Rijtest

Rijtest: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic 4-door Coupé (2019)

Mercedes-AMG haalt de CLS 63 uit haar rangen en vervangt 'm door de GT 63 S 4Matic 4-door Coupé. Een auto die veel naam heeft om indruk te maken.

Waar de AMG-afdeling van Mercedes zich jarenlang bezig hield met het oppompen van reguliere Mercedes-modellen mag de afdeling zich de laatste jaren bezig houden met de ontwikkeling van eigen modellen. Zo kregen we al de GT Coupé en Roadster, nu komt daar ook een sedan bij voor het gezin. Of daar een doelpubliek voor is?

Tong in de knoop

De Mercedes-AMG GT 63S 4Matic 4-Door Coupé is er eentje die je liefst een koosnaam geeft. Niet omdat hij lief oogt, wel omdat je dan je tong niet in een knoop legt op elk cafébezoek. "Nemen we Brutus om naar je zus te rijden, schat?" klinkt even duidelijk, toch? Want zo ziet hij eruit, als een brute baas. Eigenlijk is hij niet eens opzichtig, hij heeft enkel een fel kleurtje en die dikke achterspoiler nodig om hem eruit te doen springen. Die spoiler komt meespelen en werkt dynamisch mee aan het weggedrag. Meer downforce, of meer snelheid? De achterspoiler plooit zich naar zijn wensen. Hij kan ook helemaal weg, maar dan lijkt de achterkant van de auto iets te missen. Nog even over de naam, de 4-door Coupé benaming is wat gek, want de auto beschikt over een vijfde deur.

Image
mercedes-amg-gt-4door-coupe-rijtest-autofans

Poken maar

Die vijfde deur geeft je toegang tot een kofferruimte van 395 liter, met nog ongeveer 60 extra liters onder de koffervloer. De achterste zitrij biedt plaats aan drie - of optioneel twee - personen. Die mogen zich vleien in zetels in dezelfde stijl als de voorste inzittenden, alleen hebben ze voorin wat meer verstelmogelijkheden.

Image
mercedes-amg-gt-4door-coupe-rijtest-autofans

De AMG GT 4-Door Coupé neemt verder het dashboard over uit andere Mercedessen. Een gevolg is dat het al scherm is wat de klok slaat. Het instrumentenpaneel voor de neus van de piloot is digitaal en kan je aan je voorkeur aanpassen door over de aanraakgevoelige knopjes op je stuur te wrijven. Het scherm op de middenconsole is bedienbaar via de touchpad op de middentunnel, of via aanraken. Vergis je echter niet, want de prominent aanwezige knop is de versnellingspook.

Image
mercedes-amg-gt-4door-coupe-rijtest-autofans

Een versnellingspook? In een Mercedes met automaat? Dat klopt, geen stengel achter het stuur bij deze 4-Door, wel een leuk aanvoelend pookje, al hebben ze bij Mercedes wel de vrijheid genomen het vorm te geven als een breed blok alu met leder bekleed. En geflankeerd door knopjes rondom. Ken je dat ergens van? Natuurlijk, de Porsche Panamera heeft dezelfde look & feel.

Brutus, burst

Een startknop zit er wel in, in die brute Mercedes. Duw je die in, dan barst de hel los. Want daarmee pook je de V8 wakker, intussen ongeveer de zwaarste cilinderopstelling die Mercedes en AMG in het schap hebben liggen. 632 pk, dat moet genoeg zijn om jou en je gezin doorheen het verkeer te laveren. Of gewoon erdoor knallen, want dat kies je zelf. De 4-Door Coupé is Jekyll & Hyde. The Good & The Bad in één auto. Mercedes balt hier luxe en prestaties in deze vijfdeurscoupé. In de meer extreme rijstanden, meer precies de 'Race'-stand, geeft de motor de negentrapsversnellingsbak het nakijken en komen ook de klinische feedback van het elektromechanisch bekrachtigde stuurwiel naar boven. Schakelen tussen de rijmodi gaat vlotjes dankzij een knopje op het stuurwiel. Zo hoef je je handen niet van het stuur te halen en kan je de bocht die je in "Supersport" inzette, afronden in "Race".

Image
mercedes-amg-gt-4door-coupe-rijtest-autofans

Mercedes past het relatief hoge gewicht in de bochten bij door meesturende achterwielen, die tot 100 km/u in tegengestelde richting van de voorwielen sturen om de wagen zo meer wendbaarheid te geven. Voor circuit zouden wij deze Brutus dus niet aanraden, wil je er zalig mee gaan toeren in de Eifel dan is zo'n AMG weer wel ideaal. De AMG-ingenieurs gaven hem ook een driftmodus mee, al is het omslachtig om die in te stellen en laten we dat graag voor een ander keertje.

Voor de beenhouwer

De AMG GT 63 S 4Matic-versie is de topper in het gamma van de 4-Door Coupé. Daaronder staan de AMG GT 63 met 585 pk, de AMG GT 53 met 435 pk en de AMG GT 43 met 367 pk. Het is dan ook logisch dat Mercedes-AMG de hoofdprijs vraagt voor de wagen die wij testten. 168.190 euro vragen ze daarvoor. Je verbaast je er echter over wie dit soort wagens koopt, vertrouwde Mercedes ons toe, want het zijn niet allemaal huurwagens met Duitse platen. Ook de lokale beenhouwer in je dorp heeft er straks waarschijnlijk eentje voor zijn vitrine staan. Dat zijn veel potjes preparé.

Image

Ook veel geld? Misschien, maar enerzijds ben je dan nog niet aan het hoofdstuk 'opties' begonnen en anderzijds staat er een Porsche Panamera te wachten, waarbij je voor de Turbo met 550 pk al 160.000 euro kwijt bent. Onze testwagen kwam uit op een exuberante 206.407 euro. Wij weten plots waarom er wat verderop in onze straat een huis te koop staat voor exact dat bedrag.

Conclusie

De 63 S-versie van deze AMG GT 4-Door Coupé is een brutaal monster dat, hoewel hij volop de kaart van prestaties trekt, veel luxe biedt aan de inzittenden. Als je het V8-gebrul kan missen, is de zescilinder misschien meer je fiscale ding. Niet enkel wat lichter in de portefeuille maar ook op de neus. Maar wat. een. beest. in 63 S-uitvoering.

Specificaties

Vermogen639 pk
Overbrenging9-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 020 kg
Topsnelheid315 km/u
Prijs testwagen€ 206 407
Prijs basismodel€ 168 000
0 tot 100 km/u3.20 sec
Gemiddeld testverbruik12.00L/100km
Min. kofferinhoud461 L
CO2-uitstoot257 g/km
BIV€ 11 126
Rijtaks2 633

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen