg. Ach, niet onnodig zwaar... laten we het daar op houden?
En het interieur van de Skyworth K800?
Ach, smaken en kleuren, nietwaar? De K800 mist wat identiteit omdat hij duidelijk zijn inspiratie heeft gehaald bij zowat alle Europese auto's die er de voorbije 20 jaar werden gemaakt. Qua feel en afwerking mogen we niet klagen - toch niet voor de prijs. Er is Alcantara (of toch het Chinese equivalent), zachte materialen waar nodig en houtinleg dat voor de verandering niet goedkoop oogt. Het centrale display van 15,6" is opvallend scherp en slikt Android Auto en Apple Carplay. Niet onbelangrijk anno 2026 natuurlijk...

Wat altijd belangrijk was aan een auto: de ruimte. De K800 stelt daar niet teleur. Met een lengte van 4,72 is dit geen kleine auto, maar omdat hij ook zijn fundamenten moet delen met een plug-invariant kan dat wel eens tegenvallen. Niets is gelukkig minder waar. Achterin is het riant zitten. Hoewel de vloer redelijk hoog is (bedank, batterij!), kan de rugsteun ver kantelen zodat je een comfortabele (bijna lig-)positie kan vinden. De koffer is met zijn 467 liter niet moeders grootste, maar dat is de prijs die je betaalt voor veel zitruimte.
Klinkt goed! Nog iets dat we moeten weten?
Misschien wel de riante standaarduitrusting die niet enkel je mond open doet vallen maar simpelweg je kaak uit de kom trekt. De K800 komt meteen met elektrische stoelen vooraan die verwarmd en geventileerd zijn, een "limousine-functie" waardoor je de passagiersstoel kan verschuiven met knopjes op de rugsteun, een 360°-camera, OTA-updates, elektrische kofferklep, premium audiosysteem (dat voortreffelijk werkt), V2L en V2H via AC en DC (!), een panoramisch dak en uiteraard dat lekker snel laden.
Top... maar wat kost de Skyworth K800?
In een babbel met een hoge pief van het merk was het hoge woord gevallen: Skyworth ziet zichzelf als het moderne Volkswagen. In die zin dat het degelijke auto's aan de man wil brengen die je daadwerkelijk ook nog kan betalen. Kijken we even naar dat Volkswagen, dan zie je dat je 41.210 euro neer moet leggen voor een kale ID.4 of 39.990 euro voor een Tiguan.

Skyworth vraagt voor zijn K800 36.995 euro. Daarmee parkeert hij zich qua prijs tussen rivalen zoals de MGS5, Kia EV3, BYD Atto 3 en Leapmotor C10, terwijl hij uitpakt met meer ruimte, meer standaard luxe en - we vallen in herhaling - dat forse snellaadvermogen. Je hebt het trouwens niet van ons, maar de kans is reëel dat Skyworth volgend jaar nog een hoop nieuwigheden gaat lanceren in ons land (denk grotere batterijen, nieuwe modellen,...), waardoor dit merk wel eens een blijvertje kan worden.
Besluit
De Skyworth K800 heeft op het eerste gezicht het sexappeal van een wasmachine. Kijk je echter voorbij de looks, dan krijg je een praktische, comfortabele en betaalbare gezins-EV die de Europese merken toont dat snelladen geen luxe-item hoeft te zijn. Hij heeft echter ook nog wat van de Europeanen te leren op vlak van rijplezier en modern (interieur) design. Als dit de eerste stap is van Skyworth in Europa... dan kijken we al uit naar het vervolg!

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen