De perfectie...
Al bij de eerste aanblik zie je dat de Polo terug bij de familie hoort. De ronde koplampen en achterlichten zijn overboord gegooid, in het voordeel van een zeer scherp gelijnde koets. De auto groeide ook wat tegenover zijn voorganger, terwijl de vorige Polo even groot was als de eerste generatie Golf, is deze Polo van hetzelfde formaat als de Golf II. De hoekige vorm van de koplampen straalt een zekere vorm van authoriteit uit.
Die hoekige vorm wordt ook doorgetrokken in de rest van de carrosserie, met een hoger oplopende achterlijn. Direct valt ook de afwerkingskwaliteit van de wagen op, overgangen mooi weggewerkt, de naden zijn verfijnd, het lijken zelfs de smalste naden in zijn klasse te zijn.
...bestaat niet
Ook binnenin wordt deze kwaliteitsindruk voortgezet. Je merkt dadelijk waarin het verschil zit met de Aziatische concurrenten. De wagen mag dan al trouw blijven aan het compacte stadswagenconcept, de uitwerking hiervan is nog steeds van de bovenste plank. De zetels zitten voldoende comfortabel, al is zijn ze niet bedoeld voor chauffeurs met sportieve aspiraties. Toch is de auto niet de perfectie zelve, vreemd genoeg springen de lichten bij donker automatisch aan, maar blijft de dashboardverlichting achterwege, tenzij je de schakelaar van de lichten zelf op dimlicht-stand zet. Niet erg onder een brug, minder leuk als je 's avonds vertrekt. We veronderstellen dat het probleem zich enkel op de testwagen voordeed, het leek niet de bedoeling te zijn.
De Polo groeide dan wel in alle richtingen, dat kwam niet volledig tot zijn recht in het interieur. Het lijkt erop dat de schuine en meer dynamische hoek van de voorruit een langer dashboard vraagt, dat wat centimeters van de binnenruimte afsnoept. Daardoor is die binnenruimte gemiddeld te noemen. Achteraan is het niet echt een balzaal, maar het blijft wel voldoende om wat extra passagiers mee te nemen.
Lange ritten verzekerd
De 1.6 TDI met common rail moet voor de huidige generatie worden wat de 1.9 TDI met pumpe düsewas voor de vorige decennia. De motor past in de idee van downsizing, waarbij kleinere motoren voor een even hoog vermogen zorgen. Daarom is het niet de verbazen dat de 1.6 TDI een vermogen heeft van 75pk, 90pk in het geval van onze testwagen, of 105pk. Allemaal vermogens die we eerder bij de 1.9-versies ook terugvonden. Door die kleinere cilinderinhoud weet Volkswagen het verbruik te drukken en kwamen we op een gemiddelde van 5.3l in gemengd verbruik en 5.0l bij overwegend snelweggebruik. Daarmee zit hij een stuk boven het opgegeven verbruik van 4,3 en 3,7l (al moet je die altijd met een korreltje zout nemen, natuurlijk). Ook zien we dat de 1.6 HDi-motor van Citroën daar nog beter in scoort tijdens onze test (4,8l gemiddeld). Al bij al leuk om die cijfers te zien verschijnen op je (optionele) boordcomputer. Ook is de motor erg stil, maar daar kan je de kwaliteit van isolatie bij Volkswagen deels voor verantwoordelijk stellen. Het wordt afwachten wat VW verder nog van plan is met haar gedonwsizede diesels, maar de lancering van de 1.2 Bluemotion met een verbruik van slechts 3,9l begin volgend jaar klinkt alvast veelbelovend.
Fiscaal aantrekkelijk
Ook in dit geval waren we blij met de DSG-bak, ditmaal zonder flippers achter het stuurwiel. Ook al ga je vanwege het vermogen minder snel racepiloot spelen, toch blijft de S-stand leuk om af en toe in te schakelen. De motor blijft langer in toeren alvorens op te schakelen, en als je het gaspedaal volledig vloert, draait de wijzer tot aan de 5.000rpm alvorens de volgende versnelling in te schakelen. Dat schakelen gaat overigens quasi geruisloos, je voelt amper dat de bak een ander verzet kiest. In D-stand blijft de DSG-bak uiterst comfortabel, het schakelen verloopt haast intuïtief, al blijft het gek dat de bak opschakelt naar 5e versnelling bij 60km/u. Een 0-100 doet de wagen overigens in 11,5s, belangrijker is misschien dat hij met zijn uitstoot van 112g/km (in DSG-versie) net onder de grens voor de fiscale steun van de overheid blijft. De Polo Bluemotion zou er later ruimschoots onder moeten gaan.
Dat kwaliteit zijn prijs heeft kan je zien in de catalogus. Volkswagen positioneert zijn Polo wel strijdlustig met een basisprijs van €12.140, voor dat geld heb je een 1.4 Trendline met 5 versnellingen en 60pk. Toch kost deze – erg volledig uitgeruste Comfortline – testwagen €20.710. Die prijs wordt bekomen door de combinatie van de vijfdeursversie-met-elektrische-ruiten, de middelste dieselversie en de DSG-bak. De basisprijs van deze auto bedraagt dan €17.020. De speciale kleur van onze wagen, Titaanrood/flashrood kost je €217,80 euro extra. We moeten er wel bij vertellen dat die kleur enkel fel opvalt als de wagen niet vuil is. In het huidige herfstweer wordt de lak al vrij snel dof, waardoor de tint neutraler wordt, waardoor de extra sportieve toets op de wagen afgevlakt wordt.
Verder kan je buigen op een uitgebreide optielijst - het blijven Duitsers - waar je een selectie uit kan maken. Bij de lancering is ESP een gratis optie, iets wat voor de gemiddelde chauffeur zo zou mogen blijven. Concurrenten vinden we bij de vleet in deze klasse; we onthouden de Ford Fiesta (1.6TDCI 90pk, de (onderhuids) recent vernieuwde Opel Corsa (1.3 CDTI 90pk), , Renault Clio (1.5dCi) en Peugeot 207 (1.6HDi 90pk).
Conclusie
De nieuwe Polo legt de lat opnieuw hoog. Hij mag dan wat zakelijk en sober ogen, kwaliteit zit 'm in details. Daar hebben ze bij Volkswagen aan gedacht en dat zie je aan de Polo. Ze werden er dan ook voor beloond met de titel van 'Auto van het Jaar 2010'. De wagen toont afwerking die gangbaar is bij wagens die een klasse hoger spelen, waarbij ook praktische zaken als opbergruimte niet over het hoofd werden gezien. Voor het rijgedrag werd goed gekeken naar de klasse van de Golf, waarbij je hem kan verwijten te tam door de bocht te gaan. De gedownsizede motoren doen hun werk en de 90pk's uit ons testmodel waren zeker geen straf. We waren wel blij met de levendigheid die een 75pk-versie misschien wel wat zou missen. Ook al is de Polo op alle vlakken gegroeid, toch valt zijn prijs goed mee, ten opzichte van de concurrentie. Bedenk wel dat de wagen een uitgebreide optielijst meezeult, wat je toestaat om hem nog wat meer richting hogere klasse te duwen, maar ook de kostprijs die richting uitjaagt.
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan D'Ieteren Volkswagen Import
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen