Voor het eerst sinds het heropstaan van de Ghibli-benaming krijgt het model een V8 onder de kap, en wat voor één. Wij lieten de paardjes trappelen tijdens de eerste winterprik van dit jaar.
Het uitkiezen van een testperiode is telkens wat gokken. Zeker als het om een pk-zwangere auto gaat en de weersomstandigheden eerder doen denken aan Frozen II dan aan een circuit in de blakende zon. Zo ook bij deze Maserati Ghibli Trofeo. Bij het oppikken krijgen we een miezerige regen over ons heen. Natte handjes krijgen we er van. Niet vanwege het regenweer zelf, wel van wat het met de 580 pk sterke Trofeo-versie uitsteekt.
ferrari-spannend
Wat maakt het extra spannend? Maserati zet de aandrijving van de Ghibli Trofeo alléén op de achterwielen. Voor het rijplezier, voor het gevoel van vermogen in de wagen. Het resultaat is dat de banden - nochtans winterbanden - al eens graag vergeten welke grip ze op het asfalt moeten zetten en je de zwierige rijstijl af en toe letterlijk mag nemen. Verantwoordelijk hiervoor zijn de eerder vermelde 580 pk en een stevige 730 Nm die Maserati uit een 3.8 V8 puurt. Die motor is geen onbekende in de groep, want bij Ferrari doet hij dienst als aandrijving voor de F8 Tributo.
Toch zijn er wat verschillen, onder andere de oliesmering verloopt bij beide merken anders. in een Maserati is de hoogte en het bijhorende zwaartepunt wat minder belangrijk dan in een Ferrari-supercar. Laat het de pret niet drukken, de twee ton zware Ghibli drukt je naar achteren in onze stoel en laat de snelheidsmeter pas ophouden bij 326 km/u. Maar rechtdoor rijden is niet alles, dus schakelen we het rijprogramma van ICE naar Sport - of zelfs naar Corsa - en jagen we de wagen de bocht in. De achteras moeten we hier goed onder de knoet houden, want de combinatie met de V8 op de neus zorgt ervoor dat de wagen zich ondanks zijn gewicht erg speels gedraagt.
Geen nood echter, want elektronische veiligheidshulpjes en ook de sperdifferentieel op de achteras houden de wagen in het gareel. In de Corsa-stand en ook in de Sport-stand zijn de teugels wat minder strak gespannen en komt de motor meer op de voorgrond, niet in het minst door het openen van de uitlaatkleppen. Toch blijft het allemaal beschaafd en komen de buren niet klagen als je na de avondklok nog langsrijdt.
onder vrienden
Straf eigenlijk, dat we tijdens onze rit op een bepaald moment de snelweg afrijden en plots een andere Ghibli zien opduiken in onze binnenspiegel. Je komt ze niet vaak tegen, hoe groot is de kans dat er twee zulke Italiaanse volbloeden achter elkaar aan het rode licht staan? Zouden we even de vier pinkers opzetten als teken van herkenning, of toch niet? Onze achterligger geeft zelf het antwoord door even met de grootlichten te knipperen als hij na een stukje volgen een straat inslaat. De Maserati-rijders zijn zoals de camper-rijders, een groepje met wat samenhang.
Daar zitten we dan weer alleen op de weg, en dat geeft de kans om het interieur eens goed te bekijken. Bij Maserati hebben ze de gewoonte om met ergonomie een loopje te nemen. Ook nu vragen we ons bij het oppikken af waar ze ons deze keer mee verrassen. Het blijkt de startknop te zijn. Die zit niet rechts zoals je zou denken. Je vindt hem ook niet in de middenconsole, of zelfs links, zoals bij Porsche. Wel zit hij zowat achter het stuur opgesteld, zodat je een onnatuurlijke beweging moet maken om de V8 te laten gorgelen. Het grote stuur van de Ghibli Trofeo ligt goed in de hand maar staat naar ons gevoel toch vrij rechtop voor een sportberline. Naast het stuur vinden we het nieuwe scherm voor het moderne infotainmentsysteem, dat wel nog wat moeite heeft met de feedback als we het aanraakscherm aanraken. En waarom zit de stoelverwarming in een menu achter een menu achter een menu?
Laten we het interieur even op je inwerken, dan worden we doordrenkt van de klassieke luxe die Maseratie uitstraalt in deze Ghibli. Ook in de Trofeo-variant krijg je een klokje op de middenconsole, al wordt dat klokje wel omzoomd door rode stiksels die je eraan moeten doen denken dat je geen gewone Ghibli onder je kont hebt. De sportstoelen zitten uitermate goed, de lederen zetels zijn mooi afgewerkt.
rode aandachtstrekkers
De rode accenten van de Ghibli Trofeo zetten zich ook verder op het exterieur. Her en der krijgen de logo's en benamingen een rode rand en ook de koelsleuven in het voorscherm zijn rood gelakt. Het zijn accenten die onopvallend zijn op een rode wagen, voor een sportieve toets zorgen op een zwarte of witte Trofeo en heel fel afsteken op ons blauwe testexemplaar.
conclusie
Concurrentie vindt de Ghibli Trofeo in de Mercedes-AMG E63 en de BMW M5 die met hun V8-motoren gelijkaardige prestaties tentoon spreiden. Voor de Maserati Ghibli Trofeo betaal je snel 136.000 euro. Dat is heel wat geld. Je krijgt er wel de crème van de Italiaanse auto-industrie voor terug, tenminste als je niet vies bent van wat pk-geweld vergezeld van een stevig verbruik en . Wil je dat niet, dan heeft Maserati nog altijd de Ghibli Hybrid als doekje voor het bloeden.
Specificaties
Vermogen | 580 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Topsnelheid | 326 km/u |
Prijs testwagen | € 152 214 |
Prijs basismodel | € 136 000 |
0 tot 100 km/u | 4.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 14.00L/100km |
CO2-uitstoot | 279 g/km |
BIV | € 11 391 |
Rijtaks | 2 339 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen