Rijtest

Rij-impressie: Mini Cooper SD Clubman ALL4 (2016)

Mini blijft de veelzijdigheid van haar nieuwe Clubman uitspelen en zwiert er voortaan ook een nieuwe generatie ALL4-vierwielaandrijving onder. Spek naar de bek van hippe skifanaten. Maar ook naar de onze?

De tijden van voorwielaangedreven kleintjes zitten in een ver verleden bij Mini, want de Countryman valt al jarenlang te bestellen met de optionele ALL4-vierwielaandrijving. Een nieuwe generatie van dat systeem komt nu ook naar de Clubman. Waardoor er voortaan ook kracht naar de vier wielen kan gestuurd worden in een 'niet-SUV-Mini'. Al moet je daarvoor wel meteen voor de Cooper S- of Cooper SD-variant gaan bij de stationwagen van Mini.

Het resultaat is een Clubman die er zowel binnen als buiten exact uitziet zoals je verwacht, met als extra ALL4-badges op de flanken en een Digital Blue lakkleurtje. De grote veranderingen zitten dan ook onderhuids. Want door huist dus voortaan een nieuwe generatie van de ALL4-vierwielaandrijving. Waarmee de Clubman de primeur krijgt voor dit systeem.

Image
rijtest-mini-clubman-all4

ALL2, soms 4

Nu ja, echt experimenteel is de ALL4 2.0 niet. Simpel gezegd stuurt het systeem 100 procent van de kracht naar de voorwielen. Dreigt er gripverlies voor, dan zal er via een tweedelige aandrijfas meteen kracht naar de achterwielen worden gestuurd dat beschikt over een meerschijvenkoppeling op het differentieel. Of in begrijpbare termen: De Clubman ALL4 is een voorwielaandrijver tot de stabiliteitscontrole merkt dat je niet toekomt met twee voorbanden waarna er kracht over de vier wielen kan worden gezet.

Image
rijtest-mini-clubman-all4

Wij reden de ALL4 alvast in samenwerking met de Cooper SD-motorisatie. Simpelweg omdat het dieselblok over 190 pk en 400 Nm koppel beschikt en daardoor dus op papier meer tractieverlies zal hebben door het aanwezige koppel tegenover de Cooper S. En eerlijk is eerlijk, we hebben de Clubman niet één keer kunnen betrappen op gripverlies. Al kan je natuurlijk de vraag stellen hoeveel grip er valt te verliezen op een zonnige lentedag en droog wegdek...

Vlaams genoeg?

Waarmee meteen het - vooral Vlaamse - pijnpunt van de Clubman ALL4 wordt blootgelegd; het reguliere model heeft ook al grip met hopen. Waardoor de verschillen tussen de FWD- en AWD-variant eigenlijk amper merkbaar zijn bij dagdagelijks gebruik (buiten het relatief kleine meerverbruik). Wel moet gezegd worden dat het systeem zich geen enkele keer liet betrappen op gekke stoten en dat het zich voorspelbaar laat sturen.

Image
rijtest-mini-clubman-all4

Zoek je de limieten op, die wel wat verder liggen dan met de voorwiel Cooper SD, dan word je getrakteerd op veilig onderstuur dat je met het loslaten van gaspedaal kan overzetten in licht overstuur. Kleinschalig, dat wel, maar zeer vermakelijk. Of we ooit het gevoel hebben gehad of de vierwielaandrijving ons uit de brand heeft gered? Nee. Maar goed, we zaten dan ook niet boven in de besneeuwde Alpen.

Geen koopje

Wat ons bij de hamvraag van de Clubman ALL4 zet; is 'ie zijn meerprijs waard? Want ben je voor een reguliere Clubman Cooper S en Cooper SD respectievelijk 28.140 euro en 29.790 euro kwijt, dan moet je met ALL4 minimaal 30.140 euro voor de benzine en 34.400 euro voor de diesel neerleggen. Dat hogere prijsverschil bij de dieselversie wordt trouwens ietwat verklaard door de standaard 8-trapsautomaat. Maar nog eens, een meerprijs van bijna 5.000 euro? Nee dank je. Daarvoor is het weer in Vlaanderen niet slecht genoeg.

Conclusie

Voor specifieke markten een zeer belangrijke toevoeging, deze ALL4-variant. In Vlaanderen niet meteen. Nu, dat weten ze bij de Belgische tak van het Britse merk zelf ook wel, waardoor het eerder een gevalletje 'omdat het kan' dan 'omdat het moet' is. Qua werking viel het systeem alvast op geen fout te betrappen, dus wie zijn wij om meer keuze voor klanten af te straffen?

Image
rijtest-mini-clubman-all4

Specificaties

Vermogen190 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 440 kg
Topsnelheid222 km/u
Prijs basismodel€ 34 400
0 tot 100 km/u7.20 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Max. kofferinhoud1 250 L
CO2-uitstoot126 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen