Rijtest

Ford Ranger PHEV getest - Stille krachtpatser met groen karakter (2025)

Terwijl het gros van de pick-ups niet van hun dieselverslaving af geraken, durft Ford de sprong te wagen en introduceert het de Ranger PHEV met plug-inaandrijflijn. We namen de gestekkerde Ranger mee op avontuur doorheen het ruige IJslandse binnenland om te ontdekken of deze elektro-pick-up ons de dieselconcurrentie kan doen vergeten.

Pros

  • Enige plug-in pick-up in Europa
  • Handige Pro Power Onboard
  • Blijft een écht werkpaard

Cons

  • Beperkte range
  • Geen snelladen
  • Stevige investering

Wat is dit?

Stel je voor: je rijdt 's ochtends in alle stilte naar de bouwwerf, gebruikt daar je machines met stroom uit je eigen pick-up, en trekt 's avonds met dezelfde pick-up een caravan van 3.5 ton richting de Ardennen. Welkom bij Europa's allereerste plug-in hybride pick-up – een werkpaard dat net zo makkelijk fluistert als brult.

Voortrekkersrol

Toen Ford de Ranger introduceerde was het vooral een utilitair werkpaard. Vandaag, tien opeenvolgende jaren als marktleider in Europa later, is zijn marktaandeel gegroeid tot meer dan 43%. Deze dominantie is geen toeval. De ontwikkeling van de Ranger, met een internationaal team onder leiding van Australische engineers, getest in de meest extreme omstandigheden van het Midden-Oosten, heeft een voertuig opgeleverd dat werkelijk wereldwijd wordt gerespecteerd.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

De Ford Ranger PHEV is geen gewone pick-up met een stekker eraan geplakt. Het is een geniepig stukje engineering waarbij Ford een 2,3-liter EcoBoost aan een 75 kW elektromotor koppelt voor 281 pk en 697 Nm koppel. Die batterij van 11,8 kWh levert je 43 km stille kilometers, maar belangrijker: deze truck kan zichzelf omtoveren tot een rijdend stopcontact van 2,3 kW (optioneel 6,9 kW). Terwijl andere merken nog steeds aan hun diesel vasthangen, speelt Ford hier schaak op een bord waar anderen nog dammen.

Twee smaken, één verhaal

In het verkeer is de nieuwe Ranger PHEV een echte blikvanger. De Stormtrak in subtiel Chill Grey camoufleert zich bijna tegen het stoffige IJslandse gravel, terwijl de Wildtrak in Cyber Orange juist alle aandacht opeist. Beide delen dezelfde stoere proporties: een hoog, hoekig front met C-vormige LED-koplampen en een imposante grille die je doet denken aan een mini-F-150. Met zijn 5,35 meter lengte en bijna 1,92 meter breedte (zonder spiegels) is de Ranger indrukwekkend, maar nog net hanteerbaar op Europese wegen.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

De Wildtrak-uitvoering pakt uit met een zwartgekleurde grille, side-steps en een sportieve rolbeugel op de laadbak. De exclusieve Stormtrak-editie kiest voor een meer ingetogen aanpak: zijn unieke Chill Grey-lak combineert hij met een sportiever koetswerkpakket, 18-inch velgen en eigen decals. Ondanks alle visuele bravoure blijft functionaliteit voorop staan. De dubbele cabine biedt plaats aan vijf volwassenen, terwijl praktische details als brede opstaptreden en stevige handgrepen de toegang tot de hoog gepositioneerde cabine vergemakkelijken.

Comfort voor vijf (maar niet overdreven)

Eenmaal aan boord ervaar je de voordelen van die hoge zitpositie. Je troont boven het verkeer met een machtig overzicht op de situatie. De voorzetels zijn comfortabel en bieden goede ondersteuning, terwijl de achterbank verrassend ruim is voor een pick-up. Volwassenen zitten er zonder klagen, al merken echt lange personen dat de ruimte niet overvloedig is.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

Ford heeft de ophanging van de PHEV herzien om het comfort te verbeteren, en dat loont. Zelfs met de starre achteras op bladveren rijdt hij opvallend gezapig over normale wegen. Van het oude "geitenbok"-gevoel in pick-ups is amper sprake. De geluidsisolatie verdient eveneens een pluim. In EV-modus is het muisstil, en zelfs met draaiende benzinemotor blijft het beschaafd.

Geen toegeving op rijgedrag

Met 281 pk is de Ranger PHEV geen watje. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 9,2 seconden. Da's sneller dan menig dieselconcurrent. Je wordt niet in je zetel gedrukt, maar de prestatie is indrukwekkend voor een voertuig van deze omvang. Het hybride systeem biedt vier rijmodi: Auto EV (automatische keuze), EV Now (volledig elektrisch), EV Later (batterij sparen) en EV Charge (actief opladen tijdens rijden). De beste keuze is Auto EV, de wagen combineert dan intelligent beide motoren voor optimale kracht en efficiëntie.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

Off-road komt deze hybride pick-up écht tot zijn recht. Tijdens onze testrit door het ruige IJslandse binnenland trotseerden we lavawegen, rivierbeddingen en vulkaanhellingen zonder problemen. Met een bodemvrijheid van 21,5 cm, korte overbrengingsverhoudingen en een sperdifferentieel op de achteras klautert hij als een berggeit over rotsblokken. Water doorwaden tot 80 cm diep? Geen probleem!

Gigantische powerbank

Het hart van de technische uitrusting vormt het 12-inch verticale touchscreen met Ford's SYNC 4A-systeem. Ondanks alle mogelijkheden blijft de bediening intuïtief, mede dankzij behouden fysieke knoppen voor essentiële functies.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

Uniek is de Pro Power Onboard-functie: de Ranger PHEV fungeert als rijdend stopcontact met 230V-aansluitingen in cabine en laadbak. Totaal vermogen: 2,3 kW standaard, optioneel uitbreidbaar tot 6,9 kW. Ideaal voor op de werf of tijdens het kamperen, want je Ranger is daardoor technisch gezien een gigantische powerbank!

Fiscaal trucje...

In theorie verbruikt de Ranger PHEV 3,1 l/100 km en stoot hij 71 g CO₂/km uit. In de praktijk haal je tussen 30 en 40 km elektrisch. Wie consequent oplaadt, rijdt goedkoop en stil; wie dat niet doet, ziet het verbruik oplopen naar 9 à 10 l/100 km of meer, bij zware belasting.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

Laden duurt zo’n 4 à 5 uur aan een gewone wallbox. Snelladen ontbreekt, dus plannen is belangrijk. Gelukkig behoud je met een volle tank van 70 liter een royale actieradius, ook als de batterij leeg is. Fiscale kers op de taart? Voor bedrijven is hij 100% aftrekbaar in België, dankzij zijn lage CO₂ en hybride aandrijving. Hij blijft ingeschreven als lichte vracht (N1), wat bijkomende voordelen biedt zoals lagere verkeersbelasting. Voor particulieren blijft het voordeel beperkt, al scoort hij nog steeds beter dan een diesel qua VAA en inschrijving.

... met stevige prijs

De Wildtrak PHEV start rond de €63.400 incl. btw. Stevig, maar vergelijkbaar met de duurdere dieselversies op de markt. Daar krijg je een ruime standaarduitrusting voor, met lederen interieur, groot scherm, rijhulpsystemen en meer. De Stormtrak legt daar nog een laagje luxe bovenop: beter geluid, meer comfort, nog meer technologie. Verwacht een paar duizend euro extra, maar dan heb je ook een full option pick-up met unieke uitstraling.

Image
Ford Ranger PHEV test review rijtest info

Is hij dat waard? Ja, als je laadt. Wie z’n stekkerdiscipline op orde heeft, geniet van lagere brandstofkosten, fiscale voordelen én betere prestaties dan de diesel. Wie dat niet doet, betaalt vooral voor de techniek.

Besluit

Na onze uitgebreide test kunnen we concluderen dat Ford's plug-in hybride pick-up geen marketinggimmick is, maar wel een bijzonder geslaagde evolutie van het concept. De Ranger PHEV rijdt even aangenaam en krachtig als de vertrouwde dieselversies. Moet je daardoor de dieselversie laten staan? Wie dagelijks lange afstanden rijdt of geen laadmogelijkheid heeft, is misschien beter af met de conventionele variant. De PHEV vergt betrokkenheid: je moet pluggen om te plukken. Maar voor wie bereid is zijn pick-up geregeld aan de lader te leggen,krijgt een uniek werkpaard. 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen