De mooist gelijnde berline uit het Audi-gamma is toe aan een nieuw model. Geen zware revolutie maar dat wil niet zeggen dat er niks veranderde.
Destijds was het Audi die de vierdeurscoupé naar de gewone man bracht. Nuja, gewoon, minder rijk dan de Mercedes CLS-rijder, maar nog altijd op zoek naar iets luxueus. Nu de A4 een nieuw model krijgt, wordt ook voor de A5 wat nieuws getekend. En waar de A5 staat, staat nog altijd de A5 Sportback.
nieuwe wijn
Dat wil zeggen dat die A5 Sportback ook een nieuw kleedje krijgt. Audi voorziet wat extra stof, want met het nieuwe platform mogen er dan wel ettelijke kilo's verdwijnen, hij werd wel 7 cm groter. Leg dat maar eens uit aan jouw weegschaal thuis. Audi speelt op veilig met het design, waardoor we tijdens de testweek al eens de vraag kregen of dit nu echt de nieuwe was.
Ja, beste leek, jij ziet amper het verschil en dan is dat eigenlijk een pluim voor de designers die een verjonging doorvoeren zonder al te fel aan het basisconcept te raken. Dat, of je kan zeggen dat ze lui waren en alles gewoon wat scherper trokken.
pimp inside
Interieursgewijs is de Audi A5 Sportback nauw verwant aan de A4 berline. En dat is alleen een negatief punt in de zin dat je het allemaal al eens gezien hebt. Voor ons testers dus, want verder is het interieur van zo'n A5 en zijn vrienden best gelikt afgewerkt. Er wordt geopteerd voor een minimalistisch vormgegeven dashboard dat je kan pimpen met Audi's Virtual Cockpit en dat standaard is uitgerust met een 7 inch scherm in het midden. Voor de ene wat overbodig als je de Virtual Cockpit hebt, de ander vindt het leuk om op beide dingen info over verschillende zaken weer te geven. De zitpositie is onberispelijk in deze A5, waarbij je wel een stuk lager zit dan in een A4 berline, voor het sportieve rijgevoel, weet je wel.
Sportschoenen aan...
Dynamisch rijden dan maar. Met een 2.0 TDI onder de kap, heb je op voorhand niet veel verwachtingen van de wagen. Maar daar verbaast deze diesel, want Audi haalt in deze versie - hij zit halfweg het aanbod - toch 190 pk naar boven. Wil je meer, dan kijk je naar de zescilinder 3.0 TDI met 218 of 272 pk. Wil je minder, heeft Audi ook een 2.0 TDI met 136 of 150 pk in het schap zitten.
Onze testwagen was aan een S-Tronic automaat gekoppeld, zodat we onze linkervoet wat rust konden gunnen. Met deze combinatie rijd je in iets minder dan 8 seconden van 0 naar 100, terwijl de S-Tronic je snel maar merkbaar doorheen de versnellingen begeleidt. Verbruiken doet zo'n A5 Sportback amper, met een kleine 6 l/100 km doet hij zelfs een beetje beter dan we zouden verwachten voor een wagen van dit formaat. Al ging hij natuurlijk op dieet.
trainingspak aan...
Audi rust de A5 Sportback als vanzelf wat sportiever uit dan zo'n A4 berline. Omdat er wordt uitgegaan van de gedachte dat wie een Sportback op de oprit wil, daar liefst een dynamisch rijgedrag bij wil. In de jaren 80 dachten ze helemaal anders over de vijfdeursversies van bekende berlines... De kunst is hier om niet over de grens te gaan. Want je kan je wagen met een S Line-pakket uitrusten waardoor je ook nog eens sportophanging geïnstalleerd krijgt. Neem je er dan nog jetsers van velgen bij, heb je een heel strak ogende auto. Maar die rijdt dan wel beenhard op ons weinig egale wegdek. Dus dat laat je misschien toch beter zo.
Dynamisch rijgedrag bezit de A5 Sportback zeker, of je nu wel of niet voor die Sport-opties kiest. Bij hogere snelheden geeft de wagen je veel vertrouwen door, al lijkt het ons dat de BMW gasten toch nog iets strakker aan het stuur prutsten dan bij deze Audi.
aan de prijs
Vanaf 37.989 euro staat er een A5 Sportback met 2.0 TDI en 136 pk voor je deur te blinken. De 2.0 TDI 190 kost je 42.350 euro, netjes 50 euro minder dan een BMW 420d Gran Coupé. Die 50 euro kan je aan je kinderen geven als zakgeld, maar je kan ze ook uitgeven aan opties uit de schier oneindige lijst die de premiummerken hanteren. En daar lijken de opties bij BMW iets voordeliger uit te komen. Ook voor de S-Tronic in de Audi betaal je nog eens 2.400 euro bij. Voor de volledigheid, een kleinere Mercedes CLA 220d kost 38.962 euro, reeds voorzien van automaat.
conclusie
De Audi A5 Sportback is een beetje gegroeid en kreeg daarbij ook een uitrusting waarbij hij voorlopig even tegen de grotere A7 Sportback aanschurkt. De A5 Sportback overtuigt door zijn rijgedrag en zijn afwerking. Dat het prijskaartje eenzelfde duw kreeg, is dan een logisch maar jammer gevolg.
Specificaties
Vermogen | 190 pk |
---|---|
Overbrenging | DSG-7 |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 495 kg |
Topsnelheid | 235 km/u |
Prijs basismodel | € 36 500 |
0 tot 100 km/u | 7.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 480 L |
Max. kofferinhoud | 1 300 L |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
BIV | € 569 |
Rijtaks | 459 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen