Rijtest

Rijtest: Lexus CT 200h

De Lexus CT200h (CT staat voor Compact Tourer) is de eerste hybride in het small premium segment. Het doel van Lexus is om klanten weg te snoepen van Audi (A3), BMW (1-reeks) en zelfs Alfa Romeo (Guilietta), niet alleen met rij-eigenschappen, maar vooral met alle financiële voordelen die je krijgt. Die voordelen zijn een gevolg van de 96 g/km CO2 uitstoot. Wij gingen na of Lexus ook dat kan bieden wat de A3 en 1-reeks nu net zo goed maken: kwaliteit en rij-eigenschappen.

De Lexus CT 200h verwelkomt je met een mooi vormgegeven interieur. Een interieur dat al van ver luxe en comfort uitstraalt. De indeling van het dashboard en de middenconsole is subliem en zeker één van de mooiste die je kan vinden in een hatchback. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit, geen piepjes en kraakjes door de holle plastiek. Als we bijvoorbeeld gaan kijken naar een concurrent als de BMW 1-serie dan is deze CT 200h nog een stapje hoger qua afwerking. Onze testwagen was uitgerust met de standaard stoffen zetels. Die zitten zeer comfortabel, al passen ze niet meteen in het premium gedachtengoed. Wij zouden het lederpakket dus aanvinken, een meerprijs, maar het gehele beeld zal beter kloppen.

De achterbank is krijgt twee volwaardige stoelen mee, maar biedt voldoende ruimte voor drie personen. Klein detail is dat de accu’s onder de achterbank zijn geplaatst. Aan de zijkant van de achterbank zien we een luchtinlaat, die moet de accu's zien te koelen. Beenruimte achterin is normaal, geen al te grote ruimte, maar toch comfortabel tijdens langere ritten. Opvallend ook is de grote koffer, die beschikt daarbovenop ook nog eens over een dubbele laadvloer. De ruimte onder de klep is bijvoorbeeld ideaal om een grote taart in te vervoeren. (Om maar een gek voorbeeldje te geven). Ook op (geluids)dempingsmateriaal is er niet bespaard. Je hoort amper iets tijdens het rijden en wat je dan hoort is meestal afkomstig van de "Yokohama Decibel E70" banden. Bovendien is de gebruikte dempingswol een natuurproduct en dus biologisch afbreekbaar. Passend bij het hele “schone wagen”-idee.

Wat wel storend kan ervaren worden is het monotone geluid bij het accelereren in Sport stand. De motor trekt dan te lang door en door de -overigens zeer soepel schakelende- E-CVT versnellingsbak lijkt het of hij maar één versnelling heeft. De hoge toeren houden lang aan en echt snel gaat het niet. Een soort “camino-gevoel”. En hoewel je een hybride koopt met de achterliggende gedachten goed te doen voor het milieu, en je dus niet al te bruusk zal rijden, mag het wel iets hebben. Als je een jong en/of hip publiek wil aantrekken, kan je moeilijk verwachten dat die een gepensioneerde rijhouding aannemen. Dat laatste blijkt ook uit de sprint gegevens. De 1.8 liter uit de Prius en de batterijen mogen dan wel over 136 pk en 207 Nm beschikken, de sprint neemt nog steeds 10,3 seconden in beslag. Geen hoogvlieger dus.

In EV-Mode (Electric Vehicle) verbruikt en stoot de auto niets uit. Je rijdt volledig op de accu’s die de 60kw sterke elektromotor aandrijven. Wat ons opviel is dat je zelden enkel en alleen op elektriciteit rijdt. De accu geeft het nogal snel op, sowieso op de maximum snelheid van 50 km/u, dan grijpt de benzinemotor in. Als je dan niet te hard optrekt zal de benzinemotor zich hierbuiten houden. Doe je plots een stevige acceleratie dan neemt de benzine motor het over en helpt deze de elektromotor. (of andersom volgens het “Lexus Hybrid Drive” systeem) Hier voel je - gelukkig - niets van.

Als we via het navigatiescherm naar het tabblad “Energie” gaan, kunnen we duidelijk zien wat de benzine en elektromotor juist doen en wanneer we welke gebruiken. Als we vertragen of afremmen zien we bijvoorbeeld dat de wielen de batterij gaan opladen en de benzinemotor uitgaat, met een nul-uitstoot tot gevolg. Geven we dan terug gas, dan verandert de indicatielijn en levert de batterij energie naar de elektromotor die dan de wielen aandrijft. Als we dan nog harder acceleren, +50 km/u, dan gaat de benzine motor terug meewerken. Die 1.8l (Atkinsoncyclus) motor doet in deze Full Hybrid Lexus dus twee dingen, rechtstreeks de wielen aandrijven en de batterij opladen. De motorkarakteristieken zijn afhankelijk van de modus waarin je rijdt: Eco, Normal of Sport. Niet alleen het motorgedrag en de stuurbekrachtiging wijzigt, ook het interieur ondergaat een gedaanteverandering: we zien in Sport-modus bijvoorbeeld de instrumentencluster rood kleuren en een toerenteller verschijnen waar de ecometer stond. Alsook de interieurverlichting kleurt –zeer- subtiel rood. Ik zeg zeer subtiel omdat dit ons zelfs in het donker amper opviel.

De wagen ligt, zelfs in Sport-modus, vrij zacht, maar stabiel op de baan. Voor een kleine Lexus had ik wel een iets hoger rijcomfort verwacht. Volgens Lexus is dit nochtans een wagen met een sportief weggedrag voorzien van “performance dampers” afgeleid van de betere sportwagens... Lichtjes overdreven? Ja, toch wel. Als men deze nu zou adverteren als pure luxe hybrid hatchback dan slagen ze voor mijn part de nagel op kop. Dus relativeer de “sportiveit” die we in de boekjes terugvinden en je hebt een prima wagen die voldoet aan de verwachtingen. 

De CT200h is een zeer mooi ogende wagen met een overduidelijk Lexus-front en een stoere hatchback-kont. Een mix van een doorsnee Toyota en Subaru Impreza volgens sommigen, niet helemaal overdreven. De lijnen lopen niet door elkaar en ook hier is bij het ontwerpen rekening gehouden met een optimale luchtstroom (Cx-waarde van 0,28) om de uitstoot zo laag mogelijk te houden en een minimum aan windgeluid te creëren. Zo is er bijvoorbeeld de geïntegreerde dakspoiler die deze keer niet dient om de wagen plat op de weg te drukken maar om de wind en turbulentie af te leiden. De 16” velgen, die u kan zien op deze wagen (standaard), zijn optimaal ontworpen voor meer brandstofzuinigheid. Ook de spiegels zijn afgeleid naar die van Lexus’ finest: de LF-A. Als laatste energiebesparende factor is deze auto - uiteraard - te voorzien van LED’s (optie!), 89 stuks op precies te zijn. Wetende dat een gloeilamp de minst efficiente energieverbruiker is, is LED een logische keuze voor een wagen met een groen thema als deze.

Ik was zeer benieuwd naar de Lexus CT 200h, als eerste hybride hatchback van het luxemerk. Zoals we ook bij Audi en BMW zien is bij Lexus de luxe een vaste waarde gebleven, ongeacht de afmetingen. Het hele ECV-T systeem voldoet aan de verwachtingen maar blinkt niet uit. Een duidelijke hybride en geen sport-hatch zoals ze hem toch een beetje promoten. Of hij zijn standaardprijs van 28.900 euro rechtvaardig is? De Lexus mag er dan wel goed uit zien. De techologie mag dan wel slim en zuinig zijn. Als de wagen niet beter rijdt dan zijn goedkopere concurrenten, dan moet je slim zijn.

Tekst en Foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Lexus Belgie.

(Onze geteste en afgebeelde wagen: "Base Pack" dit omvat 16" aluminium velgen en mistlampen vooraan. Extra opties: navigation pack en metaalkleur)

Specificaties

Vermogen136 pk
OverbrengingE-CVT
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 370 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 34 100
Prijs basismodel€ 28 900
0 tot 100 km/u10.30 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
Min. kofferinhoud375 L
Max. kofferinhoud985 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen