Pros
- Modulariteit
- Ruimte
- Lager geprijsd dan Multivan...
Cons
- ... maar nog steeds aan de prijs
- Nogal eigenaardig design
- Kaal in de basis
Wat is dit?
Een Ford Transit Custom in Duits jasje. Geen mop! De zevende generatie Transporter/ Caravelle gaat namelijk zijn mosterd halen bij de Amerikanen. Dat heeft enkele grote voordelen en maakt de Caravelle meer dan ooit een multi-inzetbaar gezinsbusje. Je zou 'm bijna een Multivan noemen! Maar die naam heeft Volkswagen al kleven op een ander busje in het gamma...
Juist ja, wat is nu het verschil tussen een Multivan en een Caravelle?
Uw gok is zo goed als de onze! Het is te zeggen; ja, er zijn enkele fundamentele verschillen, maar het eindproduct zwemt recht in elkaars vijver. De Multivan is door en door een product van Volkswagen, met het MQB-chassis en VW-motoren als de basis. De Caravelle is dan weer een verbouwde Ford Transit Custom. Het gevolg van een kaartenwissel tussen VW en Ford.

Ford kreeg namelijk het elektrische MEB-platform van VW om Explorer en Capri te bouwen en mocht de Caddy ombouwen tot Ford-busje. Volkswagen kreeg op zijn beurt de Ford Ranger pick-up om er een Amarok van te maken en de Transit Custom als basis voor de nieuwe generatie Transporter/ Caravelle. Volg je nog? Wij ook amper. Wat je vooral moet weten is dat de Caravelle iets meer op werk dan op luxe mikt en derhalve ook enkele duizenden euro's goedkoper is. Maar zowel Multivan als Caravalle zijn grote gezinsbusjes.
Hoe groot?
Wel, gigantisch. Met 5 meter en 5 cm hoeft 'ie niet onder te doen voor een BMW 7 Reeks. Waar die 7 Reeks echter plaats heeft voor maar 4 inzittenden, kan je in de Caravelle vlot 8 personen kwijt, op 8 individuele stoelen mét maar liefst 6 Isofix-bevestigingen! Ben je dus zo vruchtbaar dat je nog maar moet niezen om een nieuw kind op de wereld te zetten (of heb je een samengesteld gezien bestaande uit een hoop jonge kinderen), dan is deze Caravelle een godsgeschenk! Zelfs vooraan kan je nog kiezen voor een extra zitje, waardoor je over 9 zitplaatsen spreekt.

De Caravalle is een omgebouwd busje voor de loodgieter, dus het spreekt voor zich dat de koffer riant is. We spreken bij dit busje dan ook niet over enkele honderden liters zoals bij de meeste SUV's. Nee, het laadvolume varieert (afhankelijk van de opstelling van zitjes) van 1.239 liter tot 4.343 liter. Of anders gezegd: je kan net niet een Volkswagen Polo parkeren achterin deze Caravelle.
Is er dan ook wat comfort voor de passagiers in zo'n Caravelle?
We begrijpen de vraag. Want een agrarisch busje blijft ook een agrarisch busje mét stoelen, toch? Fout! De tijden dat busjes mijlenver weg stonden van auto's liggen al even achter ons. Het dashboard krijgt tegenwoordig ook twee fraaie displays, er is klimaatregeling over drie zones (optioneel) én een giganto panoramisch dak (eveneens optioneel).

Ook de stoelen zijn zachter dan wat je van een busje zou denken, al vertellen we daar meteen bij dat de twee voorste stoelen van een duidelijk betere kwaliteit zijn. Ze krijgen zelfs het AGR-label voor rugpatiënten. Of de passagiers achterin daar wakker van liggen? Waarschijnlijk niet, want met maar liefst 13 (!) USB-aansluitingen zitten die waarschijnlijk tot in het zuiden van Frankrijk te tokkelen op hun tablet, smartphone of Nintendo Switch.
Met welke motor moeten we dan naar het zuiden van Frankrijk?
Volkswagen maakt het je alvast makkelijk. Zo kan je de Caravelle krijgen met een diesel, een diesel of een diesel. Voor je moord en brand roept: er is ook nog een elektrische e-Caravelle. Ben je echter in de markt voor een elektrisch busje van Volkswagen, dan koop je toch gewoon beter een ID.Buzz, niet? Oké, terug naar de diesels. Het gaat steevast over een 2.0-liter viercilinder met turbo (van Ford) die in uiteenlopende vermogens komt. Van 110 pk tot 170 pk. Voor- of vierwielaandrijving zijn beschikbaar, net zoals een manuele zesbak of automaat met 8 trappen.

Wij gingen op pad met de middenmoot: voorwielaandrijving, 150 pk en een 8-trapsautomaat. Het blok ratelt de eerste 5 minuten als een volleerde kettingroker, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur trekt hij zich terug op de achtergrond. Het samenspel tussen motor en versnellingsbak is aangenaam, het verbruik van dik 9 liter is dat wat minder.

Hét grote voordeel van deze 7de generatie Transporter/ Caravelle zit 'm echter in het chassis. Ford weet hoe het sportieve auto's (en ook busjes) moet bouwen en het lijkt dat Volkswagen niet al te veel moeite heeft gedaan om die bouwstenen te "ver-Duitsen". De standaard 17-duims velgen op de Caravelle Style - die wat gelijken op die van de Golf 4 GTI - zijn dus niet misplaatst. De optionele knalblauwe kleur evenmin! De Caravelle een rijdersbusje noemen is misschien een stap te ver, maar dit fors busje van 5 meter rijdt niet slechter dan het gros van de crossovers op de markt.
Nice! Zijn er ook minpunten?
Uiteraard. Te beginnen met de optielijst. Nu staan Duitsers er sowieso al om bekend om riante optielijsten naar voor te schuiven, maar in busjesland spreek je bijna van een atlas aan opties. Een greep uit het aanbod van dingen waar je voor kan bijbetalen? Een brillendoos in de cabine vooraan, handgreep aan het dak voor de bijrijder, brandstoftank met inhoud van 70 L, handschoenkast met slot op deur, middenconsole met bekerhouders en ruimte voor mobiele telefoon, handmatige regeneratie van de roetfilter en ga zo nog maar een uurtje door. Zelfs voor 2 vloermatjes vooraan betaal je extra.

En oké, dat is niet uitzonderlijk in busjesland en oké oké: het gros van die opties kosten maar een tientje of twee, maar tegen dat je door de lijst bent heb je continu de panische angst dat je tocht iets vergeten bent. Daarnaast is er ook de styling met die nogal, ahum, opvallend snuit als je voor niet gespoten bumpers gaat. Gezien ik ooit persoonlijk de liga van moeders met het syndroom van down op mijn dak heb gehad na een test van de Porsche Cayenne, doe ik geen uitspraken meer... maar je begrijpt wat ik bedoel.
Foei! Maar wat kost de VW Caravelle?
Vanaf 52.937,50 euro, inclusief BTW. Daarmee is hij ruwweg 4.000 euro goedkoper dan een Multivan. Wij gingen op pad met de Caravelle in Style uitvoering die met de 150 pk sterke diesel, automaat en wat opties rond de 65.000 euro zweefde. Opvallend: ondanks die forse prijs had de Caravelle geen achteruitkijkcamera. Die zit in het 633 euro kostende Rijassistentiepakket Plus pakket dat waarschijnlijk over het hoofd werd gezien bij het samenstellen. Wat nogmaals bewijst hoe complex die optielijsten zijn.

De hamvraag is natuurlijk of je 65K stuk wil slaan op een busje met dieselmotor? Voor dat geld koop je uiteraard ook veel ander gerief, waaronder SUV's met zeven zitplaatsen maar ook de Ford Transit Custom waarop deze VW gebaseerd is...
Het verdict
De Volkswagen Caravelle biedt ongelooflijk veel ruimte en combineert dat met een puike afwerking en dito rijgedrag. Het werkmansbusje voor personenvervoer is weer dichter bij een klassieke auto gekropen. De hoge prijs, het relatieve hoge verbruik van de diesel en de omvangrijke optielijst moet je er wel bij nemen.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen